استقرار تفنگداران آمریکا در نروژ برای اولین از زمان پایان جنگ جهانی دوم

تاریخ ثبت خبر :10/25/2016

استقرار تفنگداران آمریکا در نروژ برای اولین از زمان پایان جنگ جهانی دوم

وزارت دفاع نروژ اعلام کرد، اسلو به نیروهای آمریکایی اجازه خواهد داد تا از سال آتی میلادی برای مدتی محدود در خاک این کشور مستقر شود؛ از پایان جنگ جهانی دوم این نخستین بار است که نیروهای خارجی در خاک نروژ مستقر می‌شوند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، وزارت دفاع نروژ در بیانیه‌ای گفت: از ژانویه سال 2017 میلادی حدود 330 تفنگدار دریایی آمریکا در پایگاه نظامی ورنس در مرکز این کشور مستقر خواهند شد.

نروژ یکی از بنیانگذاران ائتلاف ناتو تحت رهبری آمریکا است و یکی از متحدان سیاسی نزدیک آمریکا نیز محسوب می‌شود. نیروهای ناتو بارها برای شرکت در مانورهای نظامی به این کشور شمال اروپا آمده‌اند اما در خاک نروژ مستقر نشده‌اند.

ماری اریکسن، وزیر دفاع نروژ در بیانیه‌ای گفت: آمریکا مهمترین متحد ماست و ما روابط دوجانبه نزدیکی با یکدیگر داریم که امیدواریم توسعه یابد.

وی ضمن ابراز نگرانی نسبت به فعالیت نظامی روسیه از زمان الحاق شبه جزیره کریمه در سال 2014 میلادی، افزود: دفاع نروژ به تقویت متفقین وابسته است و برای امنیت نروژ بسیار مهم و حیاتی است که متحدانمان دانش لازم را برای عملیات در این کشور به همراه نیروهای نروژی به دست آورند.

نروژ در شمالگان با روسیه مرز مشترک دارد. این اقدام انتقاداتی را از جانب اپوزیسیون نروژ به همراه داشت.

رهبر حزب اپوزیسیون "سوسیالیست چپ‌گرا" گفت: این پیام خوبی نیست. ما با یک جو سیاسی سرد مواجه هستیم که قابلیت پیش‌بینی را برای نروژ ضروری می‌سازد. ما باید به جای نوعی حضور دائم نیروهای آمریکایی، دفاع ملی خودمان را تقویت کنیم.

اریکسن به تهدید نظامی روسیه اشاره‌ای نکرد اما گفت: الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه نشان داد که مسکو برای رسیدن به اهداف سیاسی توانایی استفاده از ابزار نظامی را دارد و از آنها استفاده خواهد کرد.