ترزا می تحت فشار برگزیت

تاریخ ثبت خبر :8/9/2017

هفته نامه "اشپیگل" در مطلبی به اوضاع بد و فشار زیادی که روی "ترزا می"، نخست وزیر انگلیس این روزها وجود دارد اشاره کرده و نوشت: ترزا می در تعطیلات به سر می برد، چند روز را دریاچه گاردا و چند روزی را هم به پیاده روی در کوه های آلپ سوئیس، می گذراند.

می توان این طور فرض کرد که وی به شدت به چنین مرخصی نیاز داشته است بنابراین در خانه مسائل زیادی وجود دارد.

بعد از شکست انتخاباتی می در ماه ژوئن جنگ قدرت در میان محاقظه کاران انگلیس شعله ور شده است. بازار گمانه زنی ها بر سر جانشین احتمالی نخست وزیر انگلیس گرم شده است. "جرج آزبورن"، وزیر دارایی سابق انگلیس چند هفته پیش ترزا می را زن مرده‌ای نامید که راه می رود. از آن زمان حدس و گمان ها درباره کناره گیری پیش از موعد ترزا می بالا گرفته است. ترزا می به دلیل یک کمپین انتخاباتی نافرجام مورد انتقاد قرار دارد و بخصوص این مسئله مطرح است که انگلیسی ها خواهان چه نوع خروجی از انگلیس هستند.

زمانی که ترزا می همراه با همسرش در شمال ایتالیا قدم می زد یکی از رقبای داخلی حزبش به وی خبر داد که "فیلیپ هاموند"، وزیر دارایی انگلیس برای یک دوره انتقالی بعد از برگزیت، قرارداد تجارت آزاد گسترده با اتحادیه اروپا و توافق با این اتحادیه در صورت لزوم درباره مهاجران تبلیغ می کند. این یک اقدام تحریک آمیز از نظر ترزا می بود. وی خواهان یک خروج سریع، خروج از بازار داخلی و اتحادیه گمرکی و کنترل کامل مهاجران است.

نخست وزیر انگلیس از تعطیلات یک پیام به سخنگوی خود ارسال می کند مبنی بر اینکه اگر انگلیس در ماه مارس سال ۲۰۱۹ از اتحادیه اروپا خارج شود آزادی سفر بی قید و شرط برای تردد شهروندان اروپایی هم پایان می یابد.

 اشپیگل در ادامه نوشت: مسئله "ترزا می" این است که هیچکس دقیقا نمی داند آینده انگلستان چگونه متصور می شود. البته فشارها همچنین از نظر اقتصادی افزایش می یابد. انجمن کارفرمایان انگلیس از لندن درخواست کرده است که بهتر است مدت طولانی تری مذاکره کند به جای اینکه شرایط را پیش بینی کرده و یا عضو منطقه اقتصادی اروپا باقی بماند.

"سایمون فریزر"، از دیپلمات های عالی رتبه سابق انگلیس و مشاور شرکت های انگلیسی هم مذاکرات کنونی درباره برگزیت را امیدوار کننده ندانسته است.

اما زمان برای ترزا می تنگ است. وی تا زمان کنفرانس حزب خود در ماه اکتبر باید محافظه کاران متمرد را پشت خود جمع کرده و به طرفداران و مخالفان اروپا چیزی ارائه دهد. بروکسل نیز انتظار دست یافتن به اولین نتایج از جمله درباره مسائلی مانند مرز ایرلند شمالی، مهاجران، و این مسئله که انگلیس چه میزان پول باید به اتحادیه اروپا پرداخت کند را دارد.

این ها تکالیف دلهره آور و سختی برای ترزامی است و هم زمان اقتدار وی را کاهش می یابد.  حالا این پرسش مطرح است که آیا وی می تواند خود را از این شرایط آزاد کند سه سناریو در این باره محتمل است.

اول اینکه ترزا می ممکن است از سمت خود کناره گیری کند.

از زمانی که محافظه کاران در ماه ژوئن اکثریت مطلق را در مجلس از دست دادند اسامی نام ها برای جانشینی احتمالی  "ترزا می" دهان به دهان می چرخد. یکی از گزینه های احتمالی "دیوید دیویس"، وزیر امور برگزیت انگلیس است که بدون توجه به هزینه های خروج خواهان آن است. البته رقبای ترزا می در حال حاضر برای کناره گیری سریع او کم تر حرف می زنند چرا که در شرایط فعلی قرار گرفتن در این سمت کم تر برگ برنده ای است. و هیچ کس نمی خواهد مسئولیت این همه آشفتگی را بر عهده گیرد.

سناریوی دوم این است که محافظه کاران ترزا می را در همین حالت بی قراری بگذارند. "گاردین" چندی پیش به نقل از یکی از حامیان سابق نخست وزیر انگلیس نوشت که گلوی می به روشی انسانی قطع خواهد شد. در پس این کلمات مختصر این ایده مخفی است که بگذاریم فعلا ترزا می در مسئولیت خود باقی بماند تا در فرصت بهتری شرایط برای یک کنار گیری آّبرومندانه مثلا بعد از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۹ فراهم شود.

این سناریو برای محافظه کاران چندین امتیاز دارد؛ یکی اینکه آن ها می توانند کاملا بر مسئله برگزیت تمرکز کرده و خود را با یک مبارزه بر سر رهبری با خروجی نامعلوم مشغول نکنند. در پایان نیز یک نخست وزیر جدید می تواند بدون مانع در دوران بعد از برگزیت روی کار آید.

سناریوی سوم این است که ترزا می خود را نجات می دهد. محبوبیت ترزا می در بین مردم در حال کاهش است. بر اساس یک نظر سنجی جدید حدود ۶۰ درصد انگلیسی ها از استراتژی دولت در مذاکرات خروج ناراضی هستند. نخست وزیر انگلیس تنها یک امید دارد. وی باید موفق به یک معامله خوب با اتحادیه اروپا بر سر برگزیت شود و دوباره نظر مردم را به خود جلب کند.

ترزا می در این مسیر عجله و تلاش زیادی می کند. وی در هفته های آینده می خواهد موضع کتبی خود درباره مسئله ایرلند شمالی و اتحادیه گمرکی را ارائه داده و به این ترتیب منتقدان را آرام کند.

بر اساس یک گزارش رسانه‌ای، لندن ظاهرا تصمیم دارد حدود ۴۰ میلیارد یورو را بعد از خروج از اتحادیه اروپا به این اتحادیه بدهد که این مبلغ خیلی پایین تر از مبلغ مد نظر بروکسل و خیلی بیشتر از مبلغ مد نظر احزاب داخلی است.

برخی محافظه کاران تندرو بر این عقیده اند که لندن اصلا هیچ پولی را نباید به بروکسل بدهد. در پایان، این مسئله مطرح است که ترزا می چگونه می خواهد امتیازاتی را که در روند خروج به اتحادیه اروپا می دهد در داخل به مخالفان بقبولاند و اینکه آیا همچنان بخش اعظمی از انگلیسی ها خواهان خروج هستند.