دومین خودسوزی مهاجران در نائورو

تاریخ ثبت خبر :5/7/2016

كوالالامپور – ایرنا – وزیر مهاجرت استرالیا روز سه شنبه پس از دومین خودسوزی مهاجران غیرقانونی در بازداشتگاه این كشور در نائورو، بار دیگر تاكید كرد نمی تواند متقاعد به تغییر سیاست حفاظت از مرزها شود.

به گزارش ایرنا، یك هفته پس از خودسوزی یك جوان ایرانی مقابل چشمان نمایندگان كمیساریای عالی پناهندگان در نائورو كه به مرگ وی انجامید، یك زن پناهنده سومالیایی نیز روز دوشنبه در این بازداشتگاه خود را به آتش كشید و برای درمان به شهر 'بریزبن' استرالیا انتقال یافت.
'هدا یاسین' 21 ساله از سومالی كه سوختگی اش از نوع سه تشخیص داده شده در شرایط بحرانی بسر می برد.
'پیتر داتون' وزیر مهاجرت استرالیا روز سه شنبه پس از این دو خودسوزی مهاجران غیرقانونی خطاب به حامیان این پناهجویان، گفت: دولت فدرال متقاعد به تغییر سیاست های حفاظت از مرزها نمی شود.
به نوشته تارنمای 'ای.بی.سی'، وی طرفداران این مهاجران غیرقانونی را متهم به ارائه امید كاذب كرد و خواستار پایان فشار بر دولت استرالیا با 'استفاده از یك روش خاص' شد.
داتون گفت: تغییر سیاست ما در رابطه با اقدامات حفاظت از مرزهای استرالیا صورت گرفته است. آنها با حمایت خود می توانند با سیاست دولت مخالفت كنند، اما این سیاست تنها این دولت نیست.
وی در مورد خودسوزی پناهجوی سومالیایی نیز گفت: 'این موجب نگرانی شدید است كه این شخص با این عمل موجب صدمه به خود شده است.'
وزیر مهاجرت استرالیا، گفت: رفتار (پناهجویان) در زمان های اخیر تغییر یافته است و آنها در حال حاضر به اقدامات افراطی با عواقب وحشتناك روی آورده اند.
برخی رسانه های استرالیا طی چند روز گذشته به انتقال دیرهنگام مهاجر غیرقانونی ایران از كشور جزیره ای 'نائورو' به بریزبن در استرالیا نیز پرداختند و كانبرا را مورد انتقاد قرار دادند.
همسر 'امید' گفته است از زمان خودسوزی وی تا انتقال به مركز درمانی نائورو دو ساعت طول كشید تا یك پزشك به بیمارستان برسد و درمان امید را آغاز كند.
وی كه با امید به استرالیا منتقل شده، همچنین معتقد است كاركنان بیمارستان به دلیل نقص تجهیزات نتوانستند كمكی به زنده ماندن امید بكنند. همسرش شب زمان حادثه نیز در بیمارستان دچار حمله قلبی شده و پزشكان مجبور به انجام عمل جراحی فوری بر روی بدن سوخته امید شده اند.
این در حالی است كه وزارت مهاجرت و دفاع از مرزهای استرالیا تاكید دارد همه تلاش‌ های لازم را برای حفظ جان امید انجام شده است.
همزمان با انتشار خبر فوت امید در روز جمعه بسیاری از فعالان مدافع حقوق مهاجران و پناهجویان در استرالیا برای گرامیداشت یاد وی و در اعتراض به سیستم مهاجرتی استرالیا چند گردهمایی برگزار كردند.
استرالیا بازداشتگاه هایی را در كشور كوچك نائورو و جزیره 'مانوس' در پاپوا گینه نو در اقیانوس آرام تاسیس كرده تا مهاجرانی را كه از راه غیرقانونی قصد مهاجرت به این كشور را دارند بازداشت و به این مراكز منتقل كند.