خبرهای ضد و نقیض درباره کمک های نظامی آمریکا به لبنان

تاریخ ثبت خبر :8/31/2017

روزنامه «المستقبل» در شماره امروز خود به نقل از «منابع نظامی» نوشت: سفارت آمریکا در بیروت در تماس با مسئولان ارتش شایعات مربوط به قطع کمک های نظامی آمریکا به ارتش لبنان را کاملا رد کرده و بر ادامه کمک های آمریکا به ارتش تاکید کرده اند.

همچنین شبکه آمریکایی «الحره» نیز شب گذشته سخنانی از یک مسئول وزارت خارجه آمریکا نقل کرد که این شایعات را رد می کرد. این مسئول آمریکایی افزود: ما این گزارش ها را خوانده ایم. اینها به هیچ عنوان صحت ندارد. ارتش لبنان به خوبی از مرزهای لبنان دفاع می کند و با داعش و دیگر گروه های تندرو می جنگد و تنها مدافع قانونی از سیادت لبنان و امنیت و ثبات این کشور به شمار می آید.

وی افزود: ارتش لبنان شریک با ارزشی در جنگ با داعش است و ما تاکید می کنیم که ایالات متحده همچنان به تقویت توانایی های ارتش از طریق ارائه تجهیزات لازم و آموزش نیروها به منظور حمایت از لبنان و حفظ ثبات آن ادامه می دهد.

همزمان روزنامه «الجمهوریه» نیز به نقل از یک «منبع عالی رتبه نظامی» نوشت: حمایت های بین المللی از ارتش همچنان پاربرجاست و بعد از پایان عملیات اخیر چیزی تغییر نکرده است.

وی گفت: آمریکایی ها برنامه ارائه تجهیزات به ارتش را که از چند سال پیش شروع شده ادامه می دهند و این مطلب را به اطلاع فرماندهان ارتش رسانده اند. بنابراین سخنانی که درباره توقف ارسال سلاح و خارج ساختن تجهیزات نظامی مطرح می شود صحت ندارد.

این منبع نظامی افزود: به زودی دیداری بین هیات های نظامی آمریکایی و فرماندهان ارتش صورت خواهد گرفت و این دیدارها به شایعات اخیر که با هدف ضربه زدن به روحیه ارتشی ها مطرح شده پایان خواهد داد.

این منبع تصریح کرد: «الیزابت ریچارت» سفیر آمریکا در لبنان با فرماندهان ارتش به طور دائم در تماس است و هر بار که یکی از نیروهای ارتش شهید می شود وی تسلیت می گوید و رویدادهای میدانی را دنبال می کند و به طور دوره ای از مقر ارتش دیدن می کند.

این منبع همچنین از ارسال سلاح های جدید آمریکایی به ارتش در آینده نزدیک خبر داد. این سلاح ها شامل هواپیمایی سوپر تئوکانو و تانک های برادلی خواهد بود.

وی گفت: علاوه بر آمریکایی ها، بریتانیا نیز به آموزش نیروهای حمایت از مرزها ادامه می دهند و تجهیزات مراقبت و سلاح های لازم در اختیار ارتش خواهند گذاشت.

روزنامه النهار روز چهارشنبه لبنان مدعی شد که در پی همراهی این کشور با توافق بین دولت سوریه و حزب الله با داعش برای خروج عناصر این گروه تروریستی از ارتفاعات مرزی لبنان و سوریه، آمریکا تصمیم به قطع کمک های نظامی به لبنان گرفته است.

به نوشته این روزنامه، اگرچه لبنان در توافق یاد شده نقشی نداشت و این توافق در خارج از لبنان ساخته و پرداخته شد و مانند چتری بر سر لبنان فرود آمد اما نتیجه این شد که آمریکا بعد از برقراری آتش بس همزمان با داعش در لبنان و سوریه و گام های بعدی که به خروج عناصر داعش از ارتفاعات مرزی با حمایت حزب الله و سوریه منجر شد، تصمیم به قطع کمک های نظامی به لبنان و خارج ساختن 50 تانک پیشرفته خود از لبنان کند.