هزینه زندگی در کانادا


هزینه زندگی در کانادا

در حالت کلی هزینه زندگی در کانادا از کشورهایی مانند آمریکا، انگلستان و استرالیا  کمتر است و در عین حال گرانتر از بیشتر کشورها می باشد. مخصوصا در بخش مسکن، در مقايسه با ساير کشورهاي پيشرفته که به مراتب از آنها ارزان تراست.


هزینه های زندگی در کانادا:

هزینه های زندگی در کانادا و یا سایر کشورهای دیگر به چند دسته تقسیم می شوند:

هزینه های مسکن
هزینه مواد غذایی
پوشاک
هزینه های ایاب و ذهاب
هزینه اینترنت، تلفن و موبایل
هزینه های متفرقه (مانند هزینه سوخت در صورت در اختیار داشتن خودرو، هزینه های کودک و ...) 


گرانترین شهرهای کانادا: 

هزینه های زندگی - به ویژه اجاره یا خرید مسکن - در شهرهای کانادا نسبت به یکدیگر متفاوت است. از این تعدادی از شهرهای کانادا با توجه به هزینه های زندگی در آنها، در زمره گرانترین شهرهای این کشور قرار می گیرند. از جمله: 

ونکوور (VANCOUVER)
تورنتو (TORONTO)
ویکتوریا (VICTORIA)
کلگری (CALGARY)
اتاوا (OTTAWA)

البته این نکته را نیز در نظر داشته باشید که در این شهرها هم هزینه اجاره مسکن و یا خرید آن متغیر است. برای مثال در شهرهایی مانند تورنتو، هزینه زندگی و مسکن در مناطقی مانند مرکز شهر (Downtown Toronto) بالاتر از بخش های دیگر این شهر است. البته حتی در چنین مناطقی نیز جهت اجاره مسکن اختلاف قیمت وجود دارد. بطوری که برای مثال حتی اینکه شما در چه نوع واحدهای مسکونی (مانند کاندو) اقامت کنید و یا اینکه در کدام طبقه و با چه امکاناتی اقدام به اجاره واحد آپارتمانی کنید، باز هم هزینه ها با یکدیگر متفاوت خواهند بود.


هزینه مسکن در کانادا:

در کانادا قيمت متوسط خانه حدود 7 برابر متوسط حقوق و دستمزد سالانه می باشد. این نسبت در انتاريو و آلبرتا 7 تا 8 برابر متوسط حقوق سالانه و در شهر ونکوور 11 برابر حقوق متوسط سالانه می باشد. 

محل سکونت نیز برای صرفه جویی در وقت و هزینه بسیار مهم است. به طور مثال در شهری مانند تورنتو، باید به محلی که برای سکونت انتخاب می شود دقت زیادی داشت. زیرا تورنتو شهری بزرگ است که در اطراف آن نیز شهرهای متفرقه زیادی وجود دارد. با وجود سیستم های حمل و نقل قابل اطمینان و مناسب در تورنتو و شهرهای اطراف آن، در چنین شهری اگر محل سکونت شما در شرق تورنتو مانند منطقه اسکاربورو باشد و بخواهید به محلی در غرب این شهر برای کار یا حضور در کلاس درس سفر کنید زمان نسبتا زیادی در حدود دو تا سه ساعت زمان باید برای هر مسیر رفت یا برگشت در نظر بگیرید. 

همانطور که اشاره کردیم هزینه اجاره مسکن در کانادا، در شهرهای مختلف متفاوت است به طور کلی در شهر تورنتو مبلغ اجاره ماهانه برای یک آپارتمان دو خوابه در محله های ایرانی نشین بین 1200 تا 1500 دلار است. که این مبلغ در نقاط مرکزی شهر یا داون تاون به 2000 تا 2500 دلار و یا بالاتر نیز خواهد رسید. در صورتی که قصد اجاره خانه ای بزرگ و ویلایی را داشته باشید معمولا باید رقمی بین 2000 الی 3500 دلار در ماه پرداخت کنید. (البته در کانادا نوعی بیمه به نام بیمه مستاجر یا tenant insurance نیز وجود دارد که معمولا هزینه آن بطور ماهیانه رقمی بین 20 الی 70 دلار است و این هزینه را نیز مستاجر باید بپردازد) 


مقایسه هزینه زندگی در شهرهای کانادا: 

چنانچه بخواهید قیاسی کلی بین هزینه های زندگی در شهرهای مختلف کانادا داشته باشید، می توانید هزینه های مسکن، مواد غذایی، هزینه های رفت و آمد و موارد مهم دیگر در شهرهای کانادا را بررسی و نتایج آنها را مطالعه کنید. البته معمولا گفته می شود که ونکوور جزو گرانترین شهرهای کانادا ولی برعکس هزینه های زندگی در مونترال در مقایسه با تورنتو و ونکوور ارزان تر است. 
در اینجا مقایسه ای کلی میان هزینه های زندگی در سه شهر تورنتو، مونترال و ونکوور بنا به آخرین و جدیدترین آمار و ارقام در سال 2019 انجام می دهیم: 


مقایسه هزینه زندگی در تورنتو و ونکوور و مونترال:

در این سه شهر کانادا هزینه های زندگی متفاوت است. در مجموع اگر بخواهیم از میان این سه شهر از گرانترین به ارزان ترین اشاره کنیم، به ترتیب گرانترین شهر ونکوور و سپس تورنتو است و مونترال در یک مقایسه کلی نسبتا از دو شهر دیگر ارزان تر است. 

البته مسئله دیگر درآمدهای مردم است که اهمیت زیادی دارد چرا که در مجموع، میانگین دستمزدها در تورنتو نسبت به مونترال بیشتر است. بطوری که میانگین دستمزدها در ونکوور 3% بیشتر از تورنتو است و در تورنتو نیز 5% بیشتر از مونترال. 


مقایسه هزینه مسکن در تورنتو و ونکوور و مونترال: 

اجاره مسکن واحدهای آپارتمانی یک خوابه در تورنتو کمی ارزان تر از ونکوور است: 

در تورنتو اجاره واحدهای آپارتمانی یک خوابه (در مناطق مرکزی شهر و همچنین سایر مناطق) بطور میانگین بین 4 الی 7 درصد گرانتر از ونکوور و بین 42 الی 53 درصد گرانتر از مونترال است. در صورتی که برعکس در تورنتو اجاره واحدهای آپارتمانی سه خوابه (در مناطق مرکزی شهر و همچنین سایر مناطق) بطور میانگین 7 درصد ارزانتر از ونکوور و البته حدود 44% گرانتر از مونترال است. 

همچنین قیمت هر مترمربع زمین (جهت خرید خانه) در ونکوور بین 5 الی 16 درصد - بسته به اینکه در مناطق مرکزی شهر قرار دارد یا مناطق دیگر- گرانتر از تورنتو است. اما در مقابل قیمت هر مترمربع زمین (جهت خرید خانه) در تورنتو بین 46 الی 61 درصد گرانتر از مونترال است.


مقایسه هزینه مواد غذایی در تورنتو و ونکوور و مونترال: 

هزینه خرید مواد غذایی در تورنتو بطور میانگین 10% گران تر از ونکوور است ولی در مونترال 20% ارزانتر از تورنتو است. از طرف دیگر هزینه صرف غذا در رستوران های تورنتو بطور میانگین 6% گرانتر از ونکوور و 21% گرانتر از مونترال است. 


با خرید از حراجی های مختلف نیز می توان تا حدود زیادی از هزینه مربوط به لوازم و وسایل بکاهید.

علاوه بر هزینه مسکن هزینه های جانبی دیگر مانند خورد و خوراک و رفت و آمد و غیره در حدود 400 تا 600 دلار در ماه می باشد اما اگر خرید موارد مورد نیاز را با حراجی‌های هفتگی تنظیم کنید، می توانید بخشی زیادی از این هزینه را صرفه جویی نمایید. ضمنا هزینه های مربوط به بیمه، هزینه های مربوط به سلامتی و درمانی و ... را نیز باید درنظر گرفت. 

به صورت کلی متوسط هزینه زندگی در کانادا، جدا از هزینه مسکن برای یک نفر و زندگی معمولی بین 700 تا 1000 دلار و برای یک خانواده 4 نفره از 2500 تا 3000 دلار به بالا خواهد بود. 


مقایسه هزینه زندگی در کانادا با اروپا و آمریکا:

هزینه غذا و خورد و خوراک در کانادا ارزان تر است.
صرف غذا در بيرون از منزل و همچنین بيشتر تفريحات در کانادا ارزان تر تمام می شود.
قیمت و هزینه ماشين و همچنین قیمت بنزين و در کانادا ارزان تر است.
انرژی ارزان تر است اما در زمستان انرژی بيشتری برای گرم کردن خانه مصرف خواهد شد.

ضمنا این نکته را نیز در نظر داشته باشید که بيمه اتومبیل در کانادا بسيار گران است.