هفتاد درصد افغان های بازگشته بار دیگر مجبور به فرار شده اند

تاریخ ثبت خبر :3/15/2018

گزارش های اخیر حاکی از آن است که بیش از ۷۲ درصد شهروندان افغان که به افغانستان بازگشته اند، به دلیل خشونت های روزافزون و نابسامانی در این کشور، بار دیگر مجبور به فرار از افغانستان شده اند. به این دلیل برخی سازمان ها و نهادهای بین المللی حقوق بشر از آلمان و سایر کشورهای اروپایی خواسته اند که روند اخراج پناهندگان افغان ها را متوقف کنند.

نتایج تحقیقات شورای مهاجرین ناروی (ان آر سی) نشان می دهد که بیش از هفتاد درصد افغان هایی که در سال های گذشته به افغانستان بازگشته بودند، بار دیگر به دلیل نا امنی و خشونت در این کشور مجبور به فرار شدند.نتایج این تحقیق و پژوهش تحت عنوان "فرار از جنگ در افغانستان بار دیگر کجا؟" منتشر شده مصاحبه هایی را با پناهندگان و مهاجرینی که به افغانستان برگشته بودند را انجام داده است. در این پژوهش ها مشخص شد که بسیاری از شهروندان این کشور که در خارج از افغانستان به عنوان مهاجر یا پناهنده زندگی کرده بودند، دو و یا سه مرتبه دیگر از کشورشان آواره شده اند.

در بخشی از این گزارش ها آمده است که: «سه چهارم خانواده های افغان که مجبور به ترک خانه های خود شده اند، هیچ کمکی دریافت نمی کنند. از هر دو نفر، یک نفر بطور جدی به آب و غذا نیاز دارد».

در این گزاراشت همچنین آمده است که بیش از هشتاد درصد خانواده های پناهنده افغان دچار فقر هستند و بیش از بیست درصد این پناهندگان افغان، حداقل یک کودک خود را برای کار فرستاده اند.

تخمین زده شده که بیش از یک میلیون افغان به دلیل درگیری های دو سال گذشته این کشور را ترک کرده اند. در سال ۲۰۱۷ روزانه هزار و دویست افغان، به طور اجباری از شهرها و مناطق سکونت خود آواره شده اند.

بیشتر این پناهندگان و آوارگان افغان، قصد مهاجرت به آلمان و دریافت اقامت این کشور را دارند.

به بیان شورای مهاجران، با وجود اینکه سازمان ملل وضعیت کشور افغانستان را از حالت "پس از درگیری" به "درگیری فعال" در سال ۲۰۱۷ درجه بندی کرده بود اما با این وجود تعداد پناهجویان افغان که در کشورهای اروپایی پذیرفته و موفق به اخذ اقامت آلمان و سایر کشورهای این اتحادیه شده اند، در طول دو سال گذشته روند رو به کاهشی داشته است. جان ایگیلند مدیر (ان آر سی) در صحبت های خود اعلام کرده: «گزارش های ما از کشورهای همسایه افغانستان و دولت های اروپایی می خواهد که روند اخراج پناهنده های افغان را متوقف و در سیاست های خود در این زمینه تجدید نظر کنند. اکنون زمان اخراج افغان ها نیست».