دره 10 قله، کانادا

تاریخ ثبت خبر :4/10/2016

این دره در پارک ملی بانف قرار گرفته و تاجی از 10 قله بر سر نهاده و دریاچه ی زیبای موران را دربر گرفته است. می توانید با دنبال کردن جاده ی دریاچه ی موران از کنار دریاچه ی لوئیس به این دره برسید. مرتفع ترین قله ی این دره به 3051 متر می رسد و منظره ای پانوراما تمام محیط اطراف دارد. این قله اولین بار در سال 1927 توسط اچ اف اولریچ فتح شد. معمولا می توانید با دیدن یک دسته برف افقی بر روی این قله آنرا از سایر قلل تشخیص دهید.
این 10 قله اولین بار توسط فردی به نام ساموئل آلن که اولین کاشف این مکان بود نام گذاری شد. نامگذاری او از بین اعداد 1 تا 10 و به اولین زبان ملی سنگی بود. شاید او این زبان را از دوستان اصیل آمریکایی خود آموخته باشد که او را در کشف این مکان همراهی می کردند. قومی به نام ناکودا هم در این مکان زندگی می کنند که گفته می شود در اواسط قرن 17 میلادی از قبیله ای بزرگ تر استقلال یافته و در کوهستان ها و دشت های اطراف آلبرتای جنوبی تا کلمبیای بریتانیایی اسکان یافته اند. این دره بخشی از اولین قلمرو این افراد بود که به تدریج نام 3 قله به افتخار 3 جوانمرد که آلن هم یکی از آنان بود تغییر یافت.
دریاچه ای که در میان این دره قرار گرفته از یخچال های طبیعی تغذیه و سیرآب می شود و حدود 14 کیلومتر با دریاچه ی لوئیس واقع در آلبرتای کانادا فاصله دارد. مساحت سطح این دریاچه حدود نیم کیلومتر مربع می باشد. به این دلیل که آب آن از یخچال های کوه تامین می شود، تقریبا اواسط جون سطح آب آن تا آخرین حد خود بالا می آید. این آب معمولا سایه ای از رنگ آبی دارد و این به خاطر رنگ سنگ هایی است که کف آنرا پوشانده.
در مناطق اطراف دریاچه تعداد 5 گذرگاه فوق العاده زیبا وجود دارد که گاهی بدلیل وجود خرس های گریزلی تردد در آنها از سوی نگهابانان ممنوع اعلام می گردد.