موزه های کانادا


موزه سلطنتی انتاریو

 موزه سلطنتی انتاریو (royal ontaria museum) موزه ی وسیعی است که به فرهنگ و تاریخ طبیعی اختصاص دارد و این موزه پنجمین موزه بزرگ آمریکای شمالی است. در این موزه بیش از شش میلیون اثر هنری و طبیعی در چهل گالری نگهداری می شود. موزه ی سلطنتی انتاریو، بزرگ ترین موزه در کاناداست و مجموعه های نفیس آن، مانند اسکلت دایناسورها، آثاری از شرق نزدیک، آثار هنری آفریقا و آسیای شرقی، آثار تاریخی اروپا و آثار هنری کانادا، بسیار دیدنی هستند.ساختمان این موزه نیز زیبایی قابل توجهی دارد و طراحی اولیه آن به سبک نئورومانس (Neo - Romanesque) توسط فرانک دارلینگ (Frank Darling) و جان پیرسون (John - A.Pearson) انجام شده و به تدریچ، همگام با افزایش آثار هنری موزه، ساختمان آن نیز بازسازی و بزرگ تر شده است.این موزه نیز توسط استودیوی دانیل لبسکایند طراحی شده است. 


 موزه پوینتا کالیر

موزه باستان شناسی و تاریخی که در مونترال قدیمی واقع شده و در سال ۱۹۹۲ تاسیس گردیده است. این موزه که در گرامی داشت سیصد و پنجاهمین سال تولد مونترال تاسیس شد، صنایع دستی اقوام اولیه مونترال و فرهنگ های متفاوت مردم آن دوران و چگونگی تاثیر رژیم های فرانسوی و بریتانیایی بر این منطقه را به نمایش می گذارد. این موزه از زمان افتتاح خود، سالانه پذیرای بیش از ۳۵۰ هزار بازدیدکننده است.


موزه هنرهای معاصر مونترال

موزه ای در مجتمع هنری پلاس دآرتز که شامل بیش از ۷۰۰۰ اثر هنری از بیش از ۱۵۰۰ هنرمند کانادایی و بین المللی می باشد. این موزه تنها مجموعه فرهنگی کاناداست که به هنرهای اجرایی و بصری می پردازد. کلکسیون های این موزه شامل نقاشی ها، مجسمه ها، عکس ها، طراحی ها و نوشته های معاصر می باشد.


موزه نفت کانادا

موزه نفت کانادا در محل نخستین چاه تجاری نفت در آمریکای شمالی، یعنی شهر لمبتون در ایالت اونتاریو واقع شده است و داستان پیشروان صنعت نفت این کشور را روایت می کند.مردم لمبتون در منطقه ای به نام "چشمه سیاه" از دیرباز با مایعی سیاه که از آن برای عایق کردن قایق های شان استفاده می کردند، آشنایی داشتند. اما در سال 1858 بود که حفاری شخصی به نام جیمز میلر ویلیامز برای آب، به نفت رسید! از جمله بخش های دیدنی موزه چاه نفتی است که به عنوان نخستین چاه تجاری نفت در آمریکای شمالی از آن نفت استخراج شد. در این بخش می توان بسیاری از تجهیزات را دید که در حفاری های قدیمی مورد استفاده قرار می گرفته است؛ حفاری هایی که غالبا با دست انجام می شده و گاه تا عمق 60 پایی زمین می رسید.موزه نفت کانادا، همچنین به معرفی افراد تاثیرگذار در صنعت نفت این کشور می پردازد، از جمله هنری فربنگ که در سال 1861 کمپانی فربنک را در لمبتون کانتی بینان گذاشت که اکنون به عنوان قدیمی ترین کمپانی نفتی در جهان شناخته می شود. 

فربنک همچنین مبتکر برخی روش ها در حفاری و استخراج نفت از چاه به وسیله موتورهای بخار بود که بخشی از فضای باز موزه به نمایش آنها اختصاص یافته است.کشف ویلیامز سبب شد که به زودی نخستین هجوم برای کشف نفت در آمریکای شمالی شکل گیرد و نام این محل به "چشمه نفت" تغییر یابد. در سال های پس از کشف نفت منطقه لمبتون با حضور هزاران نیروی کار به منطقه صنعتی مهمی تبدیل شد. در گالری های موزه تجهیزات قدیمی اکتشاف، حفاری، پالایشی و ... به نمایش درآمده است. البته نمایش آثار در این موزه از قواعدی پیروی می کند که از جمله آنها قدمت حداقل 50 سال برای اشیاء به نمایش درآمده است. همچنین اقلامی که از نواحی جغرافیایی دیگر جمع آوری شده اند باید نقش یا ارتباطی با صنعت نفت در این منطقه داشته باشد. البته در مورد قدمت اشیاء استثناءهایی هم وجود دارد و آن در مواردی است که یک شی یا سند از ارزش تاریخی خاصی برخوردار بوده یا وجود آن با حادثه ای مهم در صنعت نفت کانادا پیوند خورده باشد که در آن صورت با وجود نداشتن قدمت لازم نیز قابلیت نمایش در موزه را کسب خواهد کرد. 


موزه تاریخ کانادا

موزه تاریخ کانادا – Canadian Museum of History

ماموریت موزه

"ارتقای دانش کانادایی‌ها، درک وقدردانی از رویدادها، تجربیات، افراد و اهدافی که به تاریخ و هویت کانادا شکل داده‌اند و همچنین آگاهی خود از تاریخ و فرهنگ جهان را افزایش داده‌اند" (قانون موزه تاریخ کانادا).

موزه تاریخ کانادا هر ساله در مجتمع مجلل خود در مرکز منطقه پایتخت ملی پذیرای بیش از ۱٫۲ میلیون نفر بازدیدکننده است که این موزه را به پربازدید کننده‌ ترین موزه کشور کانادا بدل می‌کند. بنیان این موزه به سال ۱۸۵۶ باز می‌گردد، این موزه یکی از قدیمی‌ترین موسسات عمومی و یک مرکز موزه‌شناسی عالی می‌باشد که تخصص خود در مطالعات تاریخ، باستان‌شناسی، قوم‌شناسی و فرهنگ در داخل و خارج از کانادا را به اشتراک می‌گذارد. 

علاوه بر نمایشگاه‌های دایر آن، شامل تالار مجلل تماشایی و تالار اقوام اولیه می‌باشد، هر ساله موزه با هدف تمرکز بر تاریخ و تمدن کانادا و جهان تعدادی نمایشگاه مهم برگزار می‌کند. این نمایشگاه‌ها شامل نمایشگاه‌های توسعه یافته به وسیله موزه و همچنین نمایشگاه‌های ایجاد شده به وسیله سایر موسسات کانادایی یا بین‌المللی می‌باشد. این موزه با ۵۰۰ صندلی تئاتر کودک و ۲۹۵ صندلی فیلم سه بعدی IMAX محل موزه کودکان کانادایی نیز می‌باشد. موزه تاریخ کانادا تعدادی نمایشگاه مجازی عالی ارائه می‌دهد، از جمله موزه مجازی کانادا و موزه مجازی فرانسه جدید. 

فعالیت‌های پژوهشی بر زمینه تاریخ، قوم‌شناسی، باستان‌شناسی، و مطالعات فرهنگی متمرکز هستند. کلکسیون ملی شامل بیش از چهارمیلیون مصنوعات، نمونه‌ها، آثار هنری، اسناد مکتوب و صدا و ثبت بصری می‌باشد. بیش از ۲۱۸۰۰۰ مورد از این مصنوعات در وبسایت این مجموعه قابل دسترسی هستند. 


موزه حقوق بشر کانادا

موزه حقوق بشر کانادا – Canadian Museum for Human Rights

موزه حقوق بشر کانادا، اولین موزه‌ای است که کاملا به سیر تکامل، گرامی داشت و آینده حقوق بشر اختصاص داده شده است. هدف آن نه‌ تنها ایجاد یک مرکز فعالیت ملی برای یادگیری و کشف حقوق بشر بود، بلکه ایجاد عصر جدیدی از رهبری حقوق بشر است. 

برای خلق رویارویی الهام‌بخش با حقوق بشر، ما بازدیدکنندگان کانادایی و بین‌المللی را با تجربیات تعاملی الهام‌بخش و ابزارهایی برای ایجاد تفاوت در زندگی دیگران جذب می‌کنیم. ما از بازدید کنندگان به عنوان همکارانی استقبال می‌کنیم که در سفر برای ازبین بردم موانع و خلق تغییر پایدار قابل توجه ما را همراهی می‌کنند.

موزه حقوق بشر کانادا اولین موزه ملی ساخته شده در نیم قرن اخیر است و اولین موزه‌ای است که در خارج از پایتخت ملی واقع شده است.

ماموریت موزه حقوق بشر کانادا

مانند تمام موزه‌های ملی کانادا، موزه حقوق بشر کانادا (CMHR) در موارد زیر نقش مهمی ایفا می‌کند:

حفظ و ترویج میراث ما در داخل و خارج از کشور

کمک به یادبود و احساس جمعی از هویت همه کانادایی‌ها

الهام بخش تحقیقات، یادگیری و سرگرمی‌هایی است که به کانادایی‌ها تعلق دارند.

موزه حقوق بشر کانادا عضوی از گزارشات و نمونه کارهای سازمان میراث کانادایی برای پارلمان است. هدف موزه حقوق بشر کانادا، همانطور که در قانون جدید تعریف شده است، به شرح زیر است:

هدف موزه حقوق بشر کانادا کشف موضوعات حقوق بشر، به منظور افزایش درک عمومی از حقوق بشر، افزایش توجه به دیگران و تشویق بازتاب و گفتگو (قانون موزه) با اشاره خاص به کانادا و نه محدود به کانادا می‌باشد.


موزه هوانوردی و فضانوردی کانادا

موزه هوانوردی و فضانوردی کانادا – Canada Aviation and Space Museum

موزه هوانوردی و فضانوردی کانادا ازطریق کلکسیون‌های دیدنی آن، برنامه‌های آموزشی، فعالیت‌ها و رویدادهای خاص، بازدیدکنندگان را جذب شگفتی پرواز می‌کند. تمرکز موزه بر هوانوردی کانادا است، اما در زمینه بین‌المللی، از آغاز هوانوردی در سال ۱۹۰۹ تا روزهای حاضر را شامل می‌شود. سهم کانادا در توسعه هوانوردی شامل تکنولوژی فضای هوایی، کلکسیون موزه و افزایش تعهد به پرواز فضایی است. 

خود کلکسیون شامل بیش از ۱۳۰ هواپیما و مصنوعات هواپیما (پروانه هواپیما، موتور) در هر دو بخش نظامی و غیرنظامی است. این کلکسیون منبعی خاص از دستاوردهایی است که تنها به کانادا محدود نمی‌شود. این کلکسیون گسترده‌ترین کلکسیون هوانوردی در کانادا است که به‌عنوان یکی از بهترین کلکسیون‌های جهان موردتوجه قرار می‌گیرد.

یکی از مهم‌ترین اهداف موزه مراقبت و گسترش این کلکسیون است. شیوه حفاظت و تکنیک‌های ترمیم برای نگهداری از کلکسیون در شرایطی برابر با بالاترین استانداردها است.

به اشتراک‌گذاری مجموعه هدف دیگر موزه است و ازطریق موارد زیر انجام می‌شود: 

نمایشگاه‌ها، تورها و بازدیدها

کتابخانه، بایگانی و بانک تصاویر

برنامه‌ریزی آموزشی و فعالیت‌های روزانه

مقالات پژوهشی، عکس‌ نوشته‌ها و تاریخچه هواپیماها

جشن‌های زادروز و رویدادهای خاص

به عنوان یک موزه ملی، موزه هوانوردی و فضانوردی کانادا از آوازه و متابعت ملی و بین‌المللی برخوردار است. این موزه یکی از سه موزه علوم و تکنولوژی ثبت شده می‌باشد. اگر شما قصد بازدید از منطقه پایتخت کانادا را دارید یا در آن‌جا زندگی می‌کنید، بازدید از موزه هوانوردی و فضانوردی کانادا را در دستور کار خود قرار دهید.


موزه جنگ کانادا- ‌ Canadian War Museum

موزه جنگ کانادا یک موزه ملی کانادا درباره تاریخ نظامی است و یکی از معتبرترین موزه‌های جهان برای مطالعه و درک درگیری‌های مسلحانه است.

خواستگاه این موزه به سال ۱۸۸۰ باز می‌گردد، زمانی که این موزه کلکسیونی از آثار شبه نظامی بود. در ۸ می سال ۲۰۰۵ موزه در محل جدید خود در دشت لبرتون (LeBreton Flats) در مرکز شهر اتاوا (Ottawa) بازگشایی شد. روز بازگشایی آن نه‌تنها در شصتمین سالگرد پایان جنگ جهانی دوم در اروپا بود (روز V-E) بلکه ۱۲۵ امین سالگرد خود موزه بود. از زمان بازگشایی موزه در سال ۲۰۰۵، موزه هر ساله پذیرای ۵۰۰۰۰۰ بازدیدکننده است.

گالری‌های نمایشی موزه و برنامه‌های عمومی به منظور تاکید بر تجربه انسان از جنگ طراحی شده‌اند. گالری‌های تجربه کانادایی تاریخ نظامی کانادا را از اولین ساعات عصر حاضر را نشان می‌دهد و همچنین تاریخ کانادا را یادآوری می‌کند و به آن افتخار می‌کند. هر گالری بر لحظات معینی از تاریخ نظامی کانادا و بر شیوه‌هایی که به وسیله آن‌ها رویدادهای گذشته به این کشور را شکل دادند تاکید می‌کند. کلکسیون‌های موزه از میان برترین منابع نظامی جهان، از جمله وسایل نقلیه نادر، توپخانه‌ها، لباس‌های نظامی، مدال‌ها، خاطرات شخصی و بیش از ۱۳۰۰۰ اثر هنری در کلکسیون بیوربروک (Beaverbrook) هنر جنگ، گردآوری شده‌اند. به‌طور کلی، کلکسیون آن شامل بیش از ۳ میلیون مصنوعات، نمونه‌ها، آثار هنری، اسناد مکتوب و صدا و ثبت بصری می‌باشد. مرکز تحقیقات تاریخی نظامی منزلگاه کلکسیون بایگانی شده جورج متکالف (George Metcalf) و کتابخانه هارتلند مولسون (Hartland Molson) است. این کلکسیون‌های گسترده ازابزار تحقیقی اولیه و ثانویه، تاریخ نظامی کانادا را ثبت می‌کند.

نمایشگاه‌های موزه جنگ کانادا

گالری‌ها و نمایشگاه‌های ویژه

گالری‌ها و نمایشگاه‌های ویژه موزه جنگ کانادا درک عمومی از تاریخ نظامی کانادا، در ابعاد شخصی، ملی و بین‌المللی را افزایش می‌دهد.

خصوصیات بنای موزه جنگ کانادا

طراحی پایدار

این بنا به آموزش، حفظ و یادآوری تاریخ نظامی کانادا اختصاص یافته است، موزه جنگ کانادا به التزام به پایداری محیط زیست نیز تاکید می‌کند، زمینه معماری موزه، که در طراحی آن بازتاب یافته است، بازسازی شده است:

از آنجایی که طبیعت به وسیله اقدامات انسانی جنگ مورد ویرانی قرار می‌گیرد، به ضرورت زنده می‌ماند و خود را تجدید و احیا می‌کند.

با ادغام کامل این زمینه با معماری طبیعت و ساختمان از طریق ویژگی‌های بهره‌وری انرژی، استفاده از مواد قابل بازیافت و سقف سبز، موزه واقعیت تلخ جنگ را نشان می‌دهد، با این وجود امید دارد که، مانند احیای مناظر طبیعی، آینده‌ای بدون جنگ در انتظار کانادایی‌ها باشد.

مکان موزه جنگ کانادا

موزه در دشت لبرتون (LeBreton Flats) واقع شده است، موزه در زمینی واقع شده است که سابقانه، خانه‌ها، محوطه راه‌آهن، آسیاب، چوب بری و صنایع دیگری در آن قرار داشتند که با آتش‌سوزی سال ۱۹۰۰ ویران شدند. پیش از شروع ساخت موزه، یک برنامه پاکسازی، با از بین بردن حجم زیادی از خاک‌های آلوده زمین را احیا کرد. در سال ۲۰۰۳، کمیسیون سرمایه ملی برنامه پاکسازی دشت را آغاز کرد که شامل حفر سنگ بستر و سپس جمع‌آوری و دفع بخش‌های آلوده بود. سنگ‌ها و خرده سنگ‌های تمیز برای کار جاده و دیگر عملیات ساخت و ساز مجددا مورداستفاده قرار گرفتند. در پایان سال بعد، ساخت موزه جنگ کانادا در محل پاکسازی شده آغاز شد.

ویژگی‌های بهره‌وری انرژی

انتخاب مصالح ساختمانی نشان‌دهنده طراحی پایدار موزه است. از ترکیبات مسی به کار رفته در سقف کتابخانه تا فرش‌های موزه، تا حد امکان از مواد بازیافتی استفاده شده است. بهره‌وری انرژی عامل مهم دیگر در انتخاب مصالح ساخت و سیستم‌های انرژی بود. بتن، به دلیل بهره‌وری انرژی بالای خود، از مصالح اصلی ساخت ساختمان بود. ساختار بتنی به دلیل جرم فیزیکی بیشتر زمانی که دمای هوای بیرون تغییر می‌کند، نسبت به مصالح ساختمانی دیگر نسبت به تغییر دمای داخلی مقاومت بیشتری دارد که بار مکانیکی سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی را کاهش می‌دهد. حدود ۱۵ درصد از بتون، خاکستر بادی سیمان است که محصول فرعی نیروگاهی با سوخت ذغال‌سنگ است. با جایگزینی هر تن از خاکستر بادی سیمان، کمتر از یک تن کربن دی‌اکسید وارد جو می‌شود که گازهای گلخانه‌ای را کاهش می‌دهد و به تغییرات ۀآب و هوا کمک می‌کند. نصب یک سیستم انرژی زمینی انرژی مورد نیاز برای گرمایش و سرمایش را بیشتر کاهش می‌دهد. این سیستم از آب رودخانه نزدیک اتاوا استفاده می‌کند. در فصل تابستان، سیستم با پمپاژ آب به بسته‌های منقبض‌شده چیلرهای ساختمان برای سرمایش مورد استفاده قرار می‌گیرد. در فصل زمستان از این آب برای گرم‌کردن گلیکول در مبدل حرارتی استفاده می‌شود. سپس گلیکول گرم از طریق مبدل حرارتی از مایع به بخار تبدیل می‌شود تا هوای خارج از ساختمان را که به داخل ساختمان می‌آید را گرم کند. از آب رودخانه برای سیفون توالت‌ها و آبیاری باغ‌های بیرونی استفاده می‌گردد که مصرف انرژی و آب را کاهش می‌دهد.

دیگر ویژگی‌های بهره‌وری انرژی عبارتند از:

حسگرهای حضور در دفاتر و فضاهای پشتیبانی و حسگرهای نور روز برای کاهش سطح روشنایی در راهرو، اتاق‌ مصنوعات بزرگ و کتابخانه

سیستم کنترل دیجیتال مستقیمی که به‌طور اثربخش شرایط فضا را کنترل می‌کند و اجازه می‌دهد تا بهره‌برداری از تجهیزات به‌طور بهینه برنامه ریزی گردد.

لامپ‌های فلورسنت به عنوان منبع اولیه نور در سرتاسر مناطق خصوصی مورد استفاده قرار می‌گیرد و به جای لامپ نئون در نمایشگاه‌ها از لامپ‌های فلورسنت و متال هالید کم وات استفاده می‌شود.

بام سبز موزه جنگ کانادا

احتمالا جالب‌ترین ویژگی زیست محیطی موزه جمگ کانادا، بام سبز آن است. این بام سبز با مساحت ۱۰۶۸۴ متر مربع، یکی از بزرگ‌ترین بام‌های سبز در آمریکای شمالی است و با همان گونه علف‌های بلندی که در امتداد رودخانه اتاوا روییده‌اند پوشیده شده است. این سقف دزواقع یک اکوسیستم خودکفا است که به حداقل نگهداری نیاز دارد. این گیاهان هوا را از آلودگی و دود پاک می‌کنند. این بام ترکیبی از ۳۰۰ میلی‌متر خاک و تخته‌های نگه‌دارنده‌ای است که می‌تواند ۷۲۰۰۰۰ لیتر آب را تحمل کند. ترکیب ویژگی‌های بام سبز عایق‌کشی اضافی فراهم می‌کند که با کاهش اتلاف انرژی اثر گرمای شهری را تعدیل می‌کند همچنین گیاهان به خنک‌سازی و پاک‌سازی هوای بالای ساختمان کمک می‌کنند.


موزه علوم و تکنولوژی کانادا

موزه علوم و تکنولوژی کانادا – Canada Science and Technology Museum

این موزه بزرگترین موزه از نوع خود در کانادا است، موزه علوم و تکنولوژی کانادا ماموریت خود را از طریق کلکسیون خود، نمایشگاه‌های دائم، موقت و در سفر خود و همچنین رویدادهای خاص، برنامه‌های تحصیلی و کارگاه‌ها محقق می‌سازد. موزه ماموریت خود را ازطریق نشریات، قرضه‌ها، کنفرانس و سخنرانی‌ها، نظرات کارشناسی و اقدام مشترک با دیگر موزه‌ها و سازمان‌ها با اهداف و منافع مشترک انجام می‌دهد.

موزه علم و تکنولوژی کانادا به گردشگران اجازه می‌دهد تا علوم و تکنولوژی دست اول را تجربه کنند وهمچنین نمایشگاه‌های برجسته محصولات مربوط به حمل و نقل دریایی و زمینی، ارتباطات، فضا، تکنولوژی کامپیوتر و همچنین بسیاری از اهداف منحصر به فرد کلکسیون ملی آن را کشف کنند. علوم و تکنولوژی کانادا و زندگی مردمان آن را تغییر داده است. این دگرگونی کانادا، از دوره اوایل اکتشافات و اسکان تا زمان حاضر به‌وسیله بسیاری از دستاوردهای علوم و تکنولوژی نشان داده شده‌اند.

تاریخ موزه علوم و تکنولوژی کانادا

درسال ۱۹۵۱، کمیسیومسی (Massey Commission) درباره وضعیت علوم و تکنولوژی در کانادا گزارش داد و توصیه کرد که دولت کانادا حمایت، بهبود و کار ترویجی بیشتری در این زمینه انجام دهد. به‌عنوان بخشی از این تلاش، فراخوانی برای ایجاد موزه ملی علوم و تکنولوژی کانادا جهت جمع‌آوری، محافظت، تحقیق و تفسیر آثار تکنولوژیکی کانادا منتشر شد. این توصیه بذری بود که نهایتا در موزه علوم و تکنولوژی رشد کرد. این اسناد، داستان موزه از زمان ایجاد آن تا اوایل ۱۹۸۰ را بیان می‌کنند.