تنش ميان ترکيه و آلمان بالا گرفت

تاریخ ثبت خبر :8/24/2017

عمر چليک وزير امور اروپايي ترکيه روز چهارشنبه زيگمار گابريل وزير امورخارجه آلمان را به الگوبرداري از نژاد پرست ها و راستگرايان افراطي متهم کرد.

اين اتهامات در حالي مطرح شد که تنش بين آنکارا و برلين تشديد شده است. چليک در توييت هاي خشمگينانه نوشت:« گابريل مواضع اصيل را بيان نمي کند. او اين اظهارات را از راستگرايان افراطي و نژاد پرستان کپي برداري مي کند.»

وزير امور اروپايي ترکيه دست کم در 29 توييت، آلمان و همچنين اتريش را هدف حمله قرار داد. روابط ترکيه با اتريش نيز به ويژه بعد از اينکه وين از سفر نيهات زيبکچي وزير اقتصاد ترکيه به آن کشور براي شرکت در سالگرد کودتاي نافرجام ژوئيه 2016 مانع شد با تنش رو به رو است.

عمر چليک افزود: «اين حملات نژاد پرستانه، فاشيستي و اسلام ستيزانه نمي تواند آسيبي به ترکيه بزند ». عمر چليک همچنين وزير امورخارجه آلمان را به تلاش براي آسيب رساندن به روابط بين ترکيه و اتحاديه اروپا با مواضع نژادپرستانه متهم کرد.

ميشائيل روت وزير مشاور امور خارجي آلمان در مصاحبه با روزنامه دي ولت اين اظهارات را «آزار دهنده و غير قابل قبول» توصيف کرد. وي با اشاره به اينکه «اين اظهارات نبايد تکرار شود » اعلام کرد امروز با در نظر گرفتن تنش هاي فعلي مطرح کردن اختلاف سياسي با رعايت متقابل اهميت ويژه اي دارد».

روابط بين ترکيه و آلمان بعد از کودتاي نافرجام 15 ژوئيه 2016 با تنش رو به رو است. آلمان پاکسازي گسترده در ترکيه بعد از کودتاي نافرجام را که به بازداشت بيش از 50 هزار نفر منجر شد محکوم کرده است و آنکارا به همين علت برلين را به حمايت از تروريست ها متهم مي کند.

به گفته مقامات آلماني،‌ حدود 10 شهروند آلماني که برخي تابعيت دوگانه دارند در ترکيه زنداني هستند. دنيز يوجل خبرنگار آلماني - ترکيه اي روزنامه دي ولت آلمان از فوريه زنداني است و پيتر اشتوتنر فعال آلماني پنجم ژوئيه همراه با ديگر فعالان حقوق بشر از جمله ايديل اسر مدير سازمان عفو بين الملل در ترکيه دستگير شد.