افغانستان پس از خروج کامل آمریکا چگونه خواهد شد؟

تاریخ ثبت خبر :7/27/2017

از آغاز حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان 16 سال می‌گذرد و تاکنون حدود 2400 نظامی این کشور در افغانستان کشته شد‌ه‌اند و بیش از 700 میلیارد دلار نیز هزینه این جنگ شده است.

این در حالی است که به نظر برخی کارشناسان، این طولانی‌ترین جنگ تاریخ آمریکا در آینده‌ای نزدیک پایان نمی‌یابد.

پیش از این نیز «ریچاردکوهن» روزنامه‌نگار ارشد آمریکایی در واشنگتن‌پست نوشت بود که جنگ افغانستان پایانی ندارد و آمریکا در حالی نمی‌تواند این جنگ را برنده شود که تحمل شکست آن را نیز ندارد.

حالا این رسانه آمریکایی بار دیگر پرسیده است که چه اتفاقی می‌افتد اگر آمریکا بطور کامل از افغانستان خارج شود؟

سروان «ویلیام سالوین» سخنگوی ناتو در افغانستان در پاسخ به این پرسش گفته که اگر ناتو و نیروهای آمریکایی از افغانستان خارج شوند، خلأ بوجود می‌آید که گروه‌های تروریستی و سازمان‌های افراط‌گرا حاضر در منطقه از شرایط افغانستان و پاکستان سوء استفاده خواهند کرد. پس از آن نیز این گروه‌ها با استفاده از خلأ موجود در پی بی‌ثبات کردن افغانستان و سازماندهی نیروهای خود برای حمله به آمریکا و غرب برنامه‌ریزی می‌کنند.

وی افزود: این گروه‌های تروریستی برای بی‌ثباتی حکومت مشروع افغانستان که در حال مبارزه برای ایجاد صلح و ثبات در کشور است، نیز اقدام خواهند کرد.

از سوی دیگر، «ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان نیز در پاسخ به این پرسش، خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان را نجات مردم افغانستان و آمریکا اعلام کرده است.

وی داشت: خروج نظامیان آمریکایی و پایان دادن به اشغال افغانستان از هدر رفتن نیروی انسانی آمریکا و هزینه‌های اقتصادی به این کشور جلوگیری می‌کند و منجر به پایان طولانی‌ترین جنگ تاریخ این کشور خواهد شد.

مجاهد افزود: خروج نظامیان آمریکایی نجات ما افغان‌ها را نیز در پی دارد؛ زیرا جنگ در افغانستان احتمالا پایان می‌پذیرد، افغان‌ها متحد شده و امارت اسلامی قدرتمندی را تشکیل می‌دهند. بنابراین اگر اشغال آمریکا پایان یابد، به این معنی است که مشکلات بین دو ملت نیز پایان می‌یابد.

پیش از این نیز طالبان پایان اشغال افغانستان، پایان جنگ و ایجاد نظام اسلامی را به عنوان 3 شرط مهم و اصلی برای پیوستن به مذاکرات صلح اعلام کرده بود.