مهاجرت به آمریکا از روش EB5

ویزای EB 5 در سال 1990 توسط دولت آمریکا شکل گرفته و ویزایی مبتنی بر اشتغال در نظر گرفته می شود. این ویزا که در الویت پنجم قرار دارد در بخش 203 (b) ( 5) قانون مهاجرت و ملیت ( INA ) نوشته شده است. ویزای EB 5 به مهاجرانی که تمایل دارند به امریکا وارد شوند امکان می دهد تا در یک شرکت تجاری استخدام شوند و با ایجاد شغلهای جدید و سرمایه گذاریهای بنیادی موجب تحکیم اقتصاد آمریکا گردند.


مهاجرت به آمریکا از روش EB5

بر اساس قانون مهاجرتی ویزای EB5 که در سال 1990 در کنگره آمریکا به مدت محدودی برای جذب سرمایه های خارجی به تصویب رسید که باعث شد هر ساله بالغ بر 10000 سرمایه گذار خارجی تحت این نوع سرمایه گذاری به همراه تمامی اعضای خانواده، موفق به اخذ گرین کارت امریکا و اقامت این کشور شوند. طبق این قانون، سرمایه گذار باید مبلغ 1 میلیون دلار در شرایط عادی و یا در مناطق محروم با نرخ بیکاری بالا، به میزان 500 هزار دلار سرمایه گذاری نماید. سرمایه گذار باید این سرمایه را بصورت کاملا قانونی و شفاف بدست آورده باشد، از قبیل سود حاصل از معاملات ملکی، ارث، حقوق و پاداش، حق الزحمه فروش و امثالهم. سرمایه گذار میباست کاملا بر دارایی خود کنترل داشته و ریسک های احتمالی ناشی از سرمایه گذاری خود را پذیرا باشد، در صورت راه اندازی کسب و کار سرمایه گذار میبایستی حداقل 10 نفر مقیم امریکا را بکار گیرد.

مزایایی مهاجرت به آمریکا از روش EB5

1- این روش مهاجرتی امریکا نیازی به داشتن مدرک زبان انگلیسی ندارد.

 2- ویزای (EB5) احتیاجی به داشتن تحصیلات دانشگاهی ندارد.

3- در مهاجرت به آمریکا از روش ویزای EB5 داشتن سابقه مدیریت لازم نیست.

4- در روش مهاجرت به آمریکا از طریق سرمایه گذاری EB5، بعد از گذشت 5 سال، اصل و سود سرمایه متقاضی برمی گردد.


برنامه مهاجرتی EB5 امریکا دارای سرعت زیاد برای گرفتن اقامت دائم آمریکا و اخذ گرین کارت است، به گونه ای که این روش مهاجرتی فقط بین 12 الی 18 ماه زمان می برد. متقاضیان مهاجرت به آمریکا از این روش، امکان انتخاب گزینه ایجاد شرکت جدید یا سرمایه گذاری در مراکز منطقه ای را دارند که از پیش تائید شده باشد.

این ویزا مناسب افرادی است که ارزش دارایی خالص آنان زیاد باشد و در طرح سرمایه گذاری اکتیو برنامه به آسانی شرکت جویند و میزان ریسک آنرا بپذیرند. متقاضیانی که موفقبه دریافت گرین کارت شوند، برای همسر و وابستگان زیر 21 سال او امکان گرفتن اقامت دائم و سپس حق شهروندی امریکا فراهم می باشد.


گزینه های سرمایه گذاری برای ویزای EB5

دو گزینه سرمایه گذاری در این برنامه وجود دارد:

1-  تشکیل شرکت جدیدی در آمریکا

 متقاضیان این نوع سرمایه گذاری باید واجد شرایط زیر باشند:

- یک سرمایه گذاری به ارزش 1,000,000 دلار آمریکا در یک شرکت جدید تجاری انجام دهند و یا یک سرمایه گذاری در" ناحیه های تجاری مورد هدف" به ارزش 500,000 دلار آمریکا صورت دهند. این ناحیه ها شاملِ مناطق روستایی یا مناطقی می باشد که نرخ بیکاری حداقل 150 % میانگین را به شکل سراسری در بر می گیرد.

- ایجاد اشتغال تمام مدت برای حداقل 10 فرد آمریکایی واجد شرایط که باید کارمند مستقیم شرکت تجاری باشند.

- نقش فعالی در اداره شرکت داشته باشند که باید مطابق با خط مشی های تدوین شده و مدیریت روز به روز باشد.


2-  سرمایه گذاری در مراکز منطقه ای

مراکز منطقه ای، فرصتهای سرمایه گذاری هستند که از پیش توسط USCIS مورد تائید قرار گرفته است. متقاضیان این نوع سرمایه گذاری باید واجد شرایط زیر باشند:

- یک سرمایه گذاری به ارزش 500,000 دلار آمریکا انجام دهند.

- ایجاد اشتغال تمام مدت برای حداقل 10 فرد آمریکایی واجد شرایط (در این مورد استخدام غیر مستقیم جایز است.)

- مدیریت فعالانه شرکت مورد نیاز نمی باشد.


گرفتن گرین کارت از طریق EB5 چقدر زمان می برد؟

بستگی به پیچیدگی هر پرونده دارد، ممکن است که گرفتن کارت سبز 18 ماه طول بکشد و 5 سال نیز گرفتن حق شهروندی طول می کشد.


شرایط متقاضی مهاجرت به آمریکا از روش سرمایه گذاری EB5

متقاضی مهاجرت به آمریکا از روش سرمایه گذاری باید هریک از شرایط زیر را احراز نماید:

- حداقل 21 سال داشته باشد

- منابع قانونی داراییها و سرمایه خود را ارائه دهد (منبع سرمایه گذاری می تواند هدیه، ارث، تجارت یا هرگونه فعالیت قانونی باشد)

- یکی از گزینه های سرمایه گذاری موجود را برگزینند


ریسکهای برنامه مهاجرتی EB-5 چیست؟

این برنامه تنها دو شرط اصلی دارد:
1- سرمایه گذاری
2- ایجاد شغل.

اگر هریک از این دو شرط میسر نشود، سرمایه شخص (به شکل کامل یا بخشی از آن) و وضعیت مهاجرت شخص به مخاطره خواهد افتاد. مطابق با دستورالعمل فدرال، سرمایه گذاری از روش EB-5 مخاطره آمیز است، از این رو تضمینی در بازگشت سرمایه وجود ندارد. چون وضعیت مهاجرت فرد مشروط به موفقیت در سرمایه گذاری و ایجاد شغل می باشد، شکست در این دو مورد منجر به امتناع از صدور ویزا می گردد.


شروط دریافت حق شهروندی آمریکا

همانطور که از تفاوت ویزا و گرین کارت مطلع هستید، با داشتن کارت سبز آمریکا می توانید با داشتن شرایط مورد نیاز و تمدید کارت، به صورت دائم در این کشور اقامت داشته باشید. در صورتیکه حداقل 5 سال است که کارت سبز غیر مشروط در دست دارید، باید شرایط زیر را احراز کرده تا بتوانید برای گرفتن تابعیت درخواست دهید :

- درخواست کننده حداقل سه ماه قبل از ارائه درخواست نامه در ایالت یا حوزه USCIS زندگی کند که دارای اختیارات قانونی در ناحیه محل اقامت وی باشد.

- دقیقا قبل از ارائه درخواست به عنوان دارنده کارت سبز حداقل 5 سال اقامت مستمر در آمریکا داشته باشید.

- دقیقا قبل از ارائه درخواست برای حداقل 30 ماه از 5 سال ( 60 ماه) حضور فیزیکی در آمریکا داشته باشید.

- از تاریخ ارائه درخواست برای گرفتن تابعیت تا زمان گرفتن آن، اقامت مستمر در آیالات متحده آمریکا داشته باشید.

- قادر به خواندن، نوشتن و صحبت کردن به زبان انگلیسی باشید و دانش و قدرت درک تاریخ آمریکا و دولت آنرا داشته باشید( civics).

- از نظر شخصیت و اخلاقی با توجه به قانون اساسی آمریکا با آن همخوانی داشته باشید و در تمام دوره های مربوطه در جهت سعادت این کشور و طبق قانون عمل کنید.


دلایل استقبال روز افزون ایرانیان از روش مهاجرتی EB5 چیست؟

- اخذ گرین کارت دائم پس از ٢ سال بدون نیاز به ایجاد ١٠ شغل (فقط سرمایه گذاری در پروژه های بسیار ویژه و معدودی واجد شرایط این بند میشوند)

- عدم نیاز به مدیریت یا نظارت مستقیم متقاضی در پروژه ای که در ان سرمایه گذاری کرده است (به عبارتی متقاضی پس از اخذ گرین کارت امریکا میتواند در هر شهری که تمایل دارد زندگی کند)

- تمام پروژه ها از پیش تایید شده اداره مهاجرت آمریکا هستند که این امر اطمینان از قبولی و اخذ گرین کارت امریکا را به مراتب افزایش میدهد

- و از همه مهمتر بازگرداندن تمام مبلغ سرمایه گذاری (٥٠٠,٠٠٠$ امریکایی) و همینطور ٩٨% هزینه تشکیل پرونده به متقاضی در صورت عدم موفقیت پرونده


موارد ویژه در پرونده متقاضیان ایرانی:

شرایط اقتصاد داخلی و سیستم اداری ایران از یک سو و فضای فعلی حاکم بر مناسبات بین المللی از سوی دیگر باعث گردیده تا پرونده متقاضیان ایرانی از لحاظ محتوا و مراحل، تفاوت های مهمی با دیگر متقاضیان از سایر کشورها داشته باشد.

به دلیل سیستم اداری شکل گرفته در ایران و دشواری در تامین، جمع آوری و ارائه اسناد و مدارک مورد نیاز، اثبات قانونی بودن منبع تامین سرمایه و انتقال قانونی آن به دلیل اثرات ناشی از تحریم های اقتصادی به موضوعی بسیار حساس و ظریف تبدیل شده است. به همین دلیل، استفاده از خدمات مشاور با تجربه و آشنا با شرایط ایران و همچنین وکیل مهاجرت متخصص، نقش مهمی در موفقیت پرونده خواهد داشت.


مراحل انتخاب مرکز منطقه ای برای ویزای EB5

در قدم اول لازم است تا متقاضی یکی از مراکز منطقه ای دارای مجوز از اداره مهاجرت را به عنوان شرکت سرمایه پذیر انتخاب کند. انتخاب مرکز منطقه ای نیز بسیار مهم است، هرچه شرکت مورد نظر دارای سابقه فعالیت بلند مدت و روشنی بوده و پروژه های آنان از لحاظ بررسی ها و برآوردهای مالی و اقتصادی شرایط مناسب تر و پایدار تری داشته باشد، به طور حتم ریسک سرمایه گذاری را کاهش خواهد داد. متقاضیان مختار هستند تا هریک از مراکز منطقه ای دارای مجوز را برای سرمایه گذاری انتخاب کنند و به طور معمول سه روش برای انتخاب گزینه مورد نظر پیش رو دارند:

روش اول - مطالعه و بررسی های لازم توسط خود متقاضی و یا با کمک دوستان و آشنایان مورد اعتماد در ایالات متحده است.

روش دوم - استفاده از مشاور متخصص و با تجربه در این زمینه است. مشاور نسبت به دریافت اطلاعات از مراکز منطقه ای موجود اقدام نموده و متقاضی را در مقایسه شرایط آنها کمک می کند و در نهایت نظر کارشناسی خود را در قالب لیست پیشنهادی به ترتیب اولویت به متقاضی ارائه می کند.

روش سوم- درخواست از وکیل امور مهاجرت مورد اعتماد است که بر اساس اطلاعات موجود از مراکز منطقه ای فعال و تجربه دیگر موکلین خود، چند مرکز منطقه ای را معرفی نماید.

به هر حال و در صورت انتخاب هریک از این سه روش، مسئولیت انتخاب مرکز منطقه ای صرفا با خود متقاضی بوده و هیچکس قانونا نباید وی را محدود به انتخاب مرکز منطقه ای خاصی نماید.


انتقال مبلغ سرمایه و هزینه های مربوطه:

پس از انتخاب و عقد قرارداد با مرکز منطقه ای و وکیل امور مهاجرت، زمان انتقال اصل مبلغ سرمایه گذاری (پانصد هزار دلار) و هزینه های مربوطه فرا می رسد. اصل مبلغ سرمایه گذاری توسط متقاضی به حساب محضری (Escrow Account) ویژه ای که به این منظور تعیین می شود منتقل می شود.

هزینه های مرتبط با پرونده هم شامل هزینه اداری مرکز منطقه ای، هزینه وکالت و کارمزد اداره مهاجرت است. هزینه اداری مرکز منطقه ای متفاوت است و معمولا بین 45 تا 50 هزار دلار آمریکا است. هزینه وکالت نیز بستگی به تخصص و تجربه وکیل متفاوت است. به طور معمول هزینه وکالت یک وکیل متخصص و با تجربه برای انجام پرونده های ویزای سرمایه گذاری 25 هزار دلار است. هزینه کارمزد اداره مهاجرت در مرحله ارائه پرونده I-526 مبلغ 1500 دلار برای خانواده است.


مراحل دریافت گرین کارت از روش سرمایه گذاری EB5

1- تکمیل و ارائه پرونده به اداره مهاجرت:

در اولین قدم برای ارائه درخواست کارت سبز از طریق سرمایه گذاری ،لازم است اطلاعات و مدارک مورد نیاز وکیل، توسط متقاضی فراهم و ارائه شود. تکمیل پرونده متقاضیان ایرانی به دلیل شرایط ویژه و رعایت نکات ظریفی که این نوع پرونده ها دارد، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. اگر از مشاور متخصص و با تجربه در زمینه انتخاب مرکز منطقه ای استفاده شده است، در این مرحله متقاضی می تواند از مشاور خود نیز برای ارائه دقیق تر و بهتر مدارک مورد نیاز کمک بگیرد. پس از تکمیل پرونده توسط وکیل، وی پرونده را به اداره مهاجرت ارسال می نماید. مرحله بررسی پرونده سرمایه گذاری (I-526) توسط اداره مهاجرت و صدور نامه تایید سرمایه گذاری از مهم ترین مراحل این گونه پرونده ها است که در حال حاضر زمان انتظار آن در حدود 12 تا 15 ماه است.

با صدور نامه تایید پرونده از سوی اداره مهاجرت، پرونده به مرکز ملی ویزا در وزارت امورخارجه آمریکا برای مرحله صدور ویزا ارسال می گردد.


2- مرکز ملی ویزا و مصاحبه در سفارت:

در این مرحله، وکیل متقاضی کار تکمیل پرونده صدور مجوز اقامت دائمی (گرین کارت) متقاضی و خانواده وی را در وزارت امور خارجه به انجام می رساند. در نهایت وقت مصاحبه ای برای متقاضی و خانواده وی در نزدیک ترین سفارت ایالات متحده تعیین می شود. متقاضیانی که محل زندگی آنان در ایران است می توانند برای مصاحبه به زبان فارسی به یکی از سفارتخانه های ایالات متحده در شهرهای آنکارا (ترکیه)، ابوظبی (امارات متحده عربی) و یا ایروان (ارمنستان) مراجعه کنند. کارمزد مرکز ملی ویزا مبلغ 404 دلار به ازای هریک از اعضای خانواده است.


3- صدور ویزای ورود و دریافت گرین کارت موقت:

پس از انجام مصاحبه و طی مراحل لازم برای بررسی و تایید امنیتی (Administrative Processing)، ویزای ورود برای متقاضی و خانواده وی صادر می شود. برای تسریع در کار صدور گرین کارت، لازم است متقاضی بعد از دریافت ویزا و پیش از ورود به آمریکا، هزینه صدور گرین کارت خود و اعضای خانواده را از طریق اینترنت به اداره مهاجرت پرداخت نماید. هزینه صدور گرین کارت مبلغ 165 دلار به ازای هریک از اعضای خانواده است. گرین کارت سرمایه گذار و خانواده وی، پس از ورود به آمریکا از طریق پست به آدرسی که قبلا ارائه کرده اند ارسال می شود.

در حال حاضر مدت زمان طی مراحل پرونده از شروع تا زمان مصاحبه در سفارت در حدود 18 ماه برآورد می شود.

گرین کارت صادر شده به صورت مشروط و دارای اعتبار 2 ساله است که لازم است پس از گذشت 1 سال و 9 ماه از زمان صدور آن، پرونده جداگانه ای برای در خواست تبدیل آن از حالت مشروط به دائم (I-829) به اداره مهاجرت ارائه گردد. گرین کارت دائمی دارای اعتبار 10 ساله و قابل تمدید است و متقاضی می تواند 4 سال و 9 ماه از زمان صدور گرین کارت موقت اولیه با رعایت شرایط قانونی نسبت به درخواست تابعیت (سیتی زِن شیپ) اقدام نموده و پس از آن پاسپورت آمریکا را دریافت کند.


سوالات متداول در ارتباط با ویزای سرمایه گذاری EB-5

تعدادی از سوالات متداول و مشترک در زمینه ویزای سرمایه گذاری به شرح زیر پاسخ داده شده است:

آیا مراکز منطقه ای كه سرمایه گذاری در آنها انجام می شود از سوی دولت دارای مجوز فعالیت و تحت نظارت هستند؟
بله، این موسسات از سوی اداره مهاجرت آمریکا (USCIS) مورد تایید قرار گرفته اند.


مدت زمان دوره سرمایه گذاری در مرکز منطقه ای به منظور دریافت اقامت دائمی (گرین کارت) چقدر است؟
بستگی به مرکز منطقه ای انتخاب شده دارد و بطور معمول 5 تا 6 سال است.


آیا بازپرداخت اصل مبلغ سرمایه گذاری (500.000 دلار) توسط شركت های سرمایه پذیر تضمین می شود؟
طبق قانون، سرمایه گذاری انجام شده به منظور دریافت اقامت دائمی می بایست تحت ریسک باشد. این نوع سرمایه گذاری هم با انواع دیگر سرمایه گذاری تفاوتی ندارد و بر اساس قانون شرکت های سرمایه پذیر نمی توانند هیچگونه تضمینی برای آن ارائه نمایند. از آنجا که سرمایه گذار این ریسک را می پذیرد تا سرمایه خود را به منظور رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال در یکی از این مراکز منطقه ای سرمایه گذاری کند، متقابلا دولت آمریکا نیز به وی و خانواده او مجوز اقامت دائمی اعطا می کند. به همین دلیل انتخاب درست مرکز منطقه ای می تواند ریسک سرمایه گذاری را تا حد زیادی کاهش دهد.


آیا سرمایه گذاری انجام شده مشمول سود (زیان) می شود؟
بله و میزان آن به سود (زیان) شركت سرمایه پذیر بستگی دارد. تمامی این شرکت ها دارای برنامه و بودجه و برآوردهای مالی هستند و طبیعی است که توقع کسب سود دارند. معمولا پیش بینی سود مشارکت در پروژه در زمان عقد قرارداد از سوی مرکز منطقه ای در اختیار سرمایه گذار قرار می گیرد. گزارش وضعیت مالی پروژه ها در دوره های زمانی مشخص (معمولا سه ماهه) برای اطلاع سرمایه گذاران ارسال می شود.


آیا كل مبلغ سرمایه گذاری (500.000 دلار) می بایست به صورت یكجا پرداخت شود یا بصورت چند مرحله ای هم امكانپذیر است؟
مبلغ 500.000 دلار در چند مرحله قابل ارسال است، اما كل مبلغ می باید قبل از تسلیم كردن مدارك مربوطه به اداره مهاجرت، به حساب معین شده واریز شده باشد.


آیا با انجام سرمایه گذاری از سوی متقاضی، همسر و فرزندان مجرد زیر 21 سال آنان همزمان با متقاضی حائز شرایط دریافت ویزا خواهند شد یا منوط به مراحل بعدی و زمانبر خواهد بود؟
تمامی اعضای خانواده در یك زمان برای مصاحبه به یكی از كنسولگری های ایالات متحده برای مصاحبه مراجعه می كنند و ویزای مهاجرتی آنان با هم صادر می شود.


آیا اگر در یك خانواده فرزند یا فرزندان مجرد بالای 21 سال وجود داشته باشند، هیچ راهی برای صدور ویزای آنان از طریق ویزای سرمایه گذاری والدین وجود ندارد؟
خیر، آنها می توانند بطور جداگانه و مستقل برای دریافت ویزا اقدام كنند و یا والدین آنها در آینده بعنوان دارنده كارت سبز و بر اساس قوانین مربوطه برای فرزندان مجرد بالای 21 سال درخواست ویزا نمایند.


در صورت صدور ویزای سرمایه گذاری و عزیمت سرمایه گذار و خانواده به امریكا، آنان اجازه كار، استخدام و یا راه اندازی كسب و كار دیگری خواهند داشت؟
بله، هر دارنده مجوز اقامت دائمی (گرین کارت) مجاز به كار كردن، راه اندازی كسب و كار، تحصیل در مراكز آموزشی، خرید مستغلات و ... در تمامی ایالت های آمریکا بر اساس قوانین حاکم است.


دیگر هزینه های مرتبط با ویزای سرمایه گذاری مربوط به چه چیزهایی است ؟
حق الوكاله، كارمزد مراكز منطقه ای وکارمزدهای دولت.


 Amir
  سلام من از مشاوره املاک ترانیو پرسیدم گفتند سرمایه گذاری برای اتباعش ایرانی امکان پذیر نیست  
 کورش مرتجی
  آیا هم اکنون شرایط اقدام EB 5 امکانپذیر هست؟چون اعلام شده از اول آوریل موقتا بسته شدهآیا در صورت امکان اقدام ,پروژه لاکی دراگون قابل اطمینان ترین پروژه هست؟در صورت عدم گرفتن ویزای ورودی و یا گرین کارت ,مبلغ پرداخت شده چگونه عودت داده میشود؟  
اگر اطلاعات یا دیدگاهی در مورد مطالب این صفحه دارید،لطفا با ما و کاربران دیگر به اشتراک بگذارید