قوانین جدید خرید ملک و سرمایه‌گذاری در ترکیه

تاریخ ثبت خبر :9/24/2018

تغییر قوانین مهاجرتی، عمدتاً متقاضیان اخذ اقامت ترکیه از طریق سرمایه‌گذاری و خرید ملک را هدف قرار می‌دهد. قوانین جدید، مهاجرت به ترکیه را بسیار آسان‌تر از گذشته کرده است. بر طبق این تغییرات که در 19 سپتامبر سال 2018 صورت گرفت، مقدار سرمایه لازم برای سرمایه‌گذاری در ترکیه که یکی از شروط اصلی اخذ شهروندی ترکیه محسوب می‌شود، کاهش چشمگیری داشته است.

ترکیه کشوری در نقطه تلاقی آسیا و اروپاست و در همسایگی ایران واقع شده است. از آنجایی که ایرانیان برای سفر به ترکیه نیاز به اخذ ویزا ندارند، به یکی محبوب‌ترین کشورها نزد شهروندان ایرانی برای سفر و دریافت اقامت تبدیل شده است. این کشور دارای اقتصاد بهتری نسبت به کشورهای همسایه خود است و طبیعت زیبایی نیز دارد. طبق آمارهای رسمی در ترکیه، بیشترین تعداد گردشگران در سه ماه اول سال 2018 را ایرانیان تشکیل دادند که این به بیشتر از 350 هزار نفر می‌رسد. پس از ایران، کشورهای شهروندان کشورهای گرجستان، بلغارستان، آلمان و روسیه بیشترین سهم را در درآمد گردشگری ترکیه داشتند. مقصد اصلی مسافران ایرانی شهرهای استانبول و آنتالیا است.

با توجه به تحولات اخیر در بازار ارز و کاهش ارزش پولی ایران، بسیاری از ایرانیان شروع به سرمایه‌گذاری در ترکیه و اغلب در بخش ملک آن نمودند. طبق آمار غیر رسمی منتشر شده، ایرانیان در سال جاری حدود 1650 خانه مسکونی در ترکیه خریدند که متوسط قیمت این خانه‌ها، حدود دویست هزار دلار برآورد می‌شود. این آمار در برابر آمار سال قبل، حدود چهار برابر بیشتر می‌باشد. ایران در خرید ملک در ترکیه در رتبه دوم و پس از عراق جای می‌گیرد و بعد از ایران، شهروندان کشورهای عربستان، کویت و روسیه بیشترین ملک را در ترکیه خریدای کردند. از دلایل اصلی افزایش خرید ملک در ترکیه توسط ایرانیان، اخذ اقامت ترکیه و حفظ ارزش دارایی با توجه به افزایش قیمت ارزهای بین‌المللی می‌باشد.

همین موضوع نیز باعث افزایش خرید ملک در گرجستان شده است. از آنجایی که شهروندان سایر کشورها می‌توانند با خرید ملک به ارزش حداقلی 35 هزار دلار امریکا، اقامت گرجستان بصورت کوتاه مدت را دریافت نمایند (که قابل تمدید و تبدیل به اقامت دائم نیز می‌باشد)، بنابراین ایرانیان زیادی برای خرید ملک در گرجستان نیز اقدام نموده‌اند. این سرمایه‌گذاری اغلب در شهرهای تفلیس و باتومی صورت می‌گیرد. هزینه خرید ملک در گرجستان کمتر بوده و این کشور برخلاف ترکیه در اروپا قرار دارد.

به نظر می‌رسد ترکیه و گرجستان در رقابت برای جذب سرمایه‌گذار، مخصوصاً شهروندان کشورهای خاورمیانه در کشور خود هستند. پیش از این، متقاضیان دریافت اقامت ترکیه، باید خانه‌هایی به ارزش یک میلیون دلار خریداری می‌کردند که حالا با قوانین جدید، این رقم بسیار کمتر شده. طبق قوانین جدید، برای دریافت اقامت ترکیه از طریق خرید ملک، شهروندان می‌توانند خانه‌هایی با ارزش حداقلی یک چهارم گذشته، یعنی با تنها 250 هزار دلار تهیه نمایند. همچنین سپرده‌های بانکی متقاضیان، از مقدار سه میلیون دلار، به 500 هزار دلار و میزان سرمایه لازم برای سرمایه‌گذاری در ترکیه، از دو میلیون دلار به 500 هزار دلار کاهش یافته که تغییر بسیار چشمگیری محسوب می‌شود.

تغییرات قوانین مهاجرتی ترکیه، شامل کافرمایان خارجی نیز می‌شود؛ طبق قوانین پیشین، کافرمایان خارجی برای کسب شهروندی ترکیه، باید حداقل 100 کارمند ترکیه‌ای را در استخدام می‌داشتند که حالا این تعداد به 50 نفر کاهش یافته است.

این تغییر قوانین و تسهیل شرایط برای اخذ شهروندی ترکیه در حالی‌ست که ارزش لیر ترکیه به علت دوبرابر شدن تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم از ترکیه به امریکا، کاهش بسیار زیادی داشته و در ماه اخیر نسبت به دلار امریکا، بیش از 40 درصد از ارزش خود را از دست داده است. همچینین نرخ تورم در ترکیه رو به افزایش است. دولت ترکیه سعی دارد با جذب سرمایه‌گذاران خارجی، اقتصاد خود را بهبود بخشیده و ارزش پول خود را افزایش دهد.