آب و هوای ترکیه

ترکیه در منطقه وسیع جغرافیایی مدیترانه ای واقع شده است که در آن یک شرایط آب و هوایی کاملا معتدل، طبیعتی بی نظیرو چشم نوازپدید آمده است و به خاطر وجودرشته کوه هایی که به موازات سواحل قد برافراشته اند، تفاوتهای قابل مشاهده ای در شرایط آب و هوایی کشور از یک منطقه به منطقه دیگربه وجود دارد. مناطق مختلف ترکیه دارای آب و هوای مختلف به دلیل توپوگرافی نامنظم است. کوه های توروس نزدیک به سواحل هستند و ابرها ی باران زا نمی توانند به بخش های داخلی کشور نفوذ کنند.از این رو درکشور ترکیه در یک روز می توان شاهد تنوع آب و هوایی بسیار متمایز بود.

ترکیه به عنوان نقطه تلاقی آسیا و اروپا به معنای دیگر تلاقی شرق و غرب جهان مشهور و مورد توجه است.از این رو وضعیت  آب و هوایی در ترکیه نیزدربردارنده ی آب و هوایی متمایز و الگوهای آب و هوایی متفاوت است. مناطق ساحلی در امتداد دریای مدیترانه و دریای اژه از آب و هوای مدیترانه ای، به همراه زمستان های مرطوب و تابستانهای گرم برخورداراست. این مناطق ساحلی در طول دوره تابستان یعنی از پایان ماه مه تا اواسط سپتامبرازمقاصد محبوب گردشگران به شمار می رود. آب و هوای بخش شرقی ترکیه در اواخر بهار (از آوریل تا مه) و اوایل پاییز (سپتامبر تا اوایل اکتبر) بسیار لذت بخش است. آب و هوا درکشور ترکیه در امتداد ساحل دریای سیاه از نوع آب و هوای قاره ای است در واقع دارای آب و هوایی معتدل در طول ایام سال بوده و دارای  تابستان هایی با میانگین درجه حرارت  23 درجه سانتی گراد و زمستانی با 7 درجه سانتی گراد می باشد ،در فصل تابستان شهرهای هم مرز با دریای سیاه مملو از گردشگران و علاقه مندان به روزهای گرم آفتابی و تفریحات دریایی است.و همان طور که گفته شد کشور ترکیه دارای گستره وسیع و متفاوتی از شرایط آب و هوایی است، در فلات آناتولی شاهد تفاوت درجه حرارت زیاد بین روز و شب  خواهیم بود، در این فلات بارش باران بسیار ناچیز ولی در کمال تعجب بارش برف بیشتررخ می دهد.در فصل زمستان میانگین دما به زیر صفر و در تابستان میانگین

دما تا 23 درجه سانتی گراد افزایش می یابد.

درمنطقه آناتولی غربی و ساحل جنوبی آناتولی آب و هوای مدیترانه ای  خفیف با درجه حرارت متوسط 9 درجه سانتی گراد در زمستان و 29 درجه سانتی گراد در تابستان را شاهد هستیم.

در منطقه آناتولی شرقی یک زمستان طولانی وجود دارد، و برف بر روی زمین از ماه نوامبر تا پایان آوریل باقی می ماند.در تابستان متوسط دما به 17 درجه سانتی گراد ودرزمستان های سرد دما به منفی 13 درجه سانتی گراد خواهد رسید.

 در منطقه جنوب شرق آناتولی، تابستانهای گرم و خشک، با دمای بالای 30 درجه سانتی گراد وجود دارد. بهار و پاییز عموما خفیف، اما در هر دو فصل تابستان و زمستان در این منطقه شاهد تغییر دمای ناگهانی خواهیم بود.

اگر اطلاعات یا دیدگاهی در مورد مطالب این صفحه دارید،لطفا با ما و کاربران دیگر به اشتراک بگذارید