ایستادگی آلمان در مقابل اردوغان

تاریخ ثبت خبر :6/13/2016

"کلایدیا روت"، معاون رئیس پارلمان آلمان انتقاد شدیدی به "رجب طیب اردوغان"، رئیس جمهور ترکیه به‌دلیل تهدید علیه نمایندگان ترک‌تبار پارلمان آلمان وارد کرد.

به گزارش نشریه فوکوس، وی در این باره اظهار داشت: اردوغان با حمله به برخی نمایندگان پارلمان آلمان تمام پارلمان و به این ترتیب قلب دموکراسی ما را هدف گرفته است. وی این اقدام رئیس جمهور ترکیه را غیر قابل وصف و غیر قابل پذیرش توصیف کرد.

"اردوغان"، اخیراً بعد از تصویب قطعنامه نسل‌کشی ارامنه در پارلمان آلمان انتقاد شدیدی به نمایندگان ترک‌تبار پارلمان این کشور وارد کرده و آنها را هم‌ردیف با تروریست‌ها قرار داده و اصالت آنها را زیر سؤال برده است.
وزارت خارجه آلمان نیز چندی پیش به نمایندگان ترک‌تبار پارلمان آلمان درباره سفر به ترکیه هشدار داد. همچنین به‌دلیل تهدیدات به قتلی که علیه برخی نمایندگان ترک پارلمان آلمان بعد از تصویب قطعنامه نسل‌کشی ارامنه صورت گرفته است ۱۱ نماینده ترک‌تبار پارلمان این کشور تحت حمایت پلیس قرار گرفتند.

"کلایدیا روت" که در گفتگو با روزنامه "دی‌ولت" سخن می‌گفت تصریح کرد: اردوغان سعی می‌کند چندقطبی شدن و جدایی و شکافی را که در ترکیه ایجاد شده است به کشور ما هم منتقل کند، این برای صلح داخلی و کشور ما بسیار خطرناک است. وقتی که اردوغان آزمایش خون را برای تعیین اصالت همکاران ما در پارلمان آلمان درخواست می‌کند این چیزی جز نژادپرستی در مقام ریاست جمهوری یک کشور نیست.

معاون رئیس پارلمان آلمان همچنین از مرکل درخواست کرد که در مقابل اردوغان بایستد؛ این سکوت بلند باید خاتمه یابد و از مرکل باید کلمات آشکاری در این باره شنیده شود.

وی همچنین تأکید کرد که مرکل باید از وابستگی به اردوغان جدا شده و توافق پناهندگان بین اتحادیه اروپا و ترکیه را خاتمه دهد. به‌جای آن اتحادیه اروپا باید به‌صورت همبسته مسئولیت پناهندگان را به‌عهده گیرد. این بهتر از بستن قراردادهای کثیف و فکر کردن به قراردادهای مشابه (ترکیه) با کشورهای شمال آفریقا است. مرکل باید خود را از وابستگی به اردوغان آزاد کند.

روت خواستار موضع‌گیری شفاف برخی انجمن‌ها و سازمان‌های ترک در آلمان به این گونه اقدامات اردوغان شد.