گروكشی ايران برای بازگرداندن خاوری از كانادا

تاریخ ثبت خبر :7/3/2016

روز جمعه "استفان کوین" وزیر خارجه کانادا تأیید کرد کشورش مذاکرات رسمی برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک با ایران را آغاز کرده است و در عین حال اعلام کرد که کشورش قصدی برای خروج ایران از لیست کشورهای حامی تروریسم ندارد.
بر اساس گزارش سي بي سي، استفان كوين در اين رابطه گفته است: «قصدی برای تغییر این مسئله نداریم. نه تا مادامی که ایران به یک دموکراسی قابل احترام تبدیل نشود.» [!]
 "خبرخوان وبسایت مهاجرت ایرانی"
پس از آن، دادگاهی در کانادا حکم مصادره 13 میلیون دلار از دارایی های ایران در این کشور را صادر کرد. روزنامه كانادايي "نشنال پست" ضمن انعكاس اين خبر نوشت: «این حکم بر ساختمان های دیپلماتیک ایران در اوتاوا اثر نمی گذارد، اما چندین ملک و چندین حساب بانکی غیردیپلماتیک را در بر می‌گیرد.»
 "خبرخوان وبسایت مهاجرت ایرانی"
اما امروز رسانه های کانادایی از لزوم فشار بر ایران برای آزادی یک زندانی نوشته اند و ضمن طرح اتهاماتي بي اساس، از گروكشی ايران براي بازگرداندن "محمودرضا خاوري" رئيس سابق بانك ملي از كانادا سخن به ميان آورده اند.
 "خبرخوان وبسایت مهاجرت ایرانی"
پایگاه خبری "استار" (The Star) وبگاه رسمی روزنامه تورنتو استار، در گزارشی تحت عنوان "اوتاوا باید برای آزادی پروفسور کانادایی، ایران را تحت فشار قرار دهد" نوشته است: «یک پروفسور کانادایی به نام "هما هودفر" در زندان مخوف اوین[!] زندانی شده است. اوتاوا باید هرچه در توان دارد برای آزادی او انجام دهد؛ حتی به قیمت کنار کشیدن از روابط دیپلماتیک جدیدی که درحال پیگیری است.»
 "خبرخوان وبسایت مهاجرت ایرانی"
در ادامه اين گزارش آمده است: «دستگيري هودفر بخشی از بازی شطرنج سیاسی ایران است و او مهره سوخته این بازی است. دستگیری هودفر، در جریان بازی قدرت ایران برای اجبار کانادا به تسلیم کردن "محمود رضا خاوری" رئیس سابق بانک ملی ایران است. اما پرونده خاوری باید از طریق دیپلماتیک حل شود؛ هودفر بی گناه است و نباید در زندان باشد.»
 
اين پايگاه كانادايي ضمن تاكيد بر لزوم قطع تلاش ها براي برقراري روابط با ايران مي نويسد: «در ماه فوریه که کانادا اکثر تحریم های خود علیه ایران را لغو کرد، "استفان دیون" وزیر امور خارجه [کانادا] اعلام کرد که "چشم های ما کاملا باز است و می دانیم که ایران رژیمی بوده که خطری برای حقوق بشر به حساب می آید." اکنون و با اتفاقات اخیر به نظر می رسد که سخنان او کاملا به‌جا و دقیق بوده است. اگر واقعا چشمان اوتاوا باز است، باید به خوبی ببیند که اکنون زمان قطع تلاش ها برای برقراری روابط دیپلماتیک با ایران است، تا زمانی که "هودفر" با امنیت کامل آزاد شود و برگردد.»