نحوه نوشتن روزمه انگلیسی

اول از همه باید در نظر داشته باشید شغلی که قصد انجام آن را دارید، نیازمند چه نوع مهارت‌هایی از طرف شماست. بهتر است در مورد آن مهارت خاص، بیشتر در رزومه خود توضیح دهید. همچنین رزومه در برخی کشورها ممکن است تفاوت داشته باشد. در بعضی از کشورها از Resume و در برخشی کشورهای دیگر مانند انگلستان از CV استفاده می‌شود. در ادامه به تعریف هرکدام از این رزومه‌ها بطور مفصل پرداخته می‌شود.

رزومه چیست؟

روزمه (Resume) نوشته‌ای است که شامل خلاصه‌ای از سوابق کاری، مدارک تحصیلی، تجارب حرفه‌ای، استعدادها، مهارت‌ها، دستاوردهای شخصی و حرفه‌ای و مواردی از این قبیل است که برای ارائه به کارفرمایان شرکت‌ها و سازمان‌های متقاصی مورداستفاده قرار می‌گیرد. درواقع رزومه، انتقال یک نوع تصویر ذهنی از ما، به مخاطب ماست.

معمولاً قبل از انجام مصاحبه‌های حضوری، کارفرمایان ابتدا با مطالعه رزومه‌ی متقاضیان آن شغل، افراد مناسب و واجد شرایط را انتخاب می‌کند. پس ارسال رزومه راهی است برای معرفی متقاضی به عنوانی شخصی لایق برای انجام آن شغل بخصوص، پس ضرورت وجود رزومه را دست کم نگیرید.

آیا به رزومه احتیاج داریم؟

اگر شما تصمیم به شروع فعالیت‌های اجتماعی و محیط‌های کاری را دارید، باید به هنجار و ناهنجاری‌های این موضوع، آشنایی داشته باشید. شما باید در رزومه خود، کارفرما را مطمئن سازید که شما بهترین گزینه برای آن شغل هستید و یک رزومه تأثیرگذار می‌تواند این مهم را برای شما به انجام برساند.

شاید در نظر اول، نگارش رزومه کاری بسیار سهل و آسان باشد؛ اما اگر اصول و قوانین و نحوه نگارش آن رعایت نشود، ممکن است کاملاً نادیده گرفته شود. همیشه رزومه‌های غیرحرفه‌ای بسیاری به دست کارفرمایان و مدیران فرستاده می‌شوند؛ پس شما می‌توانید به راحتی از بیشتر رقبای خود پیشی گرفت.

تففات Resume و CV در چیست؟

 درحالیکه منظور از رزومه، معمولاً نوع Resume آن مدنظر است، به CV نیز گاهی اوقات رزومه می‌گویند. CV مخفف عبارت Curriculum Vitae به معنای خلاصه‌ای زندگی است. متقاضی در CV بسیار مفصل‌تر نسبت به شرح سوابق کاری و تحصیلی خود می‌نویسد و تعداد صفحات آن نیز محدود نمی‌باشد. همچنین متقاضی می‌تواند مقالات چاپ شده و یا در دست چاپ خود را نیز در رزومه CV خود وارد نماید.

نکته دیگر اینکه CV برخلاف Resume قابل تغییر نیست. زیرا شرح کامل سوابق و علایق شماست و نسبت به هر درخواست، نباید تغییری در آن ایجاد شود. اما در رزومه شما می‌توانید بسته به شغل موردنظر، به تجارب حرفه‌ای خود، تأکید بیشتری داشته باشید و به حذف موارد غیرمرتبط بپردازید. زیرا تعداد صفحات رزومه نباید بیشتر از دو صفحه باشد.

همانطور که گفته شد، انگلستان و دیگر کشورهای اروپایی، معمولاً انتظار دریافت CV از مخاطب دارند. درحالیکه در کشورهایی مانند امریکا و کانادا، متقاضیان اقدام به نوشتن رزومه می‌نمایند. همچنین بهتر است برای پذیرش دانشگاه از CV و برای استخدام در یک شغل بخصوص، از رزومه استفاده نمائید.

رزومه یا Resume

انواع رزومه

1. رزومه ترتیبی (Chronological)

این رزومه، از رایج‌ترین نوع رزومه است. همچنین کارفرمایان رزومه ترتیبی را بیشتر ترجیح می‌دهند؛ زیرا در این رزومه شما سوابق شغلی خود را در همان صفحه اول با ترتیب تاریخ، یادداشت می‌کنید. کارفرما با نگاه اول می‌تواند به تاریخچه شغلی و حرفه‌ای شما پی ببرد. بنابراین سعی کنید تجارب شغلی را که مرتبط با نوع شغل انتخابی شماست را وارد نمائید.

2. رزومه مهارت‌محور (Functional)

اگر تازه فارغ‌التحصیل شده و تجارب شغلی زیادی ندارید و یا بین سوابق حرفه‌ای شما، وقفه‌های طولانی وجود دارد، این نوع رزومه مناسب شماست. برخلاف رزومه ترتیبی، شما در رزومه مهارت محور، ابتدا به شرح مهارت‌ها و تجارب خود می‌پردازید و تاریخچه شغلی خود را پس از آن وارد می‌نمائید. رزومه مهارت محور مانند رزومه ترتیبی، از رزومه‌های پرکاربرد به حساب می‌آیند.

3. رزومه ترکیبی (Combination)

در این نوع رزومه شما در کنار سوابق شغلی خود، مهارت‌هایی که در آن زمینه کسب کرده‌اید را عنوان می‌کنید. این نوع رزومه باعث می‌شود تاریخچه شغلی و حرفه‌ای شما، شیوه‌ای داستان گونه پیدا کند.

4. رزومه هدفمند یا هدف‌دار (Targeted)

در رزومه هدفمند، شما به ذکر تنها سوابق و مهارت‌هایی را که مناسب با شغل انتخابی شماست، پرداخته و سوابق و حتی مدارک تحصیلی غیرمرتبط با آن را حذف می‌نمائید. بهتر است حدالامکان از استفاده عناوین و عبارت‌هایی که در آگهی استخدام آورده شده، در رزومه خود پرهیز نمائید. همچنین هرگونه دروغ یا بزرگنمایی ممکن است در آینده باعث اخراج شما شود.

برای اطلاعات بیشتر درمورد رزومه به صفحه نوشتن رزومه کاری، مراجعه نمائید.

سی‌وی یا CV

همانطور که گفته شد، سی‌وی در کشورهای اروپایی کاربرد بسیار زیادی دارد و از آن می‌توان برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌ها و یا استخدام در شغل‌های مختلف، استفاده کرد. همچنین معمولاً سی‌وی برای استخدام در دانشگاه‌ها کاربرد بیشتری دارد و تاکید این ساختار از رزومه، برروی مدارک تحصیلی و درکل تجارب تحصیلی متقاضی است. در ادامه به نحوه نگارش سی‌وی آکادمیک برای گرفتن پذیرش از دانشگاه‌ها پرداخته می‌شود.

مواردی که باید در نگارش سی‌وی به ترتیب به آنها پرداخته شود.

مشخصات فردی (PERSONAL INFORMATION)

سی‌وی آکادمیک از مشخصات فردی شروع می‌شود. این مشخصات در بالا و وسط صفحه جای می‌گیرند.

تحصیلات (EDUCATION)

سوابق تحصیلی باید به ترتیب از آخرین مدرک دریافتی، به همراه نام استاد راهنمای خود، قرار داده شوند.

علایق تحقیقاتی (RESEARCH INTERESTS)

معمولاً علائق تحقیقاتی حداکثر در یک پاراگراف بیان می‌شود.

سوابق تحقیقاتی (RESEARCH EXPERIENCE)

شرح سوابق تحقیقاتی خود به خصوص در مقاطع دکترا و بالاتر را به همراه برخی جزئیات هر تحقیق.

سوابق تدریس و سرپرستی (TEACHING AND MENTORING EXPERIENCE)

در این قسمت باید به سوابق تدریس، مشاوره و یا برگزاری دوره‌های آموزشی خود بپردازید. اگر دارای سوابق غیردانشگاهی بوده‌اید، می‌توانید با شرح مشخصات دوره، سطح دوره و تعداد شرکت‌کنندگان را در این قسمت ذکر کنید.

جوایز و افتخارات (HONORS AND AWARDS)

اگر در دوران تحصیلی خود جوایزی کسب نموده‌اید و یا در زمره کاندیداهای آن بوده‌اید، می‌توانید آنها را در این قسمت وارد نمائید.

بورسیه (GRANTS)

سوابق بورسیه دریافتی خود را به ترتیب از آخرین مورد، در این قسمت وارد نمائید.

سوابق نشر (PUBLICATIONS)

در این قسمت باید سوابق نشر کتاب، مقاله، تحقیق و سایر متون خود را به همراه جزئیات و نقش شما در آنها را وارد نمائید.

همایش‌ها (CONFERENCE PRESENTATIONS)

مشارکت در همایش‌های علمی یا لکچرهای خود را می‌توانید در این قسمت، با توضیحات تاریخ و عنوان آن همایش، وارد نمائید.

سوابق حرفه‌ای (PROFESSIONAL EXPERIENCE)

اگر در زمینه‌ای مرتبط را رشته تحصیلی خود، مشغول به انجام کاری بوده‌اید، می‌توانید آن را در این قسمت وارد نمائید.

مهارت‌های فنی (TECHNICAL SKILLS)

اگر در زمینه‌های تحقیقاتی، فنی و آزمایشگاهی مرتبط دارای مهارت‌های ویژه‌ای برخوردار هستید، نباید از بیان آنها خودداری نمائید.

پروانه‌های ثبت اختراع (PATENTS)

در این قسمت باید جزئیاتی درمورد حیطه اختراع، توضیحات کلی، شماره ثبت اختراع و سایر اطلاعات مربوطه درمورد اختراع یا اختراعاتی را که به ثبت رساندید، وارد نمائید. اگر پروانه اختراع یا اختراعات شما هنوز بطور کلی صادر نشده، می‌توانید از عبارت PENDING PATENT در عنوان استفاده نمائید.

زبان‌‌ها (LANGUAGES)

در این قسمت می‌توانید زبان‌های که به آنها مسلط بوده یا به آنها آشنایی دارید را نام ببرید.

عضویت در مجامع حرفه‌ای (PROFESSIONAL MEMBERSHIPS)

اگر در حوزه تخصصی خود عضو مجامع حرفه‌ای و رسمی بوده‌ و یا هستید، آنها را بصورت تیتروار در این بخش، بیان کنید.

معرفین (REFERENCES)

لیست افرادی که معرف شما با توجه به استعداد و توانایی‌های شما هستند را، با اطلاعات تماس، در این قسمت وارد نمائید. بهتر است این افراد دارای جایگاه دانشگاهی باشند.

نکات زیر را هنگام نگارش رزومه CV خود بخاطر داشته باشید.

- با بولت‌گذاری (نقطه‌گذاری) موارد مختلف را برای سهولت در خواندن، جدا کنید. تا حد ممکن از بولت بجای پارگراف استفاده نمائید.

- از ارائه جزئیات بیش از اندازه و نکات غیرمرتبط با موضوع، به شدت پرهیز کنید.

- روزمه تنها عامل موثر در انتخاب و پذیرش شما نیست، اما داشتن یک رزومه خوب و مناسب، مهم‌ترین عامل عبور از مرحله گزینش محسوب می‌شود.

- شرایط موقعیت خاص ارائه شده را بعنوان هدف اصلی نوشتن CV فراموش نکنید.

- از نمونه‌های استاندارد استفاده نمائید.

- حدالامکان به کارهای انجام شده بیشتر تمرکز کنید تا احتمالات آینده.

- از بیان اظهارات و نظرات نادرست و بدون پشتوانه، خودداری نمائید.

- تأثیرات مثبت مقالات خود را بیان کنید.

- برای نشان دادن سهم خود یا اثر مقالات، بجای صفات کیفی از مقادیر کمی مانند درصدها و غیره استفاده کنید.

- رزومه سی‌وی شما باید خوانا، بسیار ساده و قابل کپی و اسکن باشند؛ از فونت‌های ریز، پس زمینه‌های رنگی و طرح‌دار و یا از فواصل کم و فشرده میان کلمات، جملات و پاراگراف‌ها، استفاده نکنید.

- نه از واژگان بسیار دشوار و غیرمصطلح استفاده نمائید و بسیار محاوره‌ای و غیرعلمی.

- از آنجا که سی‌وی شرح سوابق تحصیلی و حرفه‌ای شماست، بهتر است از افعال ماضی استفاده نمائید.

- حدالامکان یک سی‌وی عکس‌دار تهیه نمائید.

دو نمونه رزومه سی‌وی را در زیر مشاهده می‌کنید:

سی وی یک دو
سی وی یک سه

نمونه اول

سی وی دو یک
سی وی دو دو

سی وی دو سه

نمونه دوم