دوره پیش دانشگاهی در انگلستان

طبق شرایط دانشجویان خارجی که قصد ادامه تحصیل در انگلستان در مقطع کارشناسی را دارند، ممکن است دانشگاه برای آنها یک دوره پیش‌دانشگاهی در انگلستان تعیین کند. این دوره تمام‌وقت را IFP می‌نامند که مخفف عبارت International Foundation Programme به معنای دوره پایه بین‌المللی است. هریک از دانشگاه‌های انگلستان ممکن است برنامه‌های متفاوتی را برای دوره‌های پیش‌دانشگاهی ارائه دهند. این برنامه‌های متفاوت به شرایط دانشجو بستگی دارد. سوالات متداول در خصوص شرکت در دوره‌های پایه بین‌المللی انگلستان:

چه کسانی باید در دوره‌های پیش‌دانشگاهی انگلستان شرکت کنند؟

این دوره برای افرادی طراحی شده که سیستم آموزشی کشور آنها با سیستم آموزشی انگلستان دارای تفاوت است. بنابراین ممکن است مطالبی را کمتر از دانش‌آموزان بومی انگلستان، فرا گرفته‌اند. در این شرایط دانشگاه موردنظر، پس از پذیرفتن دانشجو، برای او دوره‌های پیش‌دانشگاهی درنظر می‌گیرد. این دوره برای هر دانشجو در هر رشته ممکن است تفاوت داشته باشد.

اما می‌توان برای کسب اطلاعات بیشتر، در دوره‌های پیش‌دانشگاهی انگلستان نیز بصورت داوطلبانه شرکت کرد. لازمه شرکت در این دوره‌ها، داشتن مدرک دیپلم است. همچنین دانشجویان باید مدارکی جهت اثبات سطح هوشی بالا و استاندارد خود و همچنین اظهارنامه‌ای برای انگیزه خود به دانشگاه ارائه دهند. دوره‌های IFP نیازمند دانش خاصی از زبان انگلیسی است که در ادامه به آنها پرداخته خواهد شد.

دوره‌ پیش‌دانشگاهی در انگلستان شامل چه چیزهایی است؟

این دوره‌های پایه، دانشجو را جهت ورود به دانشگاه در مقطع کارشناسی، آماده می‌کند. این دانشجویان لزوماً در کشورهایی به تحصیل پرداخته‌اند که یا با سیستم آموزشی انگلستان در تداخل بوده و یا مدرک آنها از نظر انگلستان، فاقد اعتبار کافی بوده است. دوره IFP مجموعه‌ای از دروس دانشگاهی در رشته انتخابی در دانشگاه مورد نظر است و همچنین ایجاد آمادگی در دانشجو برای تحصیل به زبان انگلیسی را فراهم می‌آورد.

چرا دانشجویان باید در دوره‌های پیش‌دانشگاهی انگلستان شرکت نمایند؟

از آنجایی که دانشجویان ایرانی در آزمون A-Level انگلستان شرکت نمی‌کنند، بنابراین دوره‌های IFP مانند یک پل برای ورود دانشجویان از مقطع دیپلم به دانشگاه‌های انگلستان، عمل می‌کنند. اما این تنها مزیت این دوره‌ها نیست. در انتهای هر دوره، دانشجو می‌تواند آگاهی لازم از دروس رشته‌ی انتخابی‌اش را کسب کرده و همچنین مهارت‌های تحصیلی و یادگیری‌اش را افزایش خواهد. علاوه بر اینها، با آموزش به زبان انگلیسی و همچنین فرهنگ کشور انگلستان و مردمانش بیشتر آشنا شده تا هنگام تحصیل اصلی در دانشگاه، به مشکل برخورد نکند.

دانشجو می‌تواند کدام یک از رشته‌های پیش‌دانشگاهی را انتخاب نماید؟

تعداد بسیار زیاد و متنوعی از رشته‌های پیش‌دانشگاهی در انگلستان ارائه می‌شود. این واحد‌ها، طیف وسیعی از موضوعات مختلف مانند کسب و کار، محاسبات، ارتباطات، حقوق، هنر و طراحی، مهندسی و علوم اجتماعی، علم آمار، روزنامه‌نگاری، روانشناسی و مواردی از این قبیل را شامل می‌شوند. روش و متدهای تدریس در این دوره‌ها طوری طراحی شده‌اند که توانایی دانشجویان را در زمینه‌هایی مانند حل مسائل و تفکر تحلیلی، افزایش دهند.

دوره‌های پیش‌دانشگاهی انگلستان در کجا ارائه می‌شوند؟

دانشگاه و کالج‌های بسیار در سطح انگلستان این دوره‌های IFP را ارائه می‌دهند که دانشجویان می‌توانند در آنها شرکت نمایند.

آیا شرکت در دوره‌ی پیش‌دانشگاهی در انگلستان، یک جایگاه تضمینی در دانشگاه یا کالج موردنظر دانشجو را به ارمغان می‌آورد؟

خیر. ورود به کالج و دانشگاه‌های انگلیس، یک پروسه‌ی بسیار رقابتی است و نیاز به شرایط خاصی دارد. بنابراین هیچکس نمی‌تواند تنها تحت صلاحیت‌ها و مدارک، دارای یک جایگاه تضمینی در دانشگاه‌های انگلیس باشد. این دوره‌های پایه، تنها می‌توانند فرصتی را برای کسب تجارت و مهارت‌های بیشتر برای دانشجویان فراهم آورند. این مهارت‌ها نیز خود برای ورود به دانشگاه‌های انگلستان، ضروری است.

این نکته را درنظر داشته باشید که اگر قصد ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی در دانشگاهی غیر از دانشگاهی که در آن به تحصیل در دوره پیش‌دانشگاهی می‌پردازید را دارید، باید ابتدا مطمئن شوید که اعتبار مدرک پیش‌دانشگاهی شما در نظر آن دانشگاه، قابل قبول باشد.

چه سطحی از دانش زبان انگلیسی برای شرکت در دوره‌ی پیش‌دانشگاهی در انگلیس لازم است؟

دوره پیش دانشگاهی در انگلستاندانش‌آموز باید پیش از تحصیل در این دوره‌ها، بتواند سطحی مناسب از زبان انگلیسی از خود نشان دهد تا ثابت کند می‌تواند به حد کافی از محیط کلاس و واحدهای درسی، استفاده ببرد. بنابراین حداقل مدرک زبان انگلیسی موردنیاز برای تحصیل در دوره‌هایIFP ، آیلتس 4.5 به بالا است. همچنین بسته به رشته‌ای که در آن به تحصیل می‌پردازید، ممکن است برخی از دانشگاه‌های انگلیس، به مدرک آیلتس 5.5 نیاز داشته باشند.

کسانی که هیچ مدرک آیلتسی در اختیار ندارند، موظفند پیش از شروع تحصیل، برای اخذ این مدرک، اقدام کنند.

هزینه تحصیل در دوره‌های IFP انگلستان انگلیس به صورت است؟

هزینه تحصیل یکساله در دوره‌ی پیش‌دانشگاهی در انگلیس، از 4000 تا 7500 پوند متغیر است. این هزینه به دانشگاه یا کالجی که در آن به تحصیل می‌پردازید، بستگی دارد.

شرایط اپلای برای دوره‌های پیش‌دانشگاهی انگلستان به چه صورت است؟

غیر از مدرک زبان که در بالا به آن پرداخته شد، دانشجویان نیازمند به داشتن گواهی HSC هستند. این گواهی معادل گواهی دیپلم دبیرستان است.

محل اقامت دانشجویان هنگام تحصیل در دوره‌ی پیش‌دانشگاهی در انگلستان کجاست؟

معمولاً برای دانشجویان بین‌المللی، در همان پردیس دانشگاه، خوابگاهی درنظر گرفته می‌شود تا هنگام تحصیل در دوره IFP در این خوابگاه‌ها اقامت داشته باشند. اگه پردیس دانشگاه فاقد خوابگاه باشد، گزینه‌های دیگری برای اقامت در انگلستان در هنگام تحصیل در این دوره وجود دارد؛ دانشجویان یا می‌توانند یک سوئیت یا اتاق اجاره کنند و یا بصورت شریکی، یک خانه در انگلستان خریداری نمایند.

آیا دانشجویان درمدت اقامت، اجازه کار دارند؟

اگر مدت تحصیل شما در دوره پیش‌دانشگاهی انگلیس، بیشتر از شش ماه بطور بیانجامد، اداره مهاجرت انگلستان به شما اجازه می‌دهد حداکثر تا 20 ساعت در هفته، کار کنید. همچنین هنگام تعطیلات بین ترم‌ها اجازه خواهید داشت کار تمام‌وقت انجام دهید. در اینصورت قادر خواهید بود کارهایی را که در مغازه‌ها، روزنامه‌ها، مراکز شغلی و یا در برد اعلانات دانشگاه تبلیغ می‌‍شوند را انتخاب نمائید.

آیا دانشجویان باید هزینه‌ای بابت درمان پرداخت کنند؟

 دانشجویانی که مدت تحصیل آنها بیشتر از شش ماه است، می‌توانند بصورت رایگان در بیمارستان‌های دولتی یا درمانگاه‌ها، ویزیت شوند. اما هزینه داروهای تجویزی و همچنین هزینه ویزیت دندانپزشکی، به عهده دانشجویان است.