انتقاد شدید آلمان از برگزاری همه پرسی جدایی اقلیم کردستان عراق

تاریخ ثبت خبر :9/28/2017

"زیگمار گابریل"، وزیر امور خارجه آلمان انتقاد شدیدی به همه پرسی استقلال کردها در عراق وارد کرده و درباره تنش زایی بیشتر هشدار داد.

 

وی در این باره ابراز تاسف کرد که مسعود بارزانی، رهبر اقلیم کردستان عراق این همه پرسی را بدون در نظر گرفتن انتقادها و هشدارها و بر خلاف توصیه های یک صدای جامعه بین المللی برگزار کرده است.

 

وزارت امور خارجه آلمان همچنین در این باره که این اقدام شرایط ناپایدار منطقه را تشدید کند ابراز نگرانی شدید کرد.

 

گابریل همچنین اعلام کرد که کردها باید از این اقدام یکجانبه در مسیر استقلال اجتناب می کردند و مسائل آشکار بین اربیل و بغداد باید از طریق گفتگو حل می شد. همچنین دولت منطقه‌ای کردستان و دولت مرکزی بغداد باید تاثیر ثبات آور و متعادلی را بر بازیگران محلی داشته باشند.

 

با وجود مخالفت های بغداد و همسایگان عراق در ترکیه و بسیاری از مخالفت های بین المللی کردها روز دوشنبه در شمال عراق درباره جدایی اقلیم کردستان از عراق رای گیری کردند.

 

زیگمار همچنین اعلام کرد که این همه پرسی بویژه در مناطقی که بر سر تعلق آن به دولت محلی اقلیم کردستان اختلاف نظر وجود دارد تاثیر الزام آوری ندارد.

 

وزیرامور خارجه آلمان همچنین در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد که جنگ مشترک علیه تروریسم داعش در چارچوب ائتلاف بین المللی باید در اولویت قرار گیرد. وی همچنین گفت: اگر دستاوردهایی که به سختی و با به بارآمدن قربانیان زیاد به دست آمده در معرض خطر قرار گیرد هیچ کس سودی نخواهد برد.