بزرگترین مانور نظامی مشترک آمریکا و استرالیا

تاریخ ثبت خبر :7/5/2017

استرالیا و آمریکا امروز بزرگترین مانور نظامی مشترکشان را با هدف دادن پیامی به متحدان و دشمنان بالقوه خود از جمله چین شروع کردند.

 

این مانور که همراه با ۳۳ هزار نیروی آمریکایی و استرالیایی سوار بر ناوهای تجهیز شده به جت‌های جنگنده می باشد همزمان با زمانی در حال انجام است که که مشاجره ها بر سره فعالیت‌های جسورانه کشور چین به خصوص در دریای مورد بحث چین جنوبی باعث بالا رفتن نگرانی‌ها درباره درگرفتن یک مشاجره شده است.

 

آدمیرال هری هریس، رئیس فرماندهی آمریکا در اقیانوس آرام گفت: حجم این استقرار به صورت از قبل تعیین شده و برای ارسال پیامی صورت گرفته است.

 

وی گفت: من بسیار خوشحالم که این مانور پیامی را برای شرکا و ‌متحدان ما می فرستد. روابط بین 2 کشور آمریکا و چین اخیرا مخدوش شده به این دلیل که واشنگتن در تلاش است تا با اقدامات بی شرمانه چین در اقیانوس آرام که با جزایر مصنوعی ساخت پکن در دریای چین جنوبی محصور شده است، بجنگد.

 

کشور چین بر بخش بزرگی از دریای چین جنوبی که سالانه کالاهایی به ارزش پنج تریلیون دلار از آن جا به جا می شود ادعای مالکیت دارد. این در حالی است که برونئی، مالزی، فیلیپین، ویتنام و تایوان نیز بر این منطقه ادعای تسلط دارند.

 

جیمز کوران، استاد سیاست و سیاست خارجه در دانشگاه سیدنی گفت: این مانور نشان دهنده ی رابطه نظامی نزدیک بین آمریکا و استرالیا است اما نگرانی‌های چین را نیز نسبت به محصور شدن می افزاید.

 

این مانور به مدت یک ماه در آب‌های قلمروی کشور استرالیا ادامه دارد و در برگیرنده ی آموزش در عملیات‌های هوایی و زمینی خواهد بود.