هشدار آلمان درباره وقوع جنگ اتمی بین آمریکا و کره شمالی

تاریخ ثبت خبر :8/10/2017

"زیگمار گابریل"، وزیر امور خارجه آلمان درباره جنگ اتمی به دلیل مناقشات بین آمریکا و کره شمالی هشدار داد.

 

وی درباره تهدیدات شدیدی که بین آمریکا و کره شمالی رد و بدل می شود ابراز نگرانی کرده و گفت: این گونه سخنوری ها این نگرانی را ایجاد می کند که ما مشابه جنگ جهانی اول خواب آلود در جنگی وارد شویم که تنها حالا در این مورد احتمالا با سلاح های اتمی رهبری شود.

 

گابریل که در سفر به اوگاندا سخن می گفت همچنین ابراز امیدواری کرد که در آمریکا آن نیروهایی صاحب نفوذ باشند که با خونسردی بر این مسئله مسلما سخت غلبه کنند و نه با احساسات و پرخاشگری که ما دیروز شاهد آن بودیم.

 

آمریکا و کشورهای همسایه کره شمالی از آزمایش های موشکی و اتمی زیاد اخیر کره شمالی احساس تهدید می کنند. دونالد ترامپ ، رئیس جمهور آمریکا به رهبر کره شمالی هشدار داده که به تهدیدات علیه آمریکا پایان دهد؛ در غیر این صورت با آتش و خشم و قدرتی به این شرایط پاسخ داده خواهد شد که دنیا آن را تجربه نکرده است. مشابه این سخنان را در سال 1945 ، هری ترومن، رئیس جمهور وقت آمریکا قبل از حمله اتمی به هیروشیمای ژاپن ایراد کرده بود.

 

به اعتقاد گابریل، این گونه اظهارات ترامپ بسیاری از مردم را نگران کرده است. نباید به تهدیدات کره شمالی با همان شیوه تهاجمی واکنش نشان داد و به این ترتیب بر تنش ها افزود.

 

وزیر دفاع آمریکا نیز یک روز بعد از اظهارات ترامپ رژیم کره شمالی را تهدید کرده و گفت: کره شمالی باید هر گونه تصمیمی که به پایان این رژیم و نابودی ملتش منجر می شود را کنار بگذارد. آمریکا می تواند به هر اقدام کره شمالی واکنش سخت تری نشان دهد.

 

همچنین با توجه به تنش های روزافزون بین آمریکا و کره شمالی "یورگن هاردت"، کمیساریای روابط دو سوی آتلانتیک دولت فدرال آلمان و از اعضای بلند پایه حزب دموکرات مسیحی به دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا درباره اینکه به جنگ لفظی با کره شمالی وارد شود هشدار داده و گفت: هیچ جای سوالی وجود ندارد که برنامه های هسته ای و موشکی کره شمالی یک خطر همواره وخیم تر و بزرگ تر برای صلح جهانی را به نمایش می گذارد. تهدیدات جدید روزانه بخصوص علیه آمریکا غیر قابل تحمل است.

 

وی که در گفتگو با روزنامه "دی ولت" صحبت می کرد در عین حال وارد شدن به جنگ لفظی با کره شمالی را در چنین شرایطی مفید ندانسته و با توجه به افزایش تهدیدها خواستار  حفظ خونسردی شد.

 

هاردت همچنین بر نقش کلیدی چین برای حل این اختلافات تاکید کرد. یک سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان نیز شرایط را بسیار جدی ارزیابی کرده و شاخ و شانه کشیدن در این منافشات را سودمند ندانسته و گفت: یک راه نظامی راه حل این اختلافات نیست. ما همه احزاب را به حفظ اعتدال فرا می خوانیم. مشترکا باید تلاش های دیپلماتیک در پیش گرفته شود. تنها این گونه است که می توان تهدیدات از طرف برنامه های اتمی نقض کننده قوانین بین المللی را کاهش داد.

 

"یورگن تریتن"، از سیاستمداران خارجی حزب سبز آلمان نیز این انتقاد را به رئیس جمهور آمریکا وارد کرده است که اختلافات بسیار خطرناک با کره شمالی را تشدید می کند. برخورد با دیکتاتور کره شمالی، برنامه اتمی و اقدامات تحریک کننده اش به دیپلماسی و همکاری و نه رفتار متکبرانه نیاز دارد. باید لزوما از هر گونه تشدید تنش ها جلوگیری شود.

 

"برند ریکسینگر"، رئیس حزب چپ آلمان نیز انتقاد شدیدی به رفتارهای دونالد ترامپ و رهبر کره شمالی وارد کرده و رفتار هر دوی آن ها را نقض کننده قوانین بین المللی دانست. وی از دولت آلمان درخواست کرد که با یک ابتکار عمل با مشارکت چین، روسیه و آلمان این اختلافات را برطرف کند.

 

"نیلز آنن" از دیگر سیاستمداران حزب سوسیال دموکرات آلمان نیز درباره سخنوری های ترامپ علیه کره شمالی ابراز نگرانی کرده است.

 

حزب افراطی جایگزینی برای آلمان نیز درباره تشدید اوضاع با لفاظی های ترامپ هشدار داده است.