اظهارات توهین آمیز وزیر خارجه کانادا درمورد ایران علیرغم ادعای دوستی

تاریخ ثبت خبر :5/10/2016

به رغم تلاش‌ دولت کانادا برای برقراری رابطه با تهران، وزیر خارجه این کشور در اظهاراتی، حذف نام ایران را از فهرست کشورهای که حامی تروریسم خواند، منوط بر اقدامات آتی تهران دانست.
 وزیرخارجه کانادا اظهارات توهین آمیز وزیر خارجه کانادا درمورد ایران علیرغم ادعای دوستی

"خبر خوان وبسایت مهاجرت ایرانی"

به گزارش سرویس سیاسی جام نیـوز، پایگاه اینترنتی روزنامه کانادایی «نشنال پست» نوشت: «استفان دیون، وزیر امور خارجه کانادا، ادعا کرد دولت این کشور همچنان ایران را حامی تروریسم می‌داند. این در حالی است که مقامات دو کشور مذاکراتی پنهانی برای بازگشایی سفارت کانادا در تهران را آغاز کرده‌اند.»
 
در این گزارش آمده است: مذاکرات اولیه برای برقراری مجدد روابط دیپلماتیک میان دو کشور برگزار شده است. تاکنون گفتگوهای مذکور به سطح دیپلماتیک نرسیده است و مقامات ایرانی تضمین کرده‌اند امنیت دیپلمات‌های کانادایی را حفظ خواهند کرد.

"خبر خوان وبسایت مهاجرت ایرانی"

اما دلیل دیگر اقدام مذکور این بود که در ادعایی بی‌اساس، نام تهران در فهرست جدیدی که دولت محافظه‌کار سابق کانادا از کشورهای حامی تروریسم تهیه کرده بود، گنجانده شد. این مسئله باعث شد بسیاری از خانواده‌های قربانیان حملات تروریستی شکایت‌هایی را در دادگاه‌های کانادا علیه ایران مطرح کنند. تنها کشور دیگری که نامش در فهرست مذکور دیده می‌شود، سوریه است.

"خبر خوان وبسایت مهاجرت ایرانی"

بنابر این مطلب، حفظ نام تهران در فهرست مذکور، برقراری رابطه مجدد با ایران را پیچیده می‌کند. از طرف دیگر، حذف آن به لحاظ سیاسی نیز مشکل است؛ زیرا بزرگترین لابی صهیونیستی کانادا به شدت خواستار حفظ نام ایران در این لیست است.
 
دولت محافظه‌کار پیشین کانادا در سال 2012 سفارت این کشور در تهران را تعطیل و علت این اقدام را «نگرانی‌های امنیتی» عنوان کرد.
 
روز گذشته محافظه‌کاران از دولت لیبرال کنونی درخواست کردند در مورد این مسئله توضیحاتی را ارئه دهد. آن‌ها معتقدند ایران چندان قابل اعتماد نیست و می‌کوشند دولت را متقاعد کنند از برقراری رابطه مجدد با تهران صرف‌نظر کند.
 
«تونی کلمنت،» منتقد سیاست خارجی کانادا از حزب محافظه‌کار، در این خصوص ادعا کرد: ایران به دلیل حمایت از گروه‌هایی مانند حماس و حزب‌الله، یکی از کشورهای حامی تروریسم محسوب می‌شود. آیا لیبرال‌ها در خصوص حفظ ایران در لیست کشورهای حامی تروریسم تصمیم درست را خواهند گرفت؟

"خبر خوان وبسایت مهاجرت ایرانی"

دیون در پاسخ مدعی شد: «در حال حاضر قصد نداریم نام ایران را از این فهرست حذف کنیم و تصمیم در این خصوص به اقدامات آتی تهران بستگی دارد.» اما وی از تصمیم دولت برای برقراری مجدد رابطه با تهران حمایت کرد و اقدام دولت سابق را «اشتباه» خواند.
 
او در اظهرهاتی مداخله جویانه، به زبان فرانسوی گفت: وضع حقوق بشر در ایران بهتر نشده است. در اسرائیل نیز شرایط به همین شکل است. ما در موقعیتی نیستیم که از متحدان خود، منافع کشورمان یا خانواده‌های ایرانی-کانادایی حمایت کنیم؛ زیرا کرسی دولت (سفارتخانه) در تهران خالی است.

"خبر خوان وبسایت مهاجرت ایرانی"