درباره ملکه الیزابت دوم

ملکه الیزابت دوم، با نام کامل الیزابت الکساندرا مری، ملکه سلطنتی بریتانیا، کانادا، استرالیا و نیوزیلند و رئیس کشورهای همسود است. همچنین او ملکه 12 کشوریست که جزئی از مستعمرات بریتانیا محسوب می‌شدند، اما از زمان جلوس او بصورت مستقل درآمدند. این کشورها شامل جامائیکا، باربادوس، باهاما، پاپوآ گینهنو، گرنادا، تووالو، جزایر سلیمان، آنتیگوا و باربودا، سنت وینسنت و گرنادین‌ها، سنت کیتس و نویس، سنت لوسیا و بلیز می‌شوند. وی رئیس عالی کلیسای انگلستان و مدافع ایمان در برخی کشوهای قلمرویش نیز هست.

ملکه الیزابت دوم، در 9 سپتامبر 2015، با 63 سال 216 روز حکومت، رکورد طولانی‌ترین دوره سلطنت در تاریخ بریتانیا را شکست. رکورد قبلی به ملکه ویکتوریا، فرمانروای بریتانیا در سده 19 تعلق داشت. رکورد فعلی جهان نیز متعلق به بومیپول آدولیاده، پادشاه تایلند است که با 70 سال، طولانی‌ترین دوره‌ی صدارت حکومت را بر عهده داشت.

زندگی الیزابت دوم

الیزابت در سال 1926 لندن متولد شد و پدر و مادر او در آن زمان دوک و دوسش یورک بودند. سپس پدر و مادر او پس از استعفای عمویش، ادروارد هشتم از سلطنت، به عنوان شاه جورج ششم و ملکه الیزابت رسیدند (با ملکه الیزابت یکم اشتباه گرفته نشود.). الیزابت فرزند بزرگتر این خانواده به شمار می‌رفت. او در سال 1947، با دوک ادینبرو، پرنس فیلیپ ازدواج کرد که پرنس سابق یونان و دانمارک نیز محسوب میشد. آنها صاحب چهار فرزند هستند: شاهزاده چارلز (شاهزاده ولز)، شاهدخت آن (شاهدخت سلطنتی)، شاهزاده اندرو (دوک یورک)، شاهزاده ادوارد (ارل وسکس).

پس از مرگ پدرش در ششم فوریه 1952 به علت سرطان و در سن 56 سالگی، از آنجایی که جرج ششم دارای فرزند پسر نبود، بزرگترین دختر او یعنی الیزابت دوم به مقام ریاست دولت در پادشاهی متحد، کانادا، استرالیا، نیوزیلند، سیلان، پاکستان و آفریقای جنوبی رسید. امروزه بیش از 130 میلیون نفر در کشورهایی زندگی می‌کنند که تحت سلطنت اوست. ملکه الیزابت تاکنون شاهد فعالیت دوازده نخست وزیر بوده و در حال حاضر ترزا مِی، سیزدهمین نخست وزیری‌ست که در دوران سلطنت او به این مقام رسیده است.

اختیارات ملکه بریتانیا

همانظور که در صفحه پارلمان بریتانیا گفته شد، مقام سلطنت در بریتانیا جنبه تشریفاتی و نمادین دارد و با اینکه بسیاری از نهادهای حکومتی به نام پادشاه یا ملکه در این کشور فعالیت دارند، اما او عملاً دارای اختیارات اجرایی و مسئولیت سیاسی نیست و تصمیمات حکومتی، حتی درموارد مربوط به خاندان سلطنتی در پارلمان بریتانیا و توسط نخست‌وزیر انجام می‌گیرد. این اختیارات اسمی و غیررسمی که ملکه در اختیار دارد، بخاطر سنت‌ها و رسوم سیاسی است که در تاریخ گذشته بریتانیا وجود داشته و قرن‌ها پیش، کشور توسط پادشاهان اداره و حکومت می‌شد. امروزه ملکه انگلستان و بریتانیا حق موضع‌گیری، اظهارنظر سیاسی و دخالت در امور حکومتی را نیز ندارد. این اختیارات اسمی شامل ریاست دولت، فرماندهی کل نیروهای مسلح و تأیید قوانین مصوب پارلمان و همچنین ریاست عالی کلیسای انگلیکان می‌شود.

در حال حاضر وضایف اصلی ملکه شامل ارائه مشورت و توصیه‌های سیاسی به نخست‌وزیر، بدون حق پافشاری بر اتخاد آنها و هشدار درمورد اشتباهات احتمالی است. نخست وزیر بریتانیا هفته‌ای یکبار دیداری خصوصی با ملکه داشته و اسناد و گزارش‌های دولتی نیز هرروزه برای او ارسال می‌گردد. ملکه الیزابت حق افشا، گفتگو یا حتی اظهارنظر درباره متوای این گزارشات را نیز ندارد. جالب است بدانید ملکه الیزابت تنها شخصی در بریتانیاست که حق رانندگی بدون داشتن گواهینامه یا پلاک ثبت شده را دارد.

الیزابت دوم علاوه بر ریاست کشور بریتانیا، رئیس تعداد دیگری از کشورها نیز بوده که عموماً زمانی مستعمره بریتانیا بودند. سلطنت او بر بعضی از این کشورها، مانند پاکستان، سیلان (سریلانکا)، نیجریه، سیرالئون، جامائیکا، مالاوی و چند کشور دیگر چند سال به طول انجامید و این کشورها بعداً تصمیم گرفتند ریاست کشور را به نهادهای داخلی منتقل کنند. در برخی دیگر، این ترتیبات همچنان برجاست و در حال حاضر، الیزابت دوم علاوه بر بریتانیا، ریاست پانزده کشور دیگر را نیز در اختیار دارد اما وظایف سلطنت در این کشورها توسط فرمانداران کل به نمایندگی از سوی او ایفا می‌شود. فرمانداران کل معمولاً به پیشنهاد دولت محلی و تصویب ملکه به این سمت منصوب می‌شوند. الیزابت دوم همچنین رئیس اتحادیه کشورهای همسود متشکل از ۵۲ کشور است.

درمورد میراث شخصی هنوز آمار قطعی داده نشده است، اما در سال 2011، ملکه الیزابت با حدود 300 میلیون پوند دارایی، در فهرست ثروتمندهای بریتانیا؛ در رده 257 قرار گرفت.

جانشینان ملکه الیزابت

اولین جانشین سلطنت بریتانیا پس از الیزابت دوم برعهده فرزند اولش، شاهزاده چارلز است. او ولیعهد بریتانیاست که طبق سنت، لقب شاهزاده ولز را از آن خود می‌کند. پس چارلز، شاهزاده ویلیام جانشین سلطنت است که پسر ارشد او و همسر سابقش، شاهدخت دایانا و سومین نوه ملکه الیزابت دوم محسوب می‌شود. پس از شاهزاده ویلیام، ابتدا پسرش شاهزاده جرج و سپس دخترش شاهدخت شارلوت در لیست جانشینی قرار دارد. بعد از آنها نوبت به پسر دوم شاهزاده چارلز می‌رسد. شاهزاده هری دارای فرزندی نیست، بنابراین پسر دوم ملکه الیزابت یعنی شاهزاده اندرو قرار دارد  و این لیست تا آخرین فرزند، نوه و نتیجه ملکه الیزابت ادامه پیدا می‌کند.