بزرگترین معامله تسلحیاتی کانادا و عربستان اجرایی می‌شود

تاریخ ثبت خبر :4/16/2016

قرارداد تسلیحاتی کانادا با عربستان در حالی وارد مرحله اجرا می شود که اکنون صادرات تسلیحات به عربستان در سطح داخلی و خارجی با انتقادهای زیادی همراه است. قراداد تسلیحاتی بین کانادا و عربستان به ارزش 15 میلیارد دلار که دو سال پیش امضا شد با موافقت کانادا برای فروش بیش از 70 درصد از تسلیحات مزبور، عملا اجرایی می شود.

"خبر خوان وبسایت مهاجرت ایرانی"

روزنامه «گلوب اند میل» در شماره دو روز پیش خود نوشت: «استیفان دیون» وزیر خارجه کانادا شش مجوز برای صادرات مقادیری تسلیحات به عربستان صادر کرد که بیش از 70 درصد از قرارداد امضا شده بین دو کشور را شامل می شود. این روزنامه کانادایی افزود: با توجه به رویکرد دولت کنونی مبنی بر خودداری از قراردادهای تسلیحاتی، قرارداد مزبور با عربستان در واقع این پویا ترین قراداد تسلیحاتی کانادا به شمار می آید زیرا مسئولان دولت کنونی اعلام کرده اند نمی توانند در توافقنامه هایی که در زمان نخست وزیر سابق امضا شده است، دخالت کنند.

"خبر خوان وبسایت مهاجرت ایرانی"

به نوشته روزنامه مزبور تعدادی از مخالفان این قراداد ادعاهای دولت در مورد ناتوانی برای دخالت در قراردادهای دولت سابق را رد و اعلام کردند این قرادادها نمی تواند بدون مجوز دولت اجرایی شود. اجرایی شدن 11 میلیون از قرارداد تسلیحاتی با عربستان این منبع همچنین یادآور شد که مجوز این قرارداد از سوی وزیر خارجه سابق کاناداد امضا شده است و او پیش از امضای خود از عبارت «موافق» استفاده کرده است و بر اساس مجوز او، 11 میلیارد دلار از قرارداد 15 میلیارد دلار ی با عربستان اجرایی می شود. اکنون مجوز صادرات زره پوش های سبک و مقادیری سامانه های تسلیحاتی و لوازم یدکی مرتبط با آن صادر شده است به این ترتیب که این زره پوش ها به تیربار و ضد تانک مجهز خواهند شد. این روزنامه توضیح داد که وزارت امور جهانی کانادا نیز توصیه کرده است باید مجوز صادرات این تسلیحات صادر شود تا با استفاده از آن به عربستان در جنگ علیه یمن کمک شود.

"خبر خوان وبسایت مهاجرت ایرانی"

از مخالفت با قرارداد تسلیحاتی با عربستان تا صدور مجوز آن این در حالی است که استیفان دیون از زمانی که پست وزیر خارجه را تصدی کرده است با اذعان به «نقض حقوق بشر» در عربستان با عملی کردن این قرارداد مخالف بود. بنابر اعلام رادیو «سی. بی.سی» کانادا، گزارش وزارت خارجه این کشور در این خصوص نشان می دهد که « هیچ دلیلی مبنی بر اینکه هزاران دستگاه زره پوشی که از سال 1990 به عربستان صادر شده است، در نقض حقوق بشر استفاده شده دیده نشده است».

"خبر خوان وبسایت مهاجرت ایرانی"

گزارش های رسانه های قبلی کانادا نیز حاکی از این است که با وجود انتقادهای داخلی و خارجی به معاملات تسلیحاتی با عربستان، دولت جدید مایل است فروش تسلیحات دفاعی و امنیتی خود به خاورمیانه را افزایش دهد. کانادا همچنین اعلام کرد که مدیر فروش تسلیحات به خاورمیانه که در ابوظبی مستقر است، مکلف شده است فروش تسلیحات دفاعی و امنیتی به خاورمیانه را افزایش دهد. در همین ارتباط «جاستین ترودو» نخست وزیر کانادا اعلام کرد که تمایل ندارد از توافق امضا شده بین دولت سابق کانادا و عربستان در خصوص قرارداد تسلیحاتی عقب گرد کند.