آلمان هم به برگزاری نمایشگاه هولوکاست در ایران واکنش نشان داد

تاریخ ثبت خبر :5/21/2016

وزارت خارجه آلمان ضمن انتقاد از برگزاری نمایشگاه کارتون و کاریکاتور هولوکاست در ایران مدعی شد که این اقدام اختلافات در خاورمیانه را تشدید می‌کند.
 

دومین نمایشگاه بین‌المللی کارتون و کاریکاتور هولوکاست با نمایش 150 اثر از هنرمندان 50 کشور روز 14 مه (25 اردیبهشت ماه) به مناسبت سالروز اشغال فلسطین (یوم النکبة) برپا شد و تا 30 مه (10 خردادماه) ادامه دارد. خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش کرد، مقامات آلمان ضمن انتقاد از برگزاری این نمایشگاه اعلام کردند که این مسابقه کاریکاتور هولوکاست «بذر نفرت می‌پاشد و اختلافات در خاورمیانه را تشدید می‌کند».

"خبرخوان وبسایت مهاجرت ایرانی"

«مارتین شافر» سخنگوی وزارت خارجه آلمان در تقبیح برگزاری این نمایشگاه، گفت: «کشته شدن شش میلیون مرد، زن و کودک در هولوکاست، که ما آلمان‌ها گناه و مسئولیت آن را بردوش می‌کشیم، نباید به تمسخر گرفته شود». وی ادامه داد که «فرانک والتر اشتاین‌مایر» وزیر خارجه آلمان به وضوح در حین سفر ماه فوریه خود به تهران اعلام کرده است که دیگر رقابت‌های اینچنینی صورت نگیرد و «بسیار تأسف‌بار» است که علیرغم اظهارات اشتاین‌مایر باز هم چنین نمایشگاهی در تهران برگزار شده است.

از طرف دیگر، یونسکو، روز یکشنبه برگزاری چنین رقابتی در تهران را بشدت محکوم کرد و «ایرینا بوکووا» رئیس این سازمان تصریح کرد: «چنین طرحی که با هدف تمسخر قتل‌عام مردم یهود، صفحه غم‌انگیز تاریخ بشریت، اجرایی شده است، تها نفرت را رشد می‌دهد و بر خشونت‌ها، نژادپرستی و خشم، دامن می‌زند». سیدمسعود شجاعی طباطبایی دبیر دومین نمایشگاه «کارتون و کاریکاتور هولوکاست» به هنگام افتتاح آن در 25 اردیبهشت گفته بود که «ما به دنبال نفی یا اثبات هولوکاست نیستیم اما رسانه های غربی بویژه صهیونیستی آن را مسابقه نفی هولوکاست می‌دانند در حالی که ما بحثمان درباره نبود آزادی بیان درباره موضوع هولوکاست در غرب است و این که چرا تاوان هولوکاست را باید مردم مظلوم فلسطین بدهند». بوکووا همچنین گفته بود که «این رقابت در تضاد با ارزش‌های جهانی صبر و احترام است و خلاف اقدامات یونسکو برای تقویت دانش مربوط به هولوکاست و مبارزه با ضدیهودیت و انکار است».

"خبرخوان وبسایت مهاجرت ایرانی"

صهیونیست‌ها نیز امسال خشم خود از برگزاری این نمایشگاه را به مقامات آمریکایی منتقل کردند به طوریکه «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی چند روز پیش در تماس تلفنی با «جان کری» وزیر خارجه آمریکا، از او خواست که برگزاری این نمایشگاه در تهران را محکوم کند.
نتانیاهو گفته بود که ایران مسئله هولوکاست را مسخره می‌کند.