افزایش 500 هزار نفری جمعیت آلمان

تاریخ ثبت خبر :4/7/2018


در سالهای اخیر، بر اثر بحران پناهندگان و مهاجرت گسترده به اروپا و ورود عده زیادی از مهاجران به آلمان، گفته می شود که جمعیت آلمان ۵۰۰ هزار نفر افزایش یافته است. از سوی دیگر همزمان با ورود هزاران نفر از مهاجران به آلمان، صدها هزار نفر از اتباع آلمان، این کشور را جهت زندگی، کار و یا تحصیل یه مقصد کشورهای دیگر ترک کردند.
اداره آمار آلمان در گزارشی در مورد جمعیت آلمان اعلام کرد که به دلیل بحران مهاجرت به آلمان، تعداد اتباع این کشور در سال ۲۰۱۶ افزایش ۵۰۰ هزار نفری داشته است.
این ارقام نشر شده از سوی اداره آمار فدرال شمار مجموعی مهاجرت به آلمان و مهاجرت از آلمان را در بر می گیرد. آمار می رساند که شمار بیشتری از شهروندان آلمانی که از این کشورخارج شده بودند، به آلمان بازگشته اند.
اداره آمار آلمان فدرال اخیرا گزارش داده که در طول سال 2016، جمعیتی بالغ بر ۱.۸ میلیون نفر به آلمان وارد شده اند که از این تعداد، حدود ۱.۷ میلیون نفر آنها اتباع کشورهای خارجی بوده اند. در همین مدت نیز، ۱.۳ میلیون تن خاک آلمان را ترک کرده اند.
تخمین زده شده که حدود ۱۴۶هزار تن از مهاجرانی که به این کشور بازگشته اند، آلمانی هایی بودند که یا ریشه آلمانی داشته اند و یا آلمانی هایی بوده اند که از کشور خارج شده و مجددا به این کشور بازگشته اند.
در جنگ جهانی دوم تعداد زیادی از آلمانی ها به دلیل قرار گرفتن در اقلیت های قومی و دینی از آلمان تبعید شدند که در طی دهه های اخیر توانسته اند به آلمان برگردند. بنابر آمارها، شمار بازگشت این مهاجران آلمانی الاصل به خاک این کشور در سال ۲۰۱۶ نسبت به سال قبل ۲۵ هزار نفر افزایش پیدا کرده است.
از طرف دیگر ۲۸۱ هزار شهروند آلمانی کشورشان را برای همیشه ترک کرده اند و بیش از یک میلیون نفر از اتباع کشورهای خارجی هم به دلایل متعددی، آلمان را ترک کرده اند.
از میان افرادی که از طریق مهاجرت به آلمان آمده اند، ۲۶ درصد را مهاجران آسیایی ها تشکیل می دهند که بیشترین تعداد مهاجران را در این کشور تشکیل می دهند. از طرف دیگر حدود پنج درصد مهاجران به آلمان از شهروندان کشورهای آفریقایی بوده اند.
افزایش ۵۰۰ هزار نفری نفوس آلمان در حالی است که در سال های اخیر مقامات دولت آلمان بارها از مهاجرت جمعیتی بیش از یک میلیون نفر به آلمان صحبت کرده اند. دلایل این موج گسترده مهاجرت، عبارتند از فقر، ناامنی و جنگ در خاورمیانه، جنوب آسیا و شرق آفریقا.
از سوی دیگر گفتنی است از میان مهاجرانی که در جریان بحران مهاجرت به آلمان توانسته اند وارد این کشور شوند، یا مدتی پس از ورود و اخذ ویزای آلمان، این کشور را به سمت کشورهای اسکاندیناوی ترک کرده اند و یا پس از عدم دریافت ویزای آلمان و رد پناهندگی در این کشور، به کشورهای  دیگر اتحادیه اروپا و یا خارج از آن مهاجرت کرده اند. البته در این مدت، صدها هزار مهاجر هم به کشورهای شبه جزیره بالکان و دیگر کشورهای مبداء مهاجران غیرقانونی، اخراج شده و یا داوطلبانه بازگشته اند.
کشور آلمان یکی از کشورهایی است که تا سالهای 2000 میلادی، دارای رشد منفی جمعیت بوده و جمهوری فدرال آلمان (آلمان غربی) از دهه 1960 به همین دلیل اقدام به صدور ویزای کار و استخدام هزاران کارگر از ترکیه و بعدها از سایر کشورها نمود. برای مدتی پس از فروپاشی دیوار برلین و مدتی پس از آن اتحاد دو آلمان، با سرازیر شدن شهروندان بخش شرقی به غرب آلمان، بنظر می رسید که مشکل نیروی کار در این کشور تا حدودی حل شده است ولی پس از چند سال مجددا با رشد روزافزون صنایع و شرکت های خدماتی و بازنشسته شدن بسیاری از کارگران و تکنیسین های قدیمی و حرفه ای در این کشور، مجددا این مشکل به نوع دیگری گریبانگیر صنعت و اقتصاد این کشور شد. 
امروزه بسیاری از کشورهای اروپایی دارای رشد منفی جمعیت هستند و از این رو به دلیل کمبود نیروی کار جوان در این کشورها، صاحبان صنایع و مدیران شرکت ها امیدوارند که با عوض شدن سیاست های مهاجرتی و تسهیل ورود کارگران و مهندسان جوان به بازار کار آنها، بتوانند با قدرت بیشتری در بازارهای اروپا و سراسر جهان محصولات و خدمات خود را ارائه دهند. 
از جمله این کشورها آلمان است که با داشتن صنایع عظیم الکترونیک و کامپیوتر، خودروسازی، هوافضا، منسوجات تلاش دارد تا با کنترل ورود مهاجران و پناهندگانی که قصد مهاجرت به آلمان و دریافت اقامت این کشور را دارند، از یک طرف جلوی سرریز این پناهندگان و مهاجران را به این کشور بگیرند و از طرف دیگر با تغییرات در برخی قوانین مهاجرت آلمان، امکان جذب نیروهای کار جوان و حرفه ای را برای کارفرمایان این کشور باز بگذارند.