سیاست‌های اقتصادی دولت آلمان در دوران مرکل

تاریخ ثبت خبر :9/28/2017

نگاهی دقیق به اقتصاد آلمان نشان می‌دهد که مهم‌ترین نقطه ضعف این کشور در حال حاضر عدم سرمایه‌گذاری در بخش زیرساخت‌هاست.

در مقایسه با بسیاری از کشورهای کمتر توسعه‌یافته اروپایی، اینترنت در این کشور از سرعت بسیار پایین‌تری برخودار است و بسیاری از مدارس نیاز به ارتقای فنی و زیرساخت‌های بهتری دارند.شبکه جاده‌ای آلمان جایگاه شانزدهم را در میان کشورهای جهان کسب کرده است و جاده‌های این کشور نیاز به تعمیر و ارتقا دارند.

 

بر اساس پیش‌بینی کارشناسان، اگر آلمان به سرمایه‌گذاری در بخش زیرساخت‌ها نپردازد، اقتصاد این کشور در معرض خطر خواهد بود.

در مقایسه با کشورهای ثروتمند غربی نظیر آمریکا، انگلیس، فرانسه، کانادا و سوئد، سرمایه‌گذاری‌های آلمان در بخش زیرساخت‌ها بسیار اندک است.

با برگزاری انتخابات روز گذشته، آنگلا مرکل برای چهارمین بار رهبری آلمان را به دست گرفت. منتقدان داخلی و بین‌المللی او معتقدند، مرکل می‌توانست اقدامات بیشتری در این زمینه انجام دهد. مرکل اما میگوید، او نظرات کارشناسی مشاوران خود را همواره جدی گرفته است.

 

دولت آلمان مدت‌هاست که از سوی همسایگان خود مورد نقد قرار می‌گیرد. این کشور بیش از آنکه از دیگر کشورها کالا وارد کند به صادرات کالاها و خدمات خود به این کشورها می‌پردازد. این امر موجب شده که کشورهای اروپایی قادر به کنترل کسری تراز تجاری خود با آلمان نباشند و نتوانند به رقابت ادامه دهند.

این در حالی است که هزینه کردن بیشتر از سوی آلمان در بخش زیرساختها منجر به تقویت اقتصاد این کشور و تشویق کسب‌وکارها برای افزایش هزینه‌هایشان می‌شود. این موضوع موجب می‌شود مصرف‌کنندگان آلمانی هم برای خرید کالاهای خارجی و وارداتی هزینه بیشتری در نظر بگیرند و در نهایت مازاد تجاری این کشور کاهش می‌یابد.

 

به گفته یک اقتصاددان در موسسه کپیتال اکونومیکس، سرمایه‌گذاری دولتی روش خوبی برای تهییج و افزایش تقاضا خواهد بود. اما متاسفانه آلمان هنوز ارتباط بین بخش دولتی و سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی را به رسمیت نمی‌شناسد.

 

با این وجود دولت آلمان تمایل چندانی برای افزایش هزینه‌ها از خود نشان نمی‌دهد و از این موضوع طفره می‌رود.

 

بر اساس آمار وزارت امور خارجه این کشور، دولت آلمان در سال ۲۰۱۶، کمی بیش از ۶۶ میلیارد یورو، معادل ۷۹ میلیارد دلار، در زمینه امور جاده‌ای، امکانات مربوط به نگهداری کودکان، حمل‌ونقل عمومی و ساختمان‌ها سرمایه‌گذاری کرد.

 

این در حالی است که در سال ۲۰۱۴، روسیه ۵۰ میلیارد دلار برای بازی‌های المپیک سوچی هزینه کرد.

 

سرمایه‌گذاری‌ها طی دو سال گذشته در آلمان، ۴٫۵ درصد افزایش یافته است. اما در زمینه سرمایه‌گذاری‌های زیربنایی که سهم مهمی در اقتصاد کشورها دارد، رشد ۲٫۱ درصدی در آلمان مشاهده می‌شود.  در مقایسه با کشورهای ثروتمند غربی نظیر آمریکا، انگلیس، فرانسه، کانادا و سوئد، سرمایه‌گذاری‌های آلمان در زیرساخت‌ها بسیار اندک است.

 

از جمله وعده‌های انتخاباتی آنگلا مرکل در این دوره، بهبود زیرساخت‌ها بود و او سرعت اینترنت را تا حدی افزایش داد. لازم به ذکر است، با در نظر گرفتن سرعت اینترنت در جهان، آلمان جایگاه ۲۵ را به خود اختصاص داده است. اما در زمینه تزریق پول برای پروژه‌هایی نظیر ارتقای مدارس، این روند بسیار آهسته بوده است.

 

تحلیل‌گران معتقدند، اگر چه دولت فدرال در تلاش است سرمایه‌گذاری بیشتری در مناطق فقیر با مشکلات زیربنایی انجام دهد، اما در کشوری چنین توسعه‌یافته با مقررات و قوانین بسیار، این پیشرفت‌ها روندی بسیار کند و حلزونی داشته است.