مذاکرات آمریکا و کانادا برای نجات نفتا

تاریخ ثبت خبر :9/7/2018

مذاکره‌کنندگان کانادایی و امریکایی به مذاکرات برای نجات توافق تجارت آزاد آمریکای شمالی معروف به نفتا ادامه دادند، اما برخی مسائل از جمله حمایت از شرکت‌های رسانه‌ای کانادایی، سهمیه لبنیاتی و نحوه حل اختلافات تجاری آتی، مانع از رسیدن به توافق نهایی شد.

یک منبع آگاه امریکایی در واشنگتن گفت: هنوز مشخص نیست آیا دو طرف می‌توانند اختلافاتشان را حل کنند و یا دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا تنها یک قرارداد دو طرفه با مکزیک را ترجیح خواهد داد؟

کریستیا فریلند، وزیر خارجه کانادا که مذاکره کننده تجاری ارشد کانادا نیز محسوب می‌شود، در زمان ورود به ساختمان نماینده تجاری آمریکا مذاکرات را سازنده و مثبت توصیف کرده بود، در حالی که کوین بردی، نماینده آمریکا به خبرنگاران گفت: اختلافات میان دو طرف بر سر سیستم سهمیه لبنیات کانادا و رویه حل اختلافات به قوت خود باقی مانده است.

آمریکا، کانادا را به تبعیض در صادرات لبنیات متهم کرده و خواستار پایان یافتن کمیسیون‌های حل اختلافی شده که کانادا از آنها برای دفاع از صادرات الوار به آمریکا استفاده کرده است.

رئیس جمهور امریکا، تهدید کرده که توافق دوجانبه با مکزیک را پیش خواهد برد و به این ترتیب پیمان ۲۵ ساله نفتا میان سه کشور که ۱.۲ میلیارد دلار تجارت را پوشش می‌دهد، از بین خواهد رفت.

آمریکا و مکزیک اخیرا درباره اصلاح نفتا به توافق رسیدند و این امر باعث افزایش فشار بر کانادا برای توافق با شرایط جدید شده است.

ترامپ روز چهارشنبه گفت انتظار دارد روشن شود آیا توافقی شامل کانادا در چند روز آینده وجود خواهد داشت یا خیر.

چهارشنبه، نخستین روز مذاکرات میان دو کشور بود که پس از چهار روز مذاکرات بی‌وقفه در هفته گذشته که بدون نتیجه خاتمه یافته بود، ازسر گرفته شد.

کانادا خواهان معافیت دائمی از تعرفه‌های آمریکا روی واردات فولاد و آلومینیوم و حذف تهدید تعرفه واردات خودرو از سوی واشنگتن و همچنین حفظ سیستم لبنیاتی خود و دسترسی به بازار برای محصولات چوب کانادایی است.

رئیس جمهور امریکا سال گذشته پس از دیدار با کشاورزان در ویسکانسین که یک تولیدکننده بزرگ لبنیات در آمریکا است، تقریبا پیمان نفتا را باطل و اعلام کرد واشنگتن از حمایت‌گرایی کانادا آسیب دیده است.

رییس جمهور آمریکا مدعی است که پیمان ۱۹۹۴ باعث از بین رفتن صدها هزار شغل آمریکایی شده است در حالی که اکثر اقتصاددانان چنین ادعایی را زیر سوال برده‌اند.

آماری که روز چهارشنبه منتشر شد نشان داد کسری تجاری آمریکا به ۵۰ میلیارد دلار رسیده که بالاترین میزان در پنج ماه اخیر است و کسری با کانادا ۵۷.۶ درص جهش یافته است.

ترامپ به کنگره اعلام کرده که قصد دارد پیمان تجاری که هفته گذشته با مکزیک حاصل شد را تا پایان نوامبر امضا کند و مقامات اعلام کرده‌اند که سند این توافق تا اوایل اکتبر منتشر خواهد شد.