رایزنی آمریکا و استرالیا درباره چگونگی افزایش همکاری در افغانستان

تاریخ ثبت خبر :8/31/2017

«جولی بیشاپ» وزیر خارجه استرالیا اظهار کرد: در حالی که آمریکا ممکن است در آینده بطور رسمی خواستار تعهد بیشتر استرالیا در افغانستان شود، دو کشور گفت‌وگوهای جدی برای مشارکت بیشتر دولت کانبرا در افغانستان را دارند.

بیشاپ به نشریه «وست استارلین» گفت: اگرچه آمریکا هنوز بطور رسمی درباره گسترش و تمدید حضور نظامیان استرالیایی درخواستی ارائه نکرده است، اما بحث‌های جدیدی در این باره جریان دارد.

این در حالی است که پیش از این نیز «جو هاکی» سفیر استرالیا در واشنگتن به یک شبکه خبری آمریکایی گفته بود: پس از آن که ترامپ خواستار گسترش همکاری‌های کشورهای عضو ناتو در افغانستان شده است، استرالیا گفت‌‌وگوها برای افزایش تعهد بیشتر در افغانستان را آغاز کرده است.

این دیپلمات ارشد استرالیایی افزود که کانبرا با واشنگتن درباره چگونگی مشارکت خود در افغانستان در حال رایزنی است.

با این حال بعید است که استرالیا برای اعزام نیروهای جنگی به افغانستان موافقت کند؛ اما احتمال اعزام نیروی بیشتر برای آموزش نظامی به نیروهای امنیتی افغان و یا ارسال تجهیزات نظامی به افغانستان می‌تواند از پیامدهای این گفت‌وگوها باشد.

استرالیا تا پایان سال جاری میلادی به افغانستان 81 میلیون دلار در قالب کمک‌های توسعه‌ای پرداخت خواهد کرد.

این در حالی است که در حال حاضر 300 نظامی استرالیایی برای آموزش نیروهای امنیتی افغان در این کشور حضور دارند، که خود هزینه 335 میلیون دلار دارد.