شرایط اخذ اقامت و مهاجرت به ترکیه

مانند هر کشور دیگری مهاجرت به ترکیه و دریافت اقامت این کشور نیز راه‌ها و روش‌های مختلفی دارد. در واقع دو نوع اقامت برای ترکیه وجود دارد: اقامت موقت و اقامت دائم.

اقامت موقت همانطور که از نامش پیداست اجازه اقامتی است که به مدت محدودی به اتباع خارجی، اجازه ماندن و اقامت در ترکیه را می‌دهد. اقامت موقت یا به قصد بازدید و گردش است که اقامت موقت توریستی نامیده می‌شود یا به قصد انجام کار، فعالیت اقتصادی یا تحصیل.

اجازه اقامت‌های موقت ترکیه یا قابل تمدید هستند یا غیر قابل تمدید. یعنی در برخی موارد می‌توان پس از اتمام مدت مجاز اقامت، آن را برای یک یا چند دوره مجدداً تمدید نمود.

اقامت دائم ترکیه اجازه اقامت و زندگی دائمی در این کشور را به اتباع خارجی می‌دهد. معمولا دریافت اقامت دائم ترکیه از هر روشی، بین 5 تا 8 سال به طول می‌انجامد. عموماً برای دریافت اقامت دائم ترکیه باید ابتدا از یکی از روش‌های اقامت ترکیه، اقامت موقت از نوع تمدید شونده دریافت کرد و پس از چند دوره تمدید و گذشت مدت زمان مشخص و احراز شرایط مورد نظر برای اداره مهاجرت ترکیه، اقامت موقت را تبدیل به اقامت دائم نمود.

در این بخش به بررسی انواع روش‌های اقامت یا مهاجرت به ترکیه خواهیم پرداخت. 


اقامت توریستی ترکیه بدون ویزا: 

مدت زمان این نوع اقامت 3 ماهه یا 90 روز می‌باشد. ایرانیان برای دریافت این نوع اقامت ترکیه نیازی به دریافت ویزا ندارند و می‌توانید به مدت 3 ماه در سال در کشور ترکیه بدون نیاز به ویزا یا اجازه اقامت ساکن شوید، بدون هیچ مشکلی. اما توجه داشته باشید با این نوع ویزا اجازه هیچ گونه کار یا فعالیت شغلی مثل تجارت یا تحصیل در ترکیه را نخواهید داشت. 


اقامت توریستی ترکیه 6 ماهه با دفترچه اقامت: 

درصورتی که بخواهید بیش از سه ماه فقط برای گردش و … در ترکیه اقامت داشته باشید، باید نسبت به اخذ ویزای توریستی ۶ ماهه ترکیه اقدام نمائید. با این نوع ویزا مانند اقامت توریستی ۹۰ روزه، اجازه خرید و فروش و کار و تحصیل در ترکیه را ندارید. روال قانونی اخذ این نوع اقامت ترکیه حدود ۱۵ روز طول می کشد. برای افرادی که قصد خرید ملک در ترکیه را دارند، داشتن دفترچه اقامت الزامی است. 

ضمنا تحت شرایطی (اجاره منزل مسکونی و تایید اجاره‌ نامه توسط یکی از دفاتر ثبت اسناد ترکیه) امکان دریافت اقامت توریستی یکساله نیز برای متقاضیان وجود دارد. 


اقامت تحصیلی و دانشجویی ترکیه:

برای گرفتن این نوع اقامت ابتدا باید در آزمون تومر (مرکز آموزش زبان ترکی) شرکت کرده و مدرک تومر را بگیرید. پس از اخذ پذیرش از یک دانشگاه یا موسسه آموزشی در ترکیه و ثبت نام می‌توانید برای دریافت ویزای دانشجویی و دفترچه اقامت ترکیه اقدام نمایید. 

برای اطلاعات بیشتر به صفحه اقامت تحصیلی ترکیه مراجعه نمائید.

-------------------------------


اقامت ترکیه از طریق کار و استخدام:

اخذ اقامت کاری ترکیه مستلزم این است که یک شرکت در کشور ترکیه از شما دعوت به همکاری نماید. شرکت‌های ثبت شده در ترکیه می‌توانند با توجه به تخصص و حرفه مورد نیاز، برای شخص متقاضی موردنظر، از وزارت کار این کشور درخواست اجازه کار نمایند. در صورت مثبت بودن نتیجه این درخواست و دریافت اجازه کار به آن فرد، به متقاضی اقامت یک ساله ترکیه داده می‌شود. 

طبق آمار وزارت کار و رفاه ترکیه، در زمان درخواست شرکت ترکیه‌ای به همکاری با شما، نباید شخصی با همان تخصص که پاسپورت ترکیه ای دارد بیکار باشد. یعنی در یک تخصص، الویت استخدام با اتباع ترکیه است، مگر آنکه هیچ نیروی بیکاری در ترکیه با آن حرفه و تخصص، موجود نباشد. بنابراین با ملاحظه نکته فوق و وضعیت کار در ترکیه و شرایط خاص ایرانیان می‌توان این گونه اعلام نمود که در حال حاضر شانس یافت کار در کشور ترکیه برای فرد ایرانی بسیار کم است، اما غیرممکن نیست و در سال‌های گذشته افراد زیادی موفق به دریافت اقامت ترکیه از این طریق شده‌اند. 

پس از استخدام به شما ویزای موقت یکساله داده خواهد شد که هرسال تمدید می‌گردد. در صورتیکه شما 5 سال بطور مداوم بطور رسمی در ترکیه مشغول به کار باشید، پس از 5 سال، اقامت کاری شما به اقامت دائم ترکیه تبدیل خواهد شد. 

برای اطلاعات بیشتر به صفحه مهاجرت و اقامت ترکیه از طریق کار مراجعه نمائید.

-------------------------------


اقامت ترکیه از طریق سرمایه گذاری و ثبت شرکت:

ثبت شرکت به تنهایی حق دریافت اقامت را به اشخاص نمی‌دهد، اما پس از دریافت اجازه کار از طریق ثبت شرکت در ترکیه می‌توان اقامت یک ساله را دریافت نمود. با ثبت شرکت و فعالیت در ترکیه شما می توانید پس از 5 سال، اقامت دائم ترکیه را بدست آورید. در نظر داشته باشید فعال بودن شرکت در این مدت 5 ساله برای کسب اقامت دائم ترکیه الزامی می باشد.

شما پس از ثبت شرکت در ترکیه و دریافت اجازه کار می‌توانید اقدام به دریافت اقامت موقت شش ماهه از ترکیه نمایید. پس از گذشت شش ماه و دریافت اجازه کار از وزارت کار و امور اجتماعی ترکیه، قادر به دریافت اقامت یکساله می شوید. پس از پایان یکسال، اقامت شما دوبار دیگر به مدت دو سال تمدید شده و در مجموع پس از پنج سال اقامت و فعال بودن شرکت می‌توانید درخواست اقامت دائم نمایید. پس از قبول با درخواست اقامت دائم ترکیه، قادر به دریافت پاسپورت و شناسنامه ترک خواهید بود. 

برای اطلاعات بیشتر به صفحه اقامت ترکیه از طریق ثبت شرکت مراجعه نمائید.

-------------------------------


اقامت ترکیه از طریق ازدواج:

از طریق ازدواج با یک شهروند ترکیه می‌توان اقامت ترکیه را دریافت کرد. پس از ازدواج با یک شهروند ترکیه، می‌توانید پس از گذراندن 3 سال از 5 سال، درخواست اقامت دائم نمائید. 

در صورتیکه از طریق ازدواج با فردی که دارای پاسپورت و ملیت ترکیه است برای اقامت ترکیه اقدام می‌کنید، چند نکته باید رعایت شود. اولین و مهمترین نکته اینست که ازدواج صوری نباشد؛ حتی المقدور مدارکی جهت اثبات صوری نبودن ازدواج بایستی ارائه گردد و همچنین فردی که با او ازدواج می‌کنید، نباید پناهنده ترکیه باشد. ممکن است پروسه کسب اقامت ترکیه از طریق ازدواج (ویزای پیوستن به همسر) حدود 3 تا 5 سال زمان ببرد و در طول این مدت، پلیس ترکیه تحقیقاتی را جهت اطمینان از صوری نبودن ازدواج انجام خواهد داد. 

برای اطلاعات بیشتر به صفحه اقامت ترکیه از طریق ازدواج مراجعه نمائید.

-------------------------------


اقامت ترکیه از طریق خرید ملک:

بنابر قانون شماره 6458 که در تاریخ 11/4/2013 در روزنامه رسمی جمهوری ترکیه منتشر شده است، اتباع خارجی با خرید ملک می‌توانند اقامت یک ساله کشور ترکیه را دریافت نمایند. پس از چند سال تمدید مدت این اقامت، (5 تا 8 سال) می‌توانید برای اقامت دائم اقدام نمائید. برای گرفتن این نوع اقامت شما نیازی به ثبت شرکت ندارید و علاوه بر اینکه هزینه‌ های ثبت و نگهداری شرکت را نخواهید پرداخت، بلکه شاهد افزایش قیمت و سود سرمایه گذاری در بخش املاک ترکیه نیز خواهید بود. خرید ملک یا خانه در ترکیه فرصت مناسبی است برای بسیاری از افرادی که به دنبال داشتن مکانی مسکونی جهت سفرهای توریستی بلند مدت و یا زندگی در ترکیه هستند. 

برای اطلاعات بیشتر به صفحه اقامت ترکیه از طریق خرید ملک و سرمایه‌گذاری مراجعه نمائید.

-------------------------------


بهترین روش اخذ اقامت ترکیه چیست؟

روش های متعددی برای دریافت اقامت ترکیه وجود دارد که بستگی به شرایط متقاضی دارد.به صورت کلی روش های سرمایه گذاری در ترکیه مانند ثبت شرکت و خرید ملک، یکی از راحت ترین روش های اخذ اقامت این کشور محسوب می شود.البته در صورتی که از یک کارفرمای ترکیه ای درخواست داشته باشید، اقامت کاری نیز یکی گزینه های مطلوب محسوب می شود. به طور کلی در برای اخذ اقامت دائم در صورت احراز شرایط مورد نظر باید بین 5 تا 8 سال در این کشور اقامت داشته باشید تا موفق به اخذ اقامت دائم شوید.


آیا به محض خرید ملک و ثبت شرکت می توانم برای پاسپورت ترکیه ای اقدام کنم ؟

خیر. هیچ روش مهاجرتی وجود ندارد که بتوانید مدت کوتاهی اقامت دائم و در نهایت پاسپورت ترکیه را بدست آورید. در اکثر روش های مهاجرتی ترکیه لازم است حداقل 5 سال در این کشور به کار و زندگی و فعالیت بپردازید تا در نهایت موفق به اخذ اقامت دائم و پاسپورت ترکیه شوید.


آیا حتما لازم است از خدمات موسسات مهاجرتی برای اقامت ترکیه استفاده نمایم؟

هم بله و هم خیر. در حقیقت هیچ اجباری برای استفاده از خدمات یک موسسه مهاجرتی برای طی کردن روند مهاجرت و اخذ اقامت وجود ندارد.در صورت مطالعه و کسب اطلاعات کافی، خودتان می توانید جهت ثبت شرکت ، تحصیل یا خرید ملک در ترکیه اقدام نمایید. اما از طرفی استفاده از مشاوره های یک موسسه یا وکیل معتبر تا حد زیادی می تواند از هزینه های اضافه و زمان تلف شده بکاهد.چراکه هرکدام از این موارد مثلا خرید ملک در ترکیه قوانین پیچیده ای دارد که ممکن است از بسیاری از آنها اطلاع کافی نداشته باشید. بهترین راه حل این است که ابتدا تحقیقات کافی در مورد روش های مختلف مهاجرت به ترکیه را انجام دهید و منابع مختلف را مطاله کنید. پس از کسب اطلاعات کافی به موسسات معتبر جهت اخذ مشاوره های تکمیلی مراجعه نمایید. در وب سایت ما نیز می توانید چند موسسه معتبر در این زمینه را پیدا کنید.