دومین نشست ایران در مسیر تحول در کانبرا پایتخیت استرالیا

تاریخ ثبت خبر :6/13/2016

«ایان داجن» محقق ارشد موسسه امور بین‌الملل استرالیا (AIIA) در دومین نشست «ایران در مسیر تحول» در محل کامیونتی هیوز کانبرا در جمع بیش از 100 نفر از علاقه‌مندان به مسائل ایران، اعضای دانشگاه نسل سه استرالیا و محققان و برخی دیپلمات‌های مقیم سخنرانی کرد.

در این سخنرانی، داجن، ضمن معرفی تاریخ و موقعیت جغرافیایی، ساختار سیاسی و اقتصادی ایران، به طور خلاصه به تاریخ و فرهنگ غنی چند هزار ساله ایران، دلایل پیروزی انقلاب اسلامی و تحولات سیاسی ایران در 3 دهه اخیر، توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌های بین‌المللی اشاره و مشاهدات خود از سفر به ایران را برای حضار بیان کرد. 

اشاره به نقش ایران به عنوان یکی از کشورهای تمدن‌ساز با چند هزار سال پیشینه و تداوم تمدنی و فرهنگی، روحیه شدید استقلال‌طلبی ایرانی‌ها و مبارزه با دخالت بیگانگان، نقش ایران در تحولات منطقه، جمعیت بسیار تحصیلکرده، جوان و علاقه‌مند به فناوری و نوآوری و همگرایی با جهان، ساختار سیاسی پیچیده و ترکیب بین دموکراسی و ارزش‌های اسلامی و پتانسیل‌های ایران برای رشد و توسعه اقتصادی و مطرح شدن به عنوان یکی از قطب‌های گردشگری و ترانزیتی در منطقه، از جمله نکات برجسته بیان شده داجن در مورد ایران بود.

وی همچنین ضمن بررسی روابط ایران و استرالیا بر ظرفیت‌های فراوان موجود در دو کشور برای توسعه روابط تاکید کرد.

نشست قبلی ایران در 22 اردیبشهت ماه 95 در شعبه بلکانن دانشگاه نسل سه استرالیا برگزار شده بود. 

در هر دو نشست مذکور، بروشور و سی‌دی‌های معرفی ایران و اماکن گردشگری و تاریخی آن بین علاقه‌مندان توزیع شد.

شایان ذکر است که دانشگاه نسل سه استرالیا در سال 1999 به ابتکار سازمان ملل همزمان با روز بزرگسال تاسیس شده و اولین دانشگاه آنلاین در جهان است که مختص بزرگسالانی است که علاقه‌مند به تداوم تحصیل و تحقیق هستند. کلاس‌های این دانشگاه به دو صورت آنلاین و آف‌لاین ارائه می‌شود و کادر اداری و هیات علمی آن نیز اکثرا افراد داوطلب و بازنشتگان مراکز آکادمیک و دولتی هستند.