نخست وزیر کانادا در پاسخ به رئیس جمهور امریکا ترامپ قانون را رعایت نمی‌کند

تاریخ ثبت خبر :9/7/2018

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری امریکا در سخنانی در جمع خبرنگاران درباره مذاکرات تجاری با کانادا ادعا کرد: به دنبال توفقی منصفانه با کانادا هستیم!

ترامپ همچین در ادامه تهدید کرد: در صورت عدم حصول نتیجه از این مذاکرات، ما آسیبی نخواهیم دید؛ اما احتمالا این موضوع به ضرر کانادا خواهد بود.

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا هم در واکنش به تهدید ترامپ پیرامون احتمال به نتیجه نرسیدن مذاکرات مجدد درباره معاهده تجارت آزاد در امریکای شمالی موسوم به «نفتا» گفت: از آنجائیه با رئیس جمهوری مواجهیم که هموراه از قوانین پیروی نمی کند، باید فصل ۱۹ توافق مذکور را حفظ کنیم تا از قانون‌مندی این توافق اطمینان حاصل شود.

لازم به ذکر است رئیس‌جمهور امریکا توافق تجارت آزاد امریکای شمالی «نفتا» میان امریکا، کانادا و مکزیک که ۲۴ سال پیش به اجرا گذاشته شده بود را بار دیگر «توافق بسیار احمقانه» عنوان کرده بود.

وی سال گذشته این توافق سه‌ جانبه را مجددا به مذاکره گذاشت و اعلام کرد که ممکن است کانادا شامل نسخه بروزرسانی شده این توافق نشود.

مذاکرات مجدد بر سر معاهده نفتا بیش از یک سال پیش بین امریکا، کانادا و مکزیک آغاز شد. در این مدت تهدیدهای مکرر دونالد ترامپ در مورد فسخ این معاهده که در سال ۱۹۹۴ امضا شد، بازارهای مالی را آشفته کرد و باعث کاهش ارزش واحد پول مکزیک و کانادا شد.

امریکا و مکزیک در نهایت اما پنجم شهریور در خصوص بازبینی و تغییرات در معاهده نفتا به توافق رسیدند.

این مذاکرات بر مقررات صنایع خودروسازی متمرکز بود. پس از این توافق، دونالد ترامپ به کانادا چند روز مهلت داد تا با شروط مربوط به تجارت خودرو و سایر موضوعات توافق کند و تهدید کرد که اگر توافق سه جانبه حاصل نشود ممکن است برای خودروهای ساخت کانادا که مقصد عمده آن بازار امریکا است، تعرفه وضع کند.

یکی از مسائل مورد مناقشه میان ایالات متحده و کانادا، صنعت لبنیات دو کشور است. رئیس‌جمهوری امریکا از کانادا خواسته تا به وضع تعرفه‌های سنگین بر لبنیات امریکایی پایان بدهد و نخست وزیر کانادا یعنی جاستین ترودو نیز می‌گوید که قصدش حفاظت از صنعت لبنی کانادا است.