سفیر ایران در استرالیا از تحولات مثبت در روابط تهران کانبرا خبر داد

تاریخ ثبت خبر :4/20/2016

اسفند ماه سال گذشته وزیر امورخارجه کشورمان پس از سفری شش روزه به آسیای مرکزی و اقیانوسیه به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات استرالیا به کانبرا سفر کرد.

اهمیت این سفر از نظر اقتصادی به آن جهت است که روابط تجاری تهران- کانبرا قبل از تحریم‌ها در حدود 900 میلیون دلار بود که با اعمال محدودیت ها علیه کشورمان این مبلغ به حدود 300 میلیون دلار رسید. حالا با برداشته شدن محدودیت‌ها علیه ایران و با توجه به ظرفیت‌های موجود در دو کشور امید می‌رود این تعاملات تا 600 میلیون دلار و حتی بیش از آن افزایش یابد و این سفر و توافق ها و گفت‌وگوهای انجام شده می تواند گامی در جهت رسیدن به روابط گسترده تر بین ایران و استرالیا باشد.

بحث بازگرداندن اجباری پناهجویان ایرانی از استرالیا نیز موضوع دیگری بود که در برخی از رسانه‌های استرالیایی مورد توجه قرار گرفت چرا که طبق اعلام دولت استرالیا 8هزار پناهجوی ایرانی در این کشور سرگردان هستند. طرف‌های ایرانی و استرالیایی اعلام کردند که هیچ توفقنامه یا یاداشت تفاهمی در این زمینه صورت نگرفته است. سفیر ایران در استرالیا نیز براین موضوع تاکید دارد که تمام ایرانیانی که در کمپ های استرالیا حضور دارند کاملا قانونی از کشور خارج شده اند و با وجود آنکه هیچ اجباری در بازگرداندن آنها وجود ندارد ولی هر کمکی که دراین زمینه از دستشان برآید برای هموطنانمان انجام خواهند داد و در صورت احراز هویت ایرانی پناهجویان شرایط بازگرداندن آنها به کشور را فراهم خواهند کرد.

عبدالحسین وهاجی، سفیر کشورمان در استرالیا در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با اشاره به سفر اخیر وزیرامور خارجه کشورمان به کانبرا گفت: این سفر پس از 15 سال اولین سفر وزیر امور خارجه کشورمان بود که به دعوت همتای استرالیایی‌اش انجام شد.

وی اراده سیاسی برای گسترش روابط در همه ابعاد بین تهران و کانبرا را مثبت دانست و خاطرنشان کرد: گسترش فعالیت‌ها بین دوکشور در بخش‌های مختلف پیگیری می‌شود.

وهاجی گفت: وزیر امور خارجه کشورمان در سفرش به استرالیا ملاقات‌هایی با همتای خود، وزیر تجارت، رئیس پارلمان،‌ رئیس کمیسیون روابط خارجه استرالیا وهمچنین دیدارهایی هم با سه سازمان مطالعات و پژوهش‌های استراتژیک دفاعی- امنیتی و روابط خارجه و همچنین سازمان تجاری استرالیا داشت. علاوه براین گفت وگوهایی در رابطه با مسائل تجاری و دفاعی نیز با این سه سازمان انجام شد.

وی ادامه داد: آقای ظریف در سالن دانشگاه ملی کانبرا نیز سخنرانی عمومی داشت و حدود 1000 نفر از دانشجویان و افراد آکادمیک در این سخنرانی حضور داشتند و استقبال خوبی هم از سخنرانی وزیر امور خارجه کشورمان در دانشگاه ملی کانبرا انجام شد و دانشجویان و اساتید این دانشگاه ابراز می‌کردند که با تفکر و نگرشی متفاوت نسبت به آنچه خودشان داشتند آشنا شدند. همچنین توانستند موضوعات روز جهان را متفاوت‌تر از آنچه به آنها نشان داده شده بود و یا در رسانه‌هایشان منعکس شده بود ببینند و این تفاوت دیدگاه‌ها و آشنایی با نظریات جدید برایشان جالب بود.

سفیرکشورمان در کانبرا با اشاره به کاشت درخت دوستی در باغ ملی کانبرا توسط وزیر امورخارجه کشورمان خاطرنشان کرد: کاشت درخت دوستی برنامه دیگری بود که ظریف و هیأت همراه او داشتند. کاشت درخت دوستی به پیشنهاد ما انجام شد و با استقبال و پذیرش وزارت امور خارجه استرالیا روبرو شد. ریشه این کاشت درخت به این موضوع برمی‌گردد که استرالیا کشوری مهاجرپذیر و جوان است که افرادی با ملیت‌های متفاوت در آن زندگی می‌کنند.

وی ادامه داد: کاشت درخت دوستی اغلب از سوی نخست‌وزیران سایر کشورها در سفر به استرالیا انجام می‌شود. تاکنون تعداد وزرای خارجه‌ای که این درخت دوستی را کاشتند به تعداد انگشتان دست بوده است.

وهاجی با مثبت ارزیابی کردن سفر دو روزه ظریف به استرالیا افزود: آقای ظریف دو مصاحبه اختصاصی با شبکه سی‌بی‌اس و اسکای نیوز انجام داد. موضوعاتی در رابطه با وضعیت سوریه و بحث مقابله با تروریسم، همکاری‌های دوجانبه جزء پرسش های مطرح شده از وی در این سفر دو روزه بود و مهمترین سوالی که از آقای ظریف در سفرش پرسیده شد علاوه بر شرایط منطقه بحث آزمایش موشکی ایران بود که هم‌زمان با سفر وزیر به کانبرا انجام شده بود و او در این رابطه شفاف‌سازی کرد.

اهمیت بازگشایی دفتر تجاری استرالیا در ایران

سفیرکشورمان در استرالیا در بخش دیگری از این گفت و گو در ارتباط با بازگشایی مجدد دفتر تجاری استرالیا در ایران خاطرنشان کرد: پس از مذاکرات دوجانبه در رابطه با سرمایه‌گذاری اعلام شد، دفتر تجاری استرالیا در سفارت این کشور در تهران بازگشایی خواهد شد. این دفتر از یک سو با دولت استرالیا در ارتباط است و اطلاعات مربوط به تجارت و سرمایه‌گذاری در ایران را بررسی و در اختیاردولت استرالیا می‌گذارد و از سوی دیگر زمان عملی شدن تجارت با کشور مورد نظر بخش‌های خصوصی را راهنمایی و حمایت می‌کند.

وی گفت: درواقع دفتر تجاری استرالیا تجمیعی بین دولت و شرکت‌های سرمایه‌گذاری و تجار خصوصی این کشور انجام می دهد. دفتر تجاری استرالیا در 70 کشور جهان نمایندگی داشته و ضمن در جریان گذاشتن دولت این کشور حمایت‌های خوبی هم از تجار استرالیایی و کشورهایی که در آن نمایندگی دارد انجام خواهد داد. همچنین وظیفه تنظیم اسناد، قراردادها و سایر موارد مورد نیاز شراکت و تجارت را بین طرفین به عهده دارد.

وهاجی با اشاره به سایر مباحثی که بین وزیرخارجه کشورمان با مسئولان استرالیایی مورد گفت و گو و تبادل نظر قرار گرفت افزود: موضوعات محیط زیستی و مقابله با خشکسالی نیز از دیگر مباحثی است که ایران با طرف استرالیایی در رابطه با آن مذاکره کرد، چراکه تا حد زیادی وضعیت خشکسالی در ایران و استرالیا به هم شبیه است و ما می‌توانیم از دانش و فناوری آنها برای مقابله با خشکسالی و مصرف بهینه ‌آب استفاده کنیم.

وی ادامه داد: به طور کلی انگیزه‌های برقراری روابط تجاری، اقتصادی و... با ایران از سوی استرالیا وجود دارد ولی گسترش این روابط و یا آغاز آن نیازمند بررسی و آماده‌سازی زیرساخت‌ها است.

ابلاغ لغو محدودیت‌های بانکی ایران به بانک های استرالیا از سوی وزارت خارجه این کشور

سفیر کشورمان در کانبرا خاطرنشان کرد: در رابطه با تعاملات بانکی و برداشته شدن تحریم‌ها در رابطه با نقل و انتقال پول بین تهران و کانبرا باید بگویم پس از اجرایی شدن برجام در 16 ژانویه، استرالیا که تحریم‌های مستقلی از سایر تحریم‌ها برای ایران اعمال کرده بود در اوایل مارس (اسفندماه) برداشته شدن آنها را اعلام کرد و در نتیجه محدودیت‌های انتقال پول بین ایران و استرالیا برداشته شده است و این موضوع لغو محدودیت‌ها از سوی وزارت امور خارجه این کشور به تمام بانک‌های استرالیا ابلاغ شده است.

وهاجی با بیان اینکه هنوز روابط تجاری بین دو کشور آغاز نشده است ، افزود: از آنجا که سازوکار بانک‌های استرالیایی با یکدیگر متفاوت است کمی زمان می‌برد تا سیستم‌های آنها برای ارتباط با بانک‌های ایرانی آماده شوند. بنابراین برای اعلام اینکه تعامل بانکی و مالی و همچنین تجاری بین ایران و استرالیا بدون مشکل دنبال خواهد شد یا نه زود است و باید منتظر اتصال بانک‌های آنها به سیستم تعاملات بانکی با ایران و آغاز به کار تجارت بین دو کشور باشیم.

موافقت اکثریت دولت استرالیا برای تعامل با ایران

وی نگاه فعلی دولت حاکم بر استرالیا و حزب لیبرال‌ها در عرصه سیاست خارجی و سیاسی استرالیا را نگاهی مثبت خواند و گفت: هر چند که در این کشور نمایندگانی حتی تندتر از صهیونیست‌ها وجود دارند که مخالف جدی توافق با ایران بوده و حتی مخالفت‌های خود را به صورت تجمع و تظاهرات اعلام می‌کردند اما دعوت چند باره برای حضور وزیر امور خارجه کشورمان در استرالیا و استقبال از او نشان دهنده موافقت اکثریت دولت این کشور برای برقراری تعامل با ایران است و می‌توان گفت تعداد نمایندگان مخالف در دولت این کشور در رابطه با گسترش روابط با تهران بسیار اندک است.

احراز هویت ایرانی لازمه بازگشت پناهجویان به کشور

سفیرکشورمان در استرالیا خاطرنشان کرد: بر اساس اعلام دولت استرالیا بیش 8 هزار پناهجوی بلاتکلیف ایرانی در استرالیا وجود دارد. پناهجویان در کمپ ها وضعیت متفاوتی دارند. برخی در بدترین شرایط ممکن به سر می‌برند و برخی وضعیت نسبتاً مناسب‌تری دارند؛ اما نکته قابل توجه این است که تمام افرادی که از ایران در بین این پناه‌جویان حضور دارند کاملاً قانونی و به خواست خود از ایران خارج شده‌اند و تاکنون هیچ فراری و یا کسی که غیرقانونی از ایران خارج شده باشد در بین پناهجویان وجود نداشته است.

وی در رابطه با وضعیت پناهجویان ایرانی در کمپ‌های استرالیا نیز این طور توضیح داد که ورود و بازگشت این افراد به ایران بلامانع بوده ولی آنها باید با خواست خود بازگردند.

وهاجی گفت: تنها نکته‌ای که در این میان وجود دارد این است که تقریباً تمام این افراد مدارک شناسایی برای احراز هویتی ایرانی خود را ندارند بنابراین لازم است خود و یا خانواده‌هایشان مدرکی را نشان دهند که ایرانی بودن فرد را محرز کند، در این صورت بازگشت‌شان به کشور بدون مانع خواهد بود. تأکید ما برای احراز هویت ایرانی این افراد هم به این دلیل است که در بین پناهجویان تعداد زیادی از افراد با ملیت های متفاوت هستند که خود را ایرانی جا می‌زنند.

برای باز گرداندن پناهجویان ایرانی اجباری نداریم

وی با اشاره برخی جریان سازی‌های رسانه ای در خصوص بازگردان اجباری پناهجویان ایرانی از استرالیا به کشور این طور گفت که قبل از سفر ظریف به استرالیا برخی رسانه‌های مخالف دولت استرالیا، اخبار دروغی را مبنی بر اینکه وزیر امور خارجه ایران در سفرش به کانبرا توافقنامه‌ای را برای بازگرداندن اجباری پنا‌هجویان ایرانی با طرف استرالیایی امضا خواهد کرد را منتشر کردند. سفر انجام شد و دیدید که هیچ اجبار و هیچ توافقی در زمینه بازگرداندن اجباری پنا‌هجویان ایرانی با طرف استرالیایی وجود نداشت. ما هیچ تصمیمی برای باز گرداندن اجباری هیچ یک از پناهجویان ایرانی نداریم ولی حاضر هستیم در صورت خواست آنها با پناهجویان ایرانی همکاری‌های لازم را انجام دهیم.

سفیر کشورمان در کانبرا ادامه داد: من به عنوان سفیر ایران مصاحبه‌هایی انجام داده و مواضع سفارت و وزارت امور خارجه را به طور رسمی اطلاع دادم، همچنین وزیر امور خارجه کشورمان نیز در مصاحبه‌های خود اعلام کرد که هیچ‌گاه اجباری برای بازگرداندن پناهجویان ایرانی انجام نخواهد شد و این شایعات تنها یک جریان‌سازی از سوی برخی رسانه‌های مخالف در استرالیا بوده است. در این سفر هیچ توافقنامه‌ای یا قراردادی امضا نشد چرا که باید زمینه سازی‌های لازم انجام شود. همچنین تا دو ماه دیگر استرالیا شاهد انتخابات خواهد بود و پس از آن این توافقنامه‌ها و قراردادها بررسی و در صورت فراهم بودن شرایط امضا و اجرایی خواهند شد.

گسترش روابط تهران_کانبرا در پسا تحریم

وهاجی روابط تهران- کانبرا قبل از تحریم‌ها را مبلغی در حدود 900 میلیون دلار دانست و خاطرنشان کرد: این مبلغ پس از اعمال تحریم‌ها به 300 میلیون دلار رسید ولی با فراهم شدن آغاز مجدد روابط، آمادگی افزایش این تعاملات را تا 600 میلیون دلار داریم و با تلاش مضاعف می‌توانیم روابط را حتی تا بیش از آن افزایش دهیم.

وی در رابطه با سفرهای آتی بین مسئولان ایران و استرالیا نیز توضیح داد که در گذشته سفر ریک ولز معاون وزیر خارجه این کشور به تهران ، برگزاری اولین نشست گوشت و دام دو کشور در تهران در 17 فوریه، حضور شرکت های استرالیایی در نمایشگاه هوا و فضا، انرژی کیش، خودرو و نساجی ایران و همچنین مذاکرات و تفاهمات بین چند دانشگاه دو کشور را داشتیم و سفر وزیر تجارت و سرمایه‌گذاری استرالیا برای ماه می قطعی شده بود اما به دلیل تغییر وزیر تجارت استرالیا و برگزاری انتخابات زودهنگام که احتمالا ژوئیه برگزار می شود هنوز تاریخ سفر قطعی نشده است ولی حتی اگر فرد دیگری هم جایگزین شود این تعاملات ادامه خواهد داشت.