موافقت ترکیه با بازدید نمایندگان پارلمان آلمان از پایگاه هوایی قونیه

تاریخ ثبت خبر :8/10/2017

دولت ترکیه به نمایندگان پارلمان آلمان اجازه می دهد تا با نظامیان کشور خود که در پایگاه هوایی ناتو در قونیه مستقر هستند، دیدار کنند.

وزارت خارجۀ آلمان در نامه ای از صدور اجازۀ بازدید از پایگاه قونیه در ماه آیندۀ میلادی خبر داده است.

بنا بر همین گزارش زیگمار گابریل وزیر امور خارجۀ آلمان در نامۀ خود خطاب به رئیس کمیسیون دفاعی پارلمان این کشور نوشت که ترکیه با پیشنهاد ناتو برای دیدار از پایگاه هوایی قونیه در روز هشتم سپتامبر موافقت کرده است.

بر اساس این طرح، رز گوتمولر معاون دبیر کل ناتو سرپرستی هیأت بازدید کننده را خواهد داشت و هفت نمایندۀ عضو کمیسیون دفاعی پارلمان آلمان وی را همراهی خواهند کرد.

حدود 2 ماه پیش، دولت ترکیه مجوز بازدید هفت نماینده پارلمان آلمان از پایگاه نظامی ناتو در قونیه را صادر کرد و قرار بود که این نمایندگان 17 جولای 2017 به ترکیه آمده و از این پایگاه بازدید کنند ولی چند روز قبل از اعزام این نمایندگان، ترکیه مجوز اعطا شده را لغو کرد.

آلمان نیروهای محدودی در پایگاه نظامی ناتو در قونیه دارد.

دولت ترکیه 3 ماه پیش نیز از دیدار نمایندگان پارلمان آلمان با نیروهای آلمانی مستقر در پایگاه هوایی اینجرلیک ممانعت کرد که در پی این تصمیم دولت ترکیه، آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان اعلام کرد که کشورش در صدد ایجاد پایگاهی مشابه اینجرلیک در خاک کشور اردن است.

فرایند انتقال 260 نیروی نظامی آلمانی مستقر در پایگاه اینجرلیک نیز آغاز شده است.

رسانه ها اعلام کردند که این اقدام ترکیه به تلافی اقدام آلمان در جلوگیری از سخنرانی انتخاباتی مقامات ترکیه در شهرهای آلمان پیش از برگزاری همه پرسی این کشور اواخر زمستان گذشته انجام شده است.

روابط دو طرف در 6 ماه اخیر پرتنش بوده و مقامات دو طرف سخنان تندی علیه همدیگر بر زبان رانده اند به طوری که رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه بارها دولت آلمان را به هواداری از نازیسم، ملی گرایی افراطی، بیگانه ستیزی و اسلام هراسی متهم کرده است.