لغو عدم ضرورت اخذ ویزای صربستان برای ایرانیان

تاریخ ثبت خبر :10/15/2018

در ماه آگست سال 2017، توافق‌نامه‌ای بین دو کشور امضا شد که اجازه می‌داد شهروندان ایرانی بدون نیاز به اخذ ویزای صربستان، به این کشور سفر داشته باشند. همچنین در ماه مارس سال 2018، پروازهای مستقیم بین بلگراد و تهران برقرار شد. اما وزیر کشور صربستان اخیراً اجازه ورود بدون ویزای ایرانیان به صربستان را لغو نموده و دلیل آن را سوءاستفاده مسافران ایرانی از این امر، اعلام کرد.

صربستان کشوری‌ست که در جنوب شرق اروپا واقع شده است. می‌توان گفت ویزای صربستان، از اولین ویزای یک کشور اروپایی بود که اخذ آن به منظور سفر به این کشور برای ایرانیان، غیرضروری اعلام شد. پس لغو ضرورت دریافت ویزای صربستان، تنها در سال گذشته، حدود 7 هزار نفر به این کشور سفر داشته‌اند. اما از همان ابتدا اخبارهایی درمورد اقدامات غیرقانونی ایرانیان، پس از سفر به این کشور به گوش می‌خورد.

طبق آمارها، تعداد بسیاری از افرادی که بدون دریافت ویزای صربستان، به این کشور سفر کرده‌اند، بصورت غیرقانونی در این کشور پناهنده شده و یا از مرزهای صربستان به سایر کشورهای اروپایی وارد شدند. این مشکل بقدری بزرگ شد که کشوری صربستان، قانون عدم ضرورت ویزا را برای ایرانیان از بین برد تا از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کند. از ابتدای سال 2018، حدود هزار ایرانی در صربستان تقاضای پناهندگی کردند و به مراکز نگهداری و کمپ‌های پناهجویان، انتقال یافتند. همچنین بیشتر از یک چهارم کل پناهندگان صربستان را ایرانیان تشکیل می‌دهند.

این اتفاق در سایر کشورهای بدون نیاز به ویزا مانند ترکیه نیز درحال رخ دادن است؛ افراد زیادی به ترکیه سفر کرده، اما به کشور خود بازنمی‌گردند. اما از آنجاییکه پروازهای مستقیم بین ایران و صربستان بسیار کمتر از ایران به ترکیه‌است، این موضوع برای کشور صربستان، به مشکل بزرگی تبدیل شده است. بنابراین ایرانیان از این پس برای سفر به این کشور، باید ویزای صربستان را تهیه نمایند.