تلخ ترین پیروزی مرکل در دوران صدراعظمی آلمان

تاریخ ثبت خبر :9/28/2017

روز گذشته مهم ترین انتخابات جمهوری فدرال آلمان در این کشور برگزار شده و بر اساس اعلام رسمی موقتی این انتخابات اتحادیه احزاب متحد مسیحی مرکل با کسب 33 درصد آراء توانست به عنوان قدرتمندرین حزب به پارلمان راه یابد.

 

البته به نوشته بسیاری رسانه های آلمانی این موفقیت تلخ ترین پیروزی برای مرکل در دوران صدر اعظمی اش است و وی با وجود اینکه مجددا می تواند دوباره بر کرسی صدر اعظمی آلمان تکیه بزند اما  با توجه به اینکه حزب افراطی "جایگزینی برای آلمان" به عنوان سومین حزب قدرتمند به پارلمان راه یافته است مرکل در رهبری دولت آینده آلمان با چالش های فراوانی روبرو خواهد شد.

از طرفی حزب مرکل در این دوره انتخابات نسبت به دور قبل با ریزش آراء بالایی روبرو شد و حدود 8 درصد از آراء خود را از دست داد که این فقدان بالایی برای مرکل محسوب می شود. این بدترین نتیجه برای اتحادیه احزاب متحد مسیحی از سال 1949 بوده است.

 

آنگلا مرکل، در اولین واکنش به اعلام اولیه نتایج انتخابات نیز اعتراف کرد که انتظار نتیجه بهتری برای حزبش را داشت. با این همه آنگلا مرکل می تواند صدر اعظم آلمان باقی بماند و به گفته خود هدف استراتژیکش را به دست آورده است. اما به نوشته هفته نامه اشپیگل وی هزینه بالایی برای این به اصطلاح پیروزی پرداخت کرد. ائتلاف دولتی آلمان در این انتخابات به شدت تنبیه شد و تنها اتحادیه احزاب متحد مسیحی در این انتخابات تعداد زیادی از کرسی های خود در پارلمان را از دست داد. حزب افراطی "جایگزینی برای آلمان" هم با ایده های ضد اروپایی و ضد مهاجرت خود با رای بالا به پارلمان راه یافت. به این ترتیب تشکیل یک ائتلاف دولتی در چهار سال آینده برای مرکل بسیار دشوار خواهد شد.

 

نامزد راس حزب افراطی آلمان بلافاصله بعد از اعلام نتایج تاکید کرد که آن ها می خواهند صدر اعظم آلمان را شکار کنند. در دوران مبارزات انتخاباتی نیز طرفداران حزب افرطی آلمان در اعتراضات مختلف نفرت و خشم خود را نسیت به مرکل ابراز داشتند. به این ترتیب مرکل در سال های آینده در برخورد با این حزب و پیشبرد سیاستهای مد نظر خود با مشکلات و چالش های فراوانی روبرو خواهد شد.

 

به نوشته هفته نامه اشپیگل، اتحادیه احزاب متحد مسیحی باید این سوالات را از خود بپرسد که ما تا چه اندازه مسئول به وجود آمدن این اوضاع هستیم و چگونه می توان دوباره انتخاب کنندگان دلسرد حزب افرطی را جذب کرد؟

 

بیش از یک میلیون از طرفداران احزاب متحد مسیحی در این دوره انتخابات به جبهه طرفداران حزب افراطی پیوستند و اکثر آن ها سیاست پناهندگان مرکل را دلیلی برای این تغییر مسیر خود ارزیابی کرده اند.

 

در هر صورت مرکل ورود حزب افراطی به پارلمان را یک مسئولیت بزرگ برای خود ارزیابی کرده است.

 

رئیس حزب سوسیال مسیحی آلمان هم بعد از اعلام نتایج انتخابات پارلمانی اعلام کرده است که می خواهد جناح راست اتحادیه احزاب متحد مسیحی را ببندد و این تصمیم او هم مطمئنا به اختلافات جدیدی بین احزاب متحد مسیحی منجر خواهد شد. از طرفی دعوای دو حزب متحد مسیحی درباره تعیین سقف برای پذیرش پناهندگان در هفته های آینده مسلما دوباره بالا خواهد گرفت.

یکی دیگر از چالش هایی که مرکل با توجه به نتایج انتخابات با آن روبرو است تشکیل دولت ائتلافی و مذاکرت سختی که برای این منظور در پیش رو دارد خواهد بود.

 

حزب سوسیال دموکرات آلمان بعد از شکست سختی که در نوزدهمین دوره انتخابات پارلمانی تجربه کرد اعلام کرد که در تشکیل مجدد ائتلاف بزرگ (ائتلاف احزاب سوسیال دموکرات و احزاب متحد دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی) مشارکت نخواهد کرد و می خواهد رهبری اپوزیسیون را در دست گیرد. بنابراین به نظر می رسد تشکیل ائتلاف جامائیکا ( ائتلاف احزاب متحد مسیحی، سبزها و لیبرال دموکرات ها)  تنها راه پیش روی مرکل است.

 

به نوشته هفته نامه اشپیگل، تشکیل یک دولت ائتلافی متشکل از چهار حزب برای مرکل کار راحتی نخواهد بود و اختلافات زیادی بین این احزاب از جمله در مسائل سیاست پناهندگان، حمایت از آّب و هوا، سیاست اروپایی و مسائل دیگر وجود دارد.

 

روزنامه "تاگس اشپیگل" آلمان هم با توجه به این اوضاع، دوران سختی را برای مرکل پیش بینی کرده و از یک پیروزی تلخ برای او سخن به میان آورده است.

 

روزنامه زوددویچه سایتونگ هم در مطلبی پا را از این هم فراتر گذاشته و از یک شکست تاریخی برای احزاب بزرگ آلمان سخن گفته است.

 

روزنامه سوئیسی تاگس آنسایگر هم این موفقیت را تلخ ترین پیروزی برای مرکل ارزیابی کرده است.

 

بهر حال گذر زمان نشان خواهد داد که نتیجه انتخابات چه دوران سخت و پر تلاطمی را برای صدر اعظم جدید آلمان رقم خواهد زد.

 

آنگلا مرکل نتوانست آن جور که دلش می خواست به چهارمین دور صدر اعظمی خود وارد شود و حالا باید هر طور شده از اعتبار خود دفاع کرده و با این اوضاع به وجود آمده کنار بیاید.

 

بر اساس نتایج رسمی موقتی که صبح زود امروز و بعد از شمارش همه آراء 299 حوزه انتخاباتی آلمان اعلام شده است احزاب متحد مسیحی آلمان ( حزب دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی) 33 درصد آراء، حزب سوسیال دموکرات، 20.5 درصد آراء و حزب افراطی جایگزینی برای آلمان هم با کسب 12.6 درصد آراء سومین حزب قدرتمند آلمان شد.

 

به این ترتیب اتحادیه احزاب متحد مسیحی بعد از شمارش آراء همه حوزه های اخذ رای با وجود ریزش آراء قابل توجهی که نسبت به دور قبلی انتخابات پارلمانی داشت قدرتمندین حزب در انتخابات پارلمانی سال 2017 شد.

 

حزب افراطی جایگزینی برای آلمان هم با کسب 12.6 درصد آراء برای اولین بار به پارلمان آلمان راه یافت.

 

حزب لیبرال دموکرات آلمان هم بعد از شکست در دور قبلی انتخابات پارلمانی و عبور نکردن از مانع 5 درصدی برای ورود به پارلمان، این بار با کسب 10.7 درصد آراء دوباره به پارلمان راه یافت. حزب چپ هم 9.2 درصد آراء و سبزها نیز 8.9 درصد آراء شهروندان را در این دور انتخابات کسب کردند.

مشارکت شهروندان در این دور انتخابات 75 درصد و بالاتر از دور قبلی انتخابات پارلمانی در سال 2013 بود.

 

نتایج رسمی موقتی انتخابات پارلمانی آلمان نشان می دهد که اتحادیه احزاب متحد مسیحی قوی ترین فراکسیون و 246 کرسی پارلمان را دریافت می کند. از حزب سوسیال دموکرات 153 نماینده به پارلمان راه خواهد یافت و بعد از آن حزب افراطی جایگزینی برای آلمان به عنوان سومین حزب قدرتمند 94 کرسی پارلمان را تصاحب خواهد کرد. لیبرال دموکرات ها هم 80 کرسی، سبزها 67 کرسی و چپ ها هم 69 کرسی پرلمان را تصاحب می کنند.