تحصیل در انگلستان


امروزه برای تعداد بسیاری از دانش‌آموزان و دانشجویان، دارا بودن شرایط تحصیل در انگلیس، به یکی از دغدغه‌های بزرگ تبدیل شده است. کشور انگلستان دارای تعداد بسیار زیادی دانشگاه در سطح کشور بوده و بسیاری از آنها شهرت جهانی دارند. در دو مرکز آماری بین‌المللی، یعنی QS World University و Times Higher Education، سه دانشگاه از دانشگاه‌های انگلستان همواره در بین ده دانشگاه برتر جای داشته‌اند. طبق وب سایت QS در آمار سال 2018، دانشگاه کمبریج، دانشگاه آکسفورد، دانشگاه کالج لندن و کالج سلطنتی لندن به ترتیب در جایگاه پنجم تا هشتم قرار گرفته‌ اند. همچنین در آمار وبسایت Times Higher Education، دانشگاه آکسفورد در رتبه اول، دانشگاه آکسفورد در رتبه چهارم و کالج ایمپریال لندن نیز در رتبه هشتم قرار دارد.

همین موضوع باعث شده تحصیل در انگلستان بسیار رقابتی شود و افرادی که به تحصیل در دانشگاه‌های انگلستان پرداخته‌اند، در حرفه‌ خود موفق واقع شوند. شمار بسیار زیادی از هنرمندان، سیاستمداران، اقتصاددانان، مهندسان، پزشکان و حقوقدانان مطرح بین‌المللی دانش‌آموخته‌ دانشگاه‌های انگلیس بوده‌اند. در واقع این کشور قادر به فراهم کردن بستری مناسب برای تحصیل دانشجویان بین‌المللی در انگلستان فراهم آورده که دیگر کشورهای انگلیسی‌ زبان نتوانستند به موفقیت آن برسند.

سئوالی که در اینجا بوجود می آید این است که چه عاملی موجب افزایش تقاضای تحصیل در انگلستان نسبت به سایر کشورها شده است؟ چرا مهاجرت به انگلستان از طریق تحصیل به یکی از موضوعات اصلی دانشجویان بدل گشته است؟

تحصیل در انگلستان


مزایای تحصیل در انگلستان

همانطور که گفته شد، تحصیل در انگلستان به یکی از گزینه‌ های اصلی اکثر دانشجویان بدل گشته و این کشور یکی از مقاصد اصلی دانشجویان بین‌المللی به شمار می‌رود. بطوریکه حدود 20% از دانشجویان کشور انگلستان، خارجی هستند. از بین این 359,735 دانشجوی بین‌المللی، 261,275 نفر از کشورهای خارج محدوده اقتصادی اروپا، به انگلستان مهاجرت کرده‌اند. از این تعداد 47% مذکر و 53$ مونث هستند.

ده کشور خارج از منطقه اقتصادی اروپا که دارای بیشترین تعداد دانشجو در انگلستان هستند، در سال تحصیلی 16-2015، به ترتیب زیر هستند:

تحصیل در انگلستان1. چین:                             91,215 نفر

2. مالزی:                           17,405 نفر

3. ایالات متحده امریکا:     17,115 نفر

4. هند:                             16,745 نفر

5. هنگ کنگ:                    16,745 نفر

6. نیجریه:                         16,100 نفر

7. عربستان سعودی:           8,570 نفر

8. سنگاپور:                        7,540 نفر

9. تایلند:                            6,095 نفر

10. کانادا:                          5,980 نفر

امروزه آمار دقیق و معتبری از تعداد دانشجویان ایرانی در انگلستان در دسترس نیست.


وجود فرهنگ‌های متنوع

علاوه بر تعداد بالای دانشجویان که برای تحصیل در انگلستان به این کشور وارد می‌شوند، تقاضای مهاجرت به انگلستان نیز بالاست. همین موضوع سبب شده انگلستان به کشوری چند ملیتی تبدیل شود که مردمی با فرهنگ‌ها و آداب و رسوم متفاوت را در خود جای داده است. چند ملیتی بودن انگلستان سبب شده دانشجویان خارجی این کشور بتوانند راحت‌تر با شرایط سازگاری پیدا کنند؛ زیرا ممکن است ردهایی از فرهنگ کشور خود را نیز در انگلستان پیدا نمایند.


دسترسی راحت به اروپا

با وجود انواع راه‎‌های هوایی و زمینی و حتی دریایی، دسترسی به اروپا از طریق انگلستان، راحت‌تر از هرجای دیگری است. البته پس از برگزیت، ممکن است سختگیری‌هایی در این مورد انجام شود؛ اما قابل چشم‌پوشی می‌باشند. هزینه پروازها نیز مقرون به صرفه است.


شهرت جهانی

رتبه‌ها، نمرات و مدارک اخذ شده از دانشگاه‌های انگلستان، از معتبرترین مدارک تحصیلی محسوب می‌شوند. به این دلیل که دانشگاه‌های انگلیس از استاندارد بسیار بالایی در تدریس خود استفاده می‌کند. پس از فارغ‌ التحصیلی و اخذ مدرک از یکی از دانشگاه‌های انگلستان، همین موضوع می‌تواند در پیدا کردن کار به شما کمک فاحشی داشته باشد.


تحصیل در انگلستان

هزینه مناسب تحصیل در انگلستان

بطور کلی هزینه تحصیل در انگلیس، کمی گران محسوب می‌شود، اما به نسبت برخی کشورهای دیگر مانند ایالات متحده، ارزانتر است. همچنین همانطور که در صفحه سیستم آموزشی انگلستان توضیح داده شد، تحصیل در مقطع کارشناسی در انگلستان، سه سال به طول می‌انجامد. تنها درصورت استفاده از دوره‌های ساندویچی (Sandwich Course) تعداد سال‌های تحصیل و کارآموزی به چهار سال می‌رسد. بنابراین ممکن است بازهم چه از لحاظ هزینه تحصیل و چه از لحاظ هزینه زندگی، به صرفه باشد.

اما هزینه زندگی در انگلستان برای دانشجویانی که خارج از اروپا وارد این کشور شدند، ممکن است کمی مشکل‌ساز شود. بطور کلی بالا رفتن نرخ ارز، باعث شده زندگی در انگلستان پرهزینه‌تر از قبل شود. مطالعات اخیر شورای سیاست‌گذاری موسسه آموزش عالی اعلام کرد دولت انگلستان باید اقداماتی برای کاهش هزینه‌ های زندگی و تحصیل در انگلستان، انجام دهد. با این حال بازهم از تقاضای مهاجرت به انگلستان از طریق تحصیل، کاسته نشده است.

برای اطلاعات بیشتر به صفحات هزینه تحصیل در انگلیس و هزینه زندگی در انگلیس مراجعه نمائید.


اخذ بورسیه تحصیلی نسبتاً راحت

با وجود نکاتی که در بالا گفته شد، ممکن است پس از مهاجرت به انگلیس، تأمین هزینه‌های زندگی، امری دشوار بنظر برسد. بنابراین بهترین راه داشتن آمادگی کافی، بررسی دقیق و کامل بودجه و تلاش برای تحقیق و اقدام برای اخذ بورسیه تحصیلی انگلستان است. برای متقاضیان ادامه تحصیل در انگلیس، وام‌ها و بورسیه‌ های متفاوتی ارائه می‌شوند که شما می‌توانید طبق شرایط خود، برای آن اقدام نمائید. برای اطلاعات بیشتر به صفحه بورسیه‌های تحصیلی انگلستان مراجعه نمائید.


شرایط عمومی اخذ پذیرش از دانشگاه‌های انگلستان

تحصیل در مقطع کارشناسی انگلستان

برای ورود به دانشگاه‌های انگلستان و یا دیگر کشورهای بریتانیا، داشتن یک سری شرایط عمومی، الزامی است. این موضوع را در نظر داشته باشید که هر دانشگاه در هر رشته‌ ای ممکن است نیازمند رعایت شرایط بیشتر یا کمتری باشد. بنابراین پیش از اقدام برای تحصیل در انگلیس و درخواست ورود به دانشگاه‌های انگلیس، اطلاعات کافی را جمع‌آوری نمائید.

در وهله اول، باید اقدام به تهیه ویزای دانشجوی انگلستان نمائید. برای اطلاعات بیشتر در این مورد به صفحه ویزای تحصیلی انگلستان Tier 4 مراجعه نمائید.

پیش از اقدام برای دریافت ویزای تحصیلی انگلستان، باید از تسلط خود در زبان انگلیسی، مطمئن باشید. از آنجا که انگلیسی زبان اول ایران نیست، بنابراین متقاضی باید یکی از آزمون‌های معتبر زبان انگلیسی (مانند IELTS) را با موفقیت پشت سر بگذارد.

آزمون‌های متفاوتی برای ورود به دانشگاه‌های انگلیس وجود دارد. اما برای اغلب رشته‌ها در دانشگاه‌ها، آزمون A-Level که در صفحه سیستم آموزشی انگلستان درمورد آن توضیح داده شد، کافیست. اما وارد شدن به برخی رشته‌ها مانند حقوق، پزشکی و غیره، متقاضی باید آزمون‌های مربوط به آن رشته را نیز با موفقیت پشت سر بگذارد.

برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های انگلستان در مقطع کارشناسی، ارائه آخرین مدرک تحصیلی و ریزنمرات سال آخر دبیرستان، الزامی‌ست. این مدارک، در کنار مدارک اطلاعات شخصی شما (کارت ملی) باید توسط دفاتر دارالترجمه رسمی، به انگلیسی ترجمه شوند. ریزنمرات شما برای انگلستان، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

سپس متقاضیان ورود به دوره‌های کارشناسی انگلستان، اگر دارای مدرک زیر دیپلم باشند، می‌بایست امتحان GCSE را گذرانده و حداقل امتیاز C را در این آزمون بدست آورند اما برای کسانی که مدرک دیپلم خود را دریافت کردند، می‌توانند از GCSE گذر کرده و تنها در آزمون A-Level شرکت نمایند. (برای اطلاعات بیشتر درمورد این آزمون‌ها، به صفحه سیستم آموزشی انگلستان مراجعه نمائید.) در نظر داشته باشید که طبق مدارک ارسالی شما به دانشگاه مورد نظر، ممکن است دانشگاه برای شما یک دوره پیش‌دانشگاهی تعیین کند. برای اطلاعات بیشتر در این مبحث به صفحه دوره‌ پیش‌دانشگاهی در انگلستان مراجعه نمائید.

دو موردی که می‌توانند شرایط شما را برای اخذ ویزای تحصیلی انگلستان بهبود بخشند، معرفی نامه و اظهار نامه هستند.


معرفی نامه (Letter of Recommendation)

برای تحصیل در انگلستان یا ادامه تحصیل در انگلیس، معرفی نامه یا توصیه نامه می‌تواند نقش بسزایی در پذیرش شما از دانشگاه‌های انگلستان، بخصوص در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری داشته باشد. 

این نامه بدین معناست که فردی که شما را در دوران تحصیل می‌شناسد (مانند یکی از معلمان مدرسته یا استادان دانشگاه)، نامه‌ای درمورد وضعیت عالی شما در هنگام تحصیل نوشته و امضا نمایند. نویسنده این نامه علاوه بر ذکر موقعیت خویش در محل تحصیل متقاضی، می‌بایست در نامه مشخص نمایند چه مدت شما را می‌شناخته و دلایل خود برای توصیه را نیز عنوان نماید. حداقل دو معرفی نامه یا توصیه نامه از دو شخص متفاوت، کافی است.


اظهار نامه (Statement of Purpose)

این مدرک در تصمیم‌ گیری دانشگاه موردنظر برای پذیرش دانشجو می‌تواند بسیار مفید واقع شود. این نامه که توسط خود متقاضی پر می‌شود، شامل مواردی از قبیل: هدف متقاضی از تحصیل در انگلستان در این رشته تحصیلی، برنامه‌های آینده مرتبط به رشته تحصیلی و غیره است.


تحصیل در انگلستان

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد یا دکترا انگلستان

برای شرکت در دوره‌های کارشناسی ارشد دانشگاه‌های انگلستان یا ادامه تحصیل در دوره دکترا در انگلیس، متقاضی باید در مرحله اول مدرک کارشناسی خود را دریافت کرده باشد. لازم به ذکر است که اغلب دانشگاه‌های انگلستان، مدرک برخی از دانشگاه‌های خارجی را معتبر نمی‌دانند. برای مثال؛ مدرک بعضی از شعب دانشگاه آزاد ایران برای انگلستان ممکن است از اعتبار کافی برخوردار نبوده و قابل قبول نباشند. بنابراین ضروری‌ است که پیش از هر اقدامی، ابتدا از معتبر بودن مدرک تحصیلی پیشین خود از نظر انگلستان، اطمینان حاصل فرمائید.

علاوه بر سوابق تحصیلی، شما باید ریزنمرات خود از دوران دیپلم تا مدرک پیشین را برای دانشگاه موردنظر ارسال نمائید. این ریزنمرات و مدارک تحصیلی، به اضافه اطلاعات شخصی متقاضی، باید توسط دفاتر دارالترجمه رسمی به انگلیسی ترجمه شوند. در غیر اینصورت قابل قبول نخواهند بود.

برای ادامه تحصیل در انگلستان در یکی از رشته‌های مدیریتی مانند MBA، متقاضی باید آزمون GMAT را بگذرانید. (برای اطلاعات بیشتر در مورد این آزمون، به صفحه آزمون GMAT مراجعه نمائید.) همچنین برای شرکت در برخی از رشته‌های کارشناسی ارشد انگلستان مانند MBA، شما نیازمند دو تا سه سال سابقه کاری می‌ باشید.

ارائه روزمه کاری یا CV به دانشگاه، می‌تواند کمک بسزایی در دریافت ویزای تحصیلی شما داشته باشد. برای اطلاعات بیشتر، به صفحه نحوه نوشتن رزومه به انگلیسی مراجعه نمائید. دو مورد دیگری که می‌توانند شرایط شما را برای اخذ ویزای تحصیلی انگلستان در مقطع کارشناسی ارشد یا دکتری بهبود بخشند، معرفی نامه و اظهار نامه هستند که در بالا به توضیح آنها پرداخته شد.

 نومید
  برای تحصیل تو دوره کارشناسی محدودیت سنی وجود نداره ؟  
 Fatemeh
  سلام. وقت بخیر.من میخوام مدرک پزشکی عمومی رو از ایران بگیرم و بعد برای تخصص و اقامت دائمی به انگلستان مهاجرت کنم.خواستم ببینم مدرک پزشکی عمومی ایران، از هر دانشگاه دولتی، برای وزارت بهداشت انگلستان (یا سازمان مربوطه ی دیگه ای) قابل قبوله؟  
 Maede
  عزیزم ۲ سال اضافه تر باید بخونی ، یعنی اگه مدرک عمومیتونو از ایران از هر دانشگاهی بگیرین از نظر اروپا قابل قبول نیست واگر بخواد قابل قبول باشه شما ۲ سال عمومی توی انگلستان یا کشور مورد نظرتون می خونید و بعد شمارو واسه تخصص قبول میکنن ولی میتونید به جای ۷ سال عمومی در ایران ۵ سال در ایران بگیرین و بعد ۲ سال آخرو از انگلیس بگیرین تا ۲ سال اضافه تر نخواید بخونید از استادای دانشگاتونم میتونید راجع به این موضوع سوال کنید  
اگر اطلاعات یا دیدگاهی در مورد مطالب این صفحه دارید،لطفا با ما و کاربران دیگر به اشتراک بگذارید