وضعیت مهاجران پس از خروج انگلستان از اتحادیه اروپا

تاریخ ثبت خبر :4/7/2018

اکنون در بین مقامات این کشور این سئوال مطرح شده است که پس از اجرایی شدن خروج این کشور از اتحادیه اروپا، باید به چه کسانی از میان مهاجران اروپایی اجازه اقامت در انگلستان داده شود؟
در بین کسانی که به انگلستان مهاجرت کرده اند، گروه هایی از مهاجران کشورهای اروپای شرقی (مانند لهستان) به چشم می خورند. در زمان مطرح شدن طرح خروج انگلستان از اتحادیه اروپا موسوم به برگزیت، یکی از وعده های داده شده بازگشت اختیار کامل کنترل مرزهای این کشور بود. در حال حاضر از مراحل اولیه طرح برکسیت در حدود دو سال می گذرد و از این پس با خروج انگلستان از اتحادیه اروپا دیگر شهروندان اروپایی به آسانی قبل نمی توانند وارد این کشور بشوند. 
وزارت کشور انگلستان اعلام کرده که قوانین و سیاست های جدید مهاجرتی را تصویب خواهد کرد که زمان نهایی شدن این قوانین تا بحال چندین بار به تعویق افتاده است. چندی پیش اعلام شد که قوانین جدید مهاجرت به انگلستان، بهار 2018 اعلام خواهد شد، سپس این مسئله به تعویق افتاد و در نهایت اعلام شد که این قوانین به احتمال زیاد تا پاییز اعلام خواهند شد. برخی از کارشناسان از این رو عقیده دارند که دولت انگلستان در زمینه عوض کردن قوانین مهاجرت مردد است اما وزیر مهاجرت انگلستان "کارولین نوکس" (Caroline Nokes) چندی پیش در مصاحبه ای این مسئله را رد کرد و گفت: "ما در زمینه بررسی و تصویب قوانین جدید مهاجرت و اقامت تردیدی نداریم و زمانی که این قوانین آماده شدند، آنها را اجرایی خواهیم کرد"
از هم اکنون فشارهایی بر دولت "ترزا می" از سوی کارفرماهای این کشور وارد می آید که نگرانند پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، در زمینه پیدا کردن و استخدام کارگران و تکنیسین های خارجی مورد نیازشان، با مشکل و کمبود مواجه شوند. این نگرانی ها از سوی کارشناسان و سیاستمداران نیز در ماه های اخیر بارها مطرح شده و آنها نیز نگرانند که شرکت ها و کسب و کارهای کوچک و بزرگ در این کشور با کمبود نیروی کار مواجه شوند. 
انگلستان سالهاست که در بعضی رشته ها و حرفه ها با کمبود نیروی کار مواجه است و تلاش می کند این مسئله را از طریق استخدام و اعطای اقامت به نیروی کار خارجی، با استفاده از ویزای کار انگلستان برطرف کند. اما دلیل تاخیر در تصویب نهایی قوانین جدید مهاجرت به انگلستان و دریافت ویزای این کشور، دو مسئله است که همزمان ذهن مقامات اداره مهاجرت انگلستان و همچنین نمایندگان مجلس این کشور را به خود مشغول کرده: از یک طرف برآورده کردن نیازهای کارفرمایان و صاحبان کسب و کارهای بزرگ و کوچک انگلستان به نیروی کار خارجی و از طرف دیگر اهمیت دادن به رای میلیون ها نفر از شهروندان این کشور که به خروج انگلستان از اتحادیه اروپا رای داده بودند. 
آمارها نشان می دهد که اختلاف شمار افرادی که به انگلستان وارد می شوند و کسانی که از این کشور خارج می شوند، 244000 نفر در سال است. چیزی در حدود دو برابر ارقامی که دولت این کشور انتظار آنرا دارد. اما میزان مهاجرت از کشورهای اتحادیه اروپا به انگلستان در یک سال گذشته به 90000 نفر کاهش پیدا کرده که در پنج سال اخیر این رقم بی سابقه بوده است. 
در صورتی که ترس کارفرمایان و صاحبان صنایع و مشاغل در انگلستان از هم اکنون کاملا مشهود است بطوری که از صاحبان فست فودها گرفته تا کارخانجات مختلف این کشور نگران آن هستند که پس از اجرایی شدن برکسیت، بطور جدی با کمبود کارگر و تکنیسین های مورد نیازشان مواجه شده و کسب و کارهای آنها دچار مشکلات مالی و حتی ضرردهی شوند. مسئله ای که حتی دولت انگلستان را هم نگران کرده است. 
یکی از مقاماتی که نگران آینده است "لی پوملت" رئیس اتحادیه باربری و فریت بار در این کشور است و در این رابطه می پرسد: "از این پس چه کسی کامیون های حمل بار را خواهد راند؟" این سئوالی است که وی مطرح کرده و در ادامه می افزاید که از هر هفت راننده خودروهای سنگین و باربری در انگلستان یکی از شهروندان اتحادیه اروپاست که رقمی در حدود 40000 نفر را تشکیل می دهد. 
یکی از مدیران شرکت های فریت و باربری در انگلستان می گوید که از دیدن کارگران خارجی اروپایی که به کشورهای خود باز می گردند متاسف است، چرا که به دلیل کاهش ارزش پوند انگلستان در برابر سایر ارزهای اروپایی، دیگر ادامه کار در انگلستان و فرستادن مبلغی از پس انداز به کشورهایشان برای آنها به صرفه نیست و از طرف دیگر در کشورهای خودشان، فرصت های شغلی بیشتری از این پس موجود است. 
"لی پوملت" نیز ضمن تایید چنین اظهاراتی می گوید: "اکنون کارگران لهستانی ها بیشتر از هر زمان دیگری در کشور خودشان موقعیت کاری دارند. همچنین در آلمان هم بیشتر از هر زمان دیگری به آنها نیاز دارند. بنابراین می بینیم که یک بازار بین المللی کار ایجاد شده که سیال و متحرک است. حال سئوال این است که آیا کارگران لهستانی از انگلستان خواهند؟ بله. آنها در حال رفتن هستند"
وی می گوید صنعت انگلستان نیاز به 50000 راننده (جهت حمل و جابجایی تولیدات و کالاها) دارد ولی او نمی تواند بفهمد که این تعداد نیروها از کجا تامین خواهند شد. این مسئله در کنار اینکه برای تجارت و بازار این کشور مضر است، حتی به ضرر شهروندان نیز خواهد شد. بطوری که در آینده ای نزدیک، بدلیل کمبود نیروهایی که به عنوان پیک کار می کردند، ارسال رایگان بسیاری از کالاها متوقف و هزینه بیشتری بر دوش مصرف کنندگان باقی خواهد گذاشت.