کاهش نرخ بهره در استرالیا

تاریخ ثبت خبر :5/7/2016

بانک خزانه‌داری استرالیا نرخ بهره را به پایین‌ترین سطح خود کاهش داد. اما برخی ناظران معتقدند حرکت این بانک به منظور مقابله با کاهش تورمی که به اقتصاد ضربه زده و رشد ارزی را محدود کرده است، می‌تواند موجب پیچیده‌‌ترشدن انتقال اقتصادی شود.
بانک خزانه‌داری استرالیا نرخ بهره را به پایین‌ترین سطح خود کاهش داد. اما برخی ناظران معتقدند حرکت این بانک به منظور مقابله با کاهش تورمی که به اقتصاد ضربه زده و رشد ارزی را محدود کرده است، می‌تواند موجب پیچیده‌‌ترشدن انتقال اقتصادی شود.

به نقل از بلومبرگ، گلن استیونس، رئیس بانک خزانه‌داری استرالیا اعلام کرد این بانک در جلسه روز سه‌شنبه خود با کاهش 0.25 درصدی نرخ بهره آن را به 1.75 درصد رسانده است. اقدامی که توسط 12 نفر از اقتصاددانان موردبررسی بلومبرگ پیش‌بینی شده بود. آمار هفته گذشته نشان داد که شاخص قیمت مصرف‌کننده در سه‌ماهه گذشته کاهش داشته و تورم پایه ضعیف‌ترین رشد خود را تجربه کرده است. 
استیونس در بیانیه خود اعلام کرد: «تورم برای مدتی تقریبا پایین بوده و آمار اخیر به طرز غیرمنتظره‌ای ضعیف است. این نتایج،‌ در کنار رشد بسیار ضعیف هزینه‌های نیروی کار و فشارهای هزینه‌ای پایین در سایر نقاط دنیا، موجب شد تا ما چشم‌انداز تورمی پایین‌تری نسبت به پیش‌بینی قبلی خود اتخاذ کنیم.»
دلار استرالیا (اوسی) از اواسط ژانویه تا کنون رشدی 15 درصدی داشته است. رشد مجدد اوسی باعث نگرانی‌ها در خصوص ثبات بهبود بازار کار استرالیا و صنایع آموزش و توریسم شده است. صنایعی که باعث رشد یک درصدی تولید ناخالص داخلی در صادرات خدمات شده‌اند.
پس از تصمیم بانک خزانه‌داری استرالیا، دلار این کشور با افتی 2 درصدی در برابر دلار 75 سنت معامله شد. بانک خزانه‌داری استرالیا همچنین اثر سیاست‌های انقباضی سنگین‌تر را روی وام‌های مسکن و قیمت اجاره در سیدنی و ملبورن رصد کرده است.
رئیس بانک خزانه‌داری استرالیا خاطرنشان کرد:« در اتخاذ تصمیم‌ امروز، هیئت مدیره بانک نگاه دقیقی به تحولات بازار مسکن داشته است. در حال حاضر، خطرات بالقوه نرخ بهره پایین‌تر در این منطقه کمتر از هر زمان دیگری است.»

تعهد استرالیا و فرانسه برای همکاری نظامی و امنیتی دو کشور طی ۵ دهه آینده
نخست وزیران استرالیا و فرانسه در کانبرا اعلام کردند دو کشور طی ۵۰ سال آینده همکاری مشترکی در راستای جایگزین کردن ناوگان زیردریایی استرالیا خواهند داشت.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ملکولم ترنبول» نخست وزیر استرالیا که میزبان همتای فرانسوی خود است در دیدار با «مانوئل والس» گفت دو کشور در ابتدای راه همکاری ۵۰ ساله برای ساخت زیردریایی‌های نسل جدید هستند.

به نوشته اسکای نیوز استرالیا، «مانوئل والس» نخست وزیر فرانسه که در استرالیا به سر می‌برد گفت نسل بعدی زیردریایی‌های استرالیا به موقع و با بودجه در نظر گرفته شده، دو کشور رابرای ۵۰ سال همکاری به هم متعهد می‌کند.

والس افزود «با ایجاد شغل در استرالیا و با انتقال فناوری و اطلاعات، تمام تعهد خود را به کار می‌گیریم. این یک همکاری اقتصادی و صنعتی است. همچنین یک همکاری است که ما را برای زمانی طولانی در مسایل دیگر مانند مسایل امنیتی و دفاعی به هم متعهد می‌کند.»

ترنبول هم این برنامه را یک سرمایه‌گذاری ملی عظیم نامید و گفت «ما با همتایان فرانسوی خود مشارکت می‌کنیم تا از وجود بهترین فناوری مطمئن شویم.»

در این دیدار ملکولم ترنبول همچنین گفت، استرالیا و فرانسه برای مبارزه علیه افراط‌گرایی همکاری‌های نزدیک‌تری خواهند داشت.

«فرانسوآ اولاند» رئیس جمهور فرانسه هفته گذشته از این توافق میان دو کشور برای ساخت زیردریایی اظهار خشنودی کرده بود.

قرار است یک گروه صنعتی فرانسوی مسئولیت ساخت ۱۲ زیردریایی برای جایگزین کردن ناوگان دریایی کنونی استرالیا را با بودجه ۵۰ میلیارد دلار طی ۵ دهه آینده به عهده بگیرند.