دونالد ترامپ در گفتگو با پادشاه عربستان بر وحدت کشورهای عربی تاکید کرد

تاریخ ثبت خبر :6/7/2017

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا روز سه شنبه در تماسی تلفنی با پادشاه عربستان در مورد تنش دیپلماتیک اخیر بین برخی کشورهای عربی و قطر گفتگو کرد. یک مقام ارشد کاخ سفید با اعلام این خبر از تاکید رئیس جمهوری ایالات متحده بر «وحدت» کشورهای حاشیه خلیج فارس در مبارزه با «ایدئولوژی افراطی» و «تامین مالی فعالیت های تروریستی» سخن گفت.

دونالد ترامپ صبح سه شنبه در چند توئیت جداگانه به تنش دیپلماتیک اخیر در منطقه خاورمیانه واکنش نشان داده بود.

رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا در واکنش به بحران دیپلماسی قطر در توئیتر نوشت: «طی سفر اخیرم به خاورمیانه اعلام کردم که بیش از این امکان ندارد که ایدئولوژی افراطی تامین مالی شود. رهبران [منطقه] به قطر اشاره کردند. نگاه کنید.»

پیش از این موضع رسمی آمریکا، پیشنهاد میانجی‌گری در این بحران بین دولت‌ها و درخواست از طرفین برای جلوگیری از تشدید تنش بود. رکس تیلرسون، وزیر امورخارجه و جیمز متیس، وزیر دفاع ایالات متحده با توجه به پایگاه نیروی هوایی العدید در قطر در راستای همین استراتژی واکنش نشان داده‌ بودند.

این پایگاه در عملیات علیه گروه دولت اسلامی مشهور به داعش حائز اهمیت است. العدید با ۸ هزار نیروی مستقر، بزرگ‌ترین پایگاه هوایی ایالات متحده در خاورمیانه محسوب می‌شود.

وزیر دفاع آمریکا گفته است: «با توجه به پیامدهای نبرد علیه داعش، من خوش‌بین هستم که این وضعیت وخیم هرگز اثری [بر این پایگاه] نخواهد داشت و من این را بر اساس تعهدی می‌گویم که هر یک از این دولت به این نبرد دارند.»

با وجود این، آقای ترامپ با توئیت‌هایش ضمن اشاره به نخستین سفر رسمی‌اش به عنوان رئیس‌جمهوری ایالات متحده به عربستان سعودی و دیدار با رهبران کشورهای عرب منطقه، جانب عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین، لیبی و مصر را گرفت و تلاش آنان را برای منزوی کردن قطر ستود.

آقای ترامپ در این توئیت‌ها احتمال داد که «این آغازی برای پایان بخشیدن به وحشت از تروریسم» باشد.