سیاست آمریکا در آسیای مرکزی تغییری نخواهد

تاریخ ثبت خبر :10/25/2016



کارشناس سیاسی روس معتقد است: با پیروزی هریک از کاندیدای ریاست جمهوری آمریکا، سیاست این کشور در منطقه آسیای مرکزی تغییری نخواهد داشت.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «راتیسلو ایشچنکو» کارشناس مسائل سیاسی روسیه در گفت‌وگو با خبرگزاری «اسپوتنیک»، با اشاره با تاثیرات انتخاب هریک از کاندیدای ریاست جمهوری بر مسائل حوزه آسیای مرکزی گفت: سیاست‌های آمریکا در برنامه هردو کاندیدای انتخابات تغییری نخواهد کرد و هیچیک از رؤسای جمهور این کشور از مبارزات خونین خود دست نخواهند کشید.

«راتیسلو ایشچنکو» کارشناس سیاسی روس معتقد است: در صورت پیروزی «هیلاری کلینتون» در انتخابات قریب‌الوقوع آمریکا، سیاست این کشور در منطقه آسیای مرکزی تغییری نخواهد داشت زیرا تا آن زمان احتمالا وضعیت در سوریه نیز وخیم‌تر شده است و «واشنگتن» فرصت کمتری برای دخالت در امور این منطقه پیدا خواهد کرد.

به اعتقاد وی، در صورت پیروزی هر یک از کاندیداهای ریاست جمهوری آمریکا، تفاوت‌های عمده‌ای در جهت‌گیری سیاسی این کشور در آسیای مرکزی وجود خواهد داشت. اگر در این منطقه بی‌ثباتی رخ دهد، هم از لحاظ سیاسی و هم از لحاظ مالی توسط کلینتون پشتیبانی خواهد شد، اما در صورت پیروزی «ترامپ» چنین حالتی رخ نخواهد داد.

ایشچنکو با بیان اینکه دولت آمریکا در حال حاضر قصد راه‌اندازی کردن هیچ برنامه‌ای در آسیای مرکزی، ندارد، گفت: البته این بدان معنی نیست که این کشور به دنبال نفوذ در این منطقه نباشد، بلکه به سبب آن است که در شرایط کنونی جهان، کاخ سفید منابع لازم برای این کار را در اختیار ندارد.

این کارشناس با اشاره به اینکه اولویت فعلی سیاست خارجی آمریکا به سمت خاورمیانه و سوریه قرار دارد، افزود: در صورتی که کاخ سفید در حال حاضر منابع اضافی در اختیار داشت، وضعیت در تمام منطقه آسیای مرکزی را به چالش می‌کشید، اما مسئله اصلی این است که ذخایر پنتاگون محدود است و آنها مجبورند که توجه خود را به یک سمت (سوریه) معطوف کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: مسلم است که سیاست‌های آمریکا در صورت پیروزی این و یا آن نامزد ریاست جمهوری، تغییر نخواهد کرد و هیچیک از رؤسای جمهور این کشور از مبارزات خونین خود دست نخواهند کشید.

در همین حال، «آندری کوزنتسوف» رئیس مرکز تحقیقاتی مناسبت‌های بین‌المللی «مسکو» نیز معتقد است: در صورت پیروزی هر یک از کاندیداهای ریاست جمهوری در آمریکا، موضوع اساسی در سیاست خارجی این کشور همان افغانستان باقی می‌ماند، زیرا کاخ سفید تاکنون در مورد خروج تمامی نظامیان خود از قلمرو این کشور تصمیم نگرفته است.

این کارشناس روس، حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان را باعث بروز ناآرامی‌ها در آسیای مرکزی می‌داند.

کوزنتسوف افزود: در صورت پیروزی کلینتون در انتخابات، پنتاگون نظامیان خود را از قلمرو افغانستان بیرون نخواهد کشید، چون وی چندین سال (از 2009 تا 2013) به عنوان وزیر خارجه آمریکا در دولت اوباما فعالیت کرده و در انتخاب استراتژی کاخ سفید در مورد این کشور نیز سهیم بوده است.

وی در ادامه گفت: در صورت خروج نیروهای آمریکایی از قلمرو افغانستان، طالبان آن را تصرف خواهند کرد و تمام جهان اوباما را به دلیل اشتباهش (چون «جورج بوش» برای سیاست غلطش در قبال عراق) محکوم خواهند کرد. مسلم است که این محکومیت شامل حال کلینتون نیز خواهد شد که چنین سیاستی به نفع ترامپ خواهد بود.

به عقیده این کارشناس، از این رو، کلینتون در صورت پیروزی در انتخابات برای حفظ آبروی خود، نظامیان آمریکایی را از افغانستان بیرون نخواهد کشید.

کوزنتسوف در پایان سخنانش تصریح کرد: در صورت پیروزی کلینتون نباید انتظار هیچ تغییری را در افغانستان داشت و آمریکا برای حفظ منافع خود تعداد طالبان را افزایش خواهد داد تا به وسیله آنها این منطقه را همچنان تحت تأثیر خود قرار دهد.