بورسیه تحصیلی انگلستان

بورسیه تحصیلی انگلستان و وام دانشجویی

آیا قصد ادامه تحصیل در انگلستان بصورت رایگان را دارید؟ دولت بریتانیا و دانشگاه‌های بریتانیا، برای هرکدام از افرادی که دارای شرایط خاصی بوده و خارج از بریتانیا زندگی می‌کنند، بورسیه‌هایی درنظر گرفته‌اند. بطور کلی دو برنامه بورسیه از طرف دولت بریتانیا درنظر گرفته شده است؛ بورسیه چونینگ و بورسیه کامن‌ولث.

برخی از دانشگاه‌های انگلیس نیز بطور مستقل اقدام به ارائه بورسیه تحصیلی می‌کنند. این بورسیه و یا کمک‌هزینه‌ها اغلب برای برتری متاقضیان و یا مهارت و استعدادهای آنان در رشته‌های علمی، هنری و ورزشی بکار می‌رود؛ مانند بورسیه تحصیلی دانشگاه آکسفورد بروکز، بورسیه دانشگاه منچستر، بورسیه دانشگاه نیوکاسل و ...

بورسیه چونینگ بریتانیا (Chevening Scholarships)

بورسیه چونینگ، برنامه دولت بریتانیا برای اعطای بورسیه تحصیلی به کشورهای شامل چونینگ در سراسر دنیا است. کشورهای چونینگ شامل 144 کشور در سرتاسر دنیاست که ایران نیز جزئی از آنها محسوب می‌شود. این بورسیه معمولاً برای یک سال و در مقطع کارشناسی ارشد اعطا می‌شود. مبلغ بورسیه تحصیلي انگلیس برای هر کشور متفاوت است، اما همین مبلغ، هزینه‌ی تحصیل و حداقل زندگی یک فرد را در مدت زمان بورسیه، پوشش می‌دهد. همچنین این هزینه‌ها شامل بلیط رفت و برگشت هواپیما و مخارج ضروری دیگر مانند خدمات درمانی و غیره نیز می‌شود. همچنین متقاضیان این بورسیه می‌توانند خود رشته تحصیلی و دانشگاه خود را انتخاب نمایند.

در حال حاضر ثبت نام بورسیه چونینگ برای سال تحصیلی 2019/2018، بسته بشده است. ثبت نام برای بورسیه چونینگ در آگست 2017، یعنی اواسط مرداد ماه، بازگشایی می‌شود.

شرایط مورد نیاز برای دریافت بورسیه چونینگ بریتانیا

برای بورسیه چونینگ انگلستان، باید تمام شرایط زیر را دارا باشید.

- شهروند یکی از کشورهای چونینگ باشید.

- حداقل تا دوسال پس از اتمام مدت بورسیه، قصد بازگشت به کشور خود را داشته باشید.

- دارای یک مدرک کارشناسی باشید که برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد، از آن استفاده کنید.

- حداقل دو سال سابقه کار داشته باشید. (برای برنامه‌های کمک هزینه تحصیلی ممکن است نیاز به پنج سال سابقه کاری باشد.)

- برای سه رشته مختلف و قابل قبول در دانشگاه‌های بریتانیا درخواست داده باشید و یک آفر یا پیشنهاد بدون قید و شرط از یکی از این دانشگاه‌ها تا 13 جولای 2017 دریافت کرده باشید.

- تا 13 جولای سال 2017، مدرک زبان موردنیاز را دریافت کرده باشید.

پس ثبت درخواست، شرایط شما با شرایط مورد نیاز برای بورسیه چونینگ بریتانیا، تطابق داده شده و بصورت مداوم ایمیل‌های درارتباط به پیشرفت بررسی درخواست بورسیه، دریافت خواهید کرد. در حین اینکه درخواست شما برای بورسیه انگلیس موردبررسی قرار می‌گیرد، می‌توانید مابقی مدارک مورد نیاز را برای افسر بورسیه خود فرستاده، برای دریافت آفر بدون قید و شرط از دانشگاه موردنظر خود اقدام کرده و دانش خود را از زبان انگلیسی به حد موردنیاز برسانید.

اگر میزان سابقه کاری شما کمتر از حد موردنیاز باشد و یا در درخواست نامه‌ی شما موردی وجود داشت که شما را از امکان دریافت بورسیه چونینگ منع کند، یک فرصت به شما داده خواهد شد تا به اصلاح این دو مورد بپردازید.

برای اصلاح این موارد، یک ایمیل برای متقاضی ارسال خواهد شد و ایشان می‌بایست تا 48 ساعت پیش از اتمام فرصت ثبت درخواست بورسیه، آنها را اصلاح نماید. اگر نتوانید تا زمان مقرر اصلاحیات را انجام دهید، درخواست شما برای اعطای بورسیه انگلستان، رد خواهد شد.

دانش زبان انگلیسی

متقاضیان بورسیه تحصیلی چونینگ انگلستان، باید تا پیش از مدت زمان تعیین شده، دانش خود از زبان انگلیسی را به اثبات برسانند. بنابراین یا باید تا پایان این مدت، در یکی از آزمون‌های معتبر زبان انگلیسی شرکت کرده و یا معافیت خود از دانستن زبان انگلیسی را اثبات نمایید. بدیهی‌ست که در غیر اینصورت، درخواست شما رد خواهد شد.

مدارک ارائه‌دهندگان زیر برای چونینگ قابل قبول است:

- مدرک آیلتس آکادمیک / 6.5 به بالا

-  مدرک PTE آکادمیک / 61 به بالا

- مدرک TOFEL iBT / 79 به بالا

- مدرک انگلیسی پیشرفته کمبریج (CAE) / 176 به بالا

- مدرک Trinity ISE II (B2) / قبولی کلی و قبولی در هر 4 بخش

درنظر داشته باشید که مدارک پیش از اول اکتبر 2015 قابل قبول نخواهند بود. همچنین قادر خواهید بود برای رسیدن به امتیاز موردنظر، می‌توانید بیشتر از یک بار در آزمون شرکت نمائید. نکته قابل ذکر آنست که چونینگ مسئولیتی برای تأمین هزینه‌های آزمون و عدم قبولی شما در هرکدام از آزمون‌ها را ندارد.

برای تحصیل در برخی از دانشگاه‌های انگلستان ممکن است به تنهایی نیاز به مدرک بالاتری از زبان انگلیسی باشد. بطور مثال حداقل امتیاز قابل قبول در دانشگاه‌هایی مانند آکسفورد و کمبریج، آیلتس 7 است. بنابراین اگر مدرک انگلیسی شما با دانشگاه موردنظر تطابق نداشته باشد، با درخواست شما موافقت نخواهد شد. همچنین اجازه نخواهید داشت برای کسب امتیاز قابل قبول دانشگاه موردنظر، هنگام تحصیل به آموختن زبان انگلیسی بپردازید.

رشته‌های انتخابی برای بورسیه چونینگ

همانطور که گفته شد، هنگام درخواست این نوع از بورسیه تحصیلی انگلستان، باید سه رشته تحصیلی در هر دانشگاهی انتخاب کنید. این انتخاب شما باید با احتیاط انجام پذیرد زیرا امکان تغییر آن پس از ثبت درخواست وجود ندارد. رشته‌های انتخابی باید در مقطع کارشناسی باشند و همچنین می‌بایست سه رشته متفاوت در یک دانشگاه و یا یک رشته مشترک در سه دانشگاه مختلف انتخاب کنید. بهتر است که رشته‌های انتخابی شما با مدرک پیشین تطابق داشته و به آینده کاری شما نیز مربوط باشد.

این رشته‌های تحصیلی باید شرایط زیر را دارا باشند:

- تمام وقت

- شروع در ترم پائیز (معمولاً سپتامبر یا اکتبر)

- مدرک کارشناسی ارشد در انتهای دوره تحصیل در انگلستان، اعطا شود.

اما در مقابل این رشته‌ها نباید شرایط زیر را داشته باشند.

- تحصیل از راه دور

- نیمه وقت

- دوره تحصیلی کمتر از 9 ماه

- دوره تحصیلی بیشتر از 12 ماه

- همچنین تحصیل در مقاطع دکتری یا دکتری فلسفه در برنامه این بورسیه وجود ندارد.

پس از ثبت درخواست و بررسی درخواست، شما باید یک پیشنهاد بدون قید و شرط برای تحصیل در دانشگاه انتخابی دریافت نمائید. قید و شرط پذیرش شما تنها درصورتی قابل قبول است که مشکلات مالی در آن ذکر شده باشد.  

سابقه کاری برای بورسیه چونینگ

متقاضیان بورسیه چونینگ می‌بایست حداقل دو سال سابقه کاری پیش از ثبت درخواست خود، داشته باشند. این میزان بطور میانگین 2,800 ساعت درنظر گرفته می‌شود. در غیراینصورت درخواست آنها فوراً رد خواهد شد. سابقه کاری شما می‌تواند دارای شرایط زیر باشد.

- تمام وقت

- نیمه وقت

- کارهای داوطلبانه (بدون حقوق)

- کارآموزی با یا بدون حقوق

سابقه کاری شما می‌تواند پیش، حین و یا پس از فارغ‌التحصیلی شما در در مقطع کارشناسی باشد. همچنین نیازی نیست هر دو سال سابقه کاری شما مدام و پشت سرهم باشد، این میزان می‌تواند بطور ناپیوسته و در مؤسسات گوناگون (تا حداکثر 10 ناپیوستگی) باشد. اگر میزان ناپیوستگی کاری شما بیشتر از 10 بار باشد، پس مواردی را در درخواست خود استفاده نمائید که مدت زمان بیشتری بطول انجامیدند.

ثبت درخواست بورسیه چونینگ

برای دریافت بورسیه چونینگ باید به وبسایت رسمی چونینگ با آدرس زیر مراجعه کرده و پس از انتخاب کشور محل زندگی خود، گزینه ثبت درخواست را کلیک کنید.

http://www.chevening.org/iran

همانطور که قبلاً اشاره شد؛ در حال حاضر ثبت نام بورسیه چونینگ برای سال تحصیلی 2019/2018، بسته بشده است. ثبت نام برای بورسیه چونینگ در آگست 2017، یعنی اواسط مرداد ماه، بازگشایی می‌شود.

چند مورد را باید هنگام ثبت نام به خاطر داشته باشید:

1 یوزرنیم و پسورد خود را فراموش نکنید.

2 مطالب خود را خودتان ذخیره کنید؛ در هرمرحله از ثبت نام پس از 60 دقیقه، امکان رفتن به مرحله بعدی وجود نداشته و اطلاعات وارد شده‌ی شما از بین خواهند رفت. همچنین امکان ثبت اتوماتیک در سیستم وجود ندارد و توصیه می‌شود در حین پر کردن موارد مورد نیاز، آنها را در جای دیگر نیز ذخیره نمائید.

3 نیازی نیست تما مراحل را در یک نوبت انجام دهید؛ می‌توانید از سیستم خارج شده و دوباره با استفاده از نام کاربری و رمزعبور وارد شده و مراحل ثبت درخواست را ادامه هید.

4 می‌توانید پیش از شروع به پر کردن درخواست، سوال‌های آن را برای آشنایی بیشتر مرور نمائید.

5 سایز و فرمت مستنداتی که باید آپلود کنید را درنظر بگیرید تا برخلاف نیاز سیستم عمل نشود. فایل‌های PDF تنها با حجم کمتر از 5 مگابایت قابل آپلود در سیستم ثبت درخواست هستند.

6 محدودیت کلمات برای پاسخ به هر سؤال وجود دارد؛ اغلب 50 کلمه

7 تمام اطلاعات را بطور دقیق وارد کنید، بخصوص اطلاعات تماس

8 بهتر است هنگام پر کردن فرم، پنجره مرورگر شما در حداکثر میزان باشد.

9 بهتر است ابتدا پاسخ‌هایتان را آماده داشته باشید.

10 از متن‌های آماده استفاده نکنید؛ درصورت مشخص شدن اینکه متقاضی از متن‌های آماده برای پاسخ به سؤالات استفاده کرده باشد، درخواست او فوراً لغو خواهد شد.

11 بهتر است با زبان انگلیسی پاسخ دهید.

12 از دکمه‌های Back یا Forward مرورگر خود استفاده نکنید.

13 اگر کاملاً از ثبت درخواست خود مطمئن نبوده و یا پاسخ برخی سؤالات را ندارید، از پر کردن فرم درخواست چونینگ، اجتناب نمائید.

بورسیه کامن‌ولث بریتانیا (Commonwealth Scholarships)

این بورسیه برای کشورهای مشترک‌المنافع با بریتانیا بکار رفته و به همین دلیل کاربردی برای ایرانیان ندارد. یکی از تفاوت‌های این بورسیه با بورسیه چونینگ، امکان تحصیل در مقطع دکتری است.

 

این مقاله صرفاً جهت ارائه اطلاعات درمورد بورسیه‌های تحصیلی انگلستان به مخاطبان گرامی ایجاد شده است. با توجه به اینکه سعی می‌شود این اطلاعات همواره بروز رسانی شود، اما همواره برخی شرایط درحال تغییر اند. بنابراین توصیه می‌شود برای اطلاعات تکمیلی به وبسایت اصلی بورسیه‌های موردنظر مراجعه شود.