۱۰ برابر شدن صادرات اوکراین از طریق تجارت دوجانبه با کانادا

تاریخ ثبت خبر :8/2/2017

کشورهای کانادا و اوکراین از روز گذشته توافق تجاری دوجانبه خود را اجرایی کردند. کانادا و اوکراین امیدوارند اجرای این توافق تجاری با افزایش تجارت دوجانبه و سرمایه گذاری، فرصت های شغلی متعددی برای هردو کشور ایجاد نماید.

توافق تجارت دوجانبه اوکراین و کانادا بخش قابل توجهی از صادرات هر دو کشور به طرف مقابل را پوشش میدهد و از این منظر یک توافق تجاری گسترده محسوب میشود. طبق گزارشات منتشر شده ۹۸ درصد از صادرات اوکراین تحت پوشش این قرارداد تجاری قرار گرفته و با اجرایی شدن این قرارداد هزینه صادرات محصولات اوکراین به کانادا کاهش یافته است.

عمده محصولاتی که کشور اوکراین به کانادا صادر میکند جزء بخش های کشاورزی، شیمیایی، مواد و متالورژی و صنایع ماشینی است و انتظار میرود این بخش های اقتصاد اوکراین منافع زیادی از این قرارداد تجاری بدست آورند.

در مقابل کانادا نیز محصولاتی همچون ماهی و شیلات، آهن و فولاد، منسوجات، لوازم آرایشی و محصولات الکتریکی به اوکراین صادر میکند و ۷۲ درصد از محصولات صادراتی کانادا به اوکراین در قرارداد تجارت دوجانبه پوشش داده شده است.

در سال گذشته میلادی میزان تجارت دوجانبه کانادا و اوکراین در حدود ۲۴۶ میلیون دلار بوده است که رقم بسیار ناچیزی محسوب میشود. از این میزان نیز سهم صادرات اوکراین تنها ۱۲ درصد بوده است. اما دو طرف انتظار دارند با اجرایی شدن قرارداد تجارت دوجانبه میزان تجارت دوجانبه نیز افزایش چشمگیری داشته باشد.

وزارت توسعه اقتصادی و تجارت خارجی اوکراین نیز پیش بینی کرده است که استفاده از ظرفیت قرارداد تجارت دوجانبه بین کانادا و اوکراین میتواند در عرض ۵ سال صادرات اوکراین به کانادا را بیش از ۱۰ برابر نماید. مسئولین تجارت خارجی کانادا نیز ابراز امیدواری کرده اند میزان صادرات محصولات این کشور به اوکراین در سال های آینده افزایش یابد.

امروزه انعقاد توافقات تجاری دوجانبه یکی از راهکارهای اصلی کشورها به منظور ایجاد بازارهای صادراتی برای تولیدکنندگان داخلی است و تجربه کشورها نشان داده است دوری جغرافیایی و کم بودن میزان تجارت دوجانبه نیز نمیتواند مانع کشورها در انعقاد این قراردادهای تجاری شود.