موانعی برای معامله قانونی بانکی با ایران وجود ندارد

تاریخ ثبت خبر :7/13/2016

"جان کری" وزیر امور خارجه آمریکا طی سخنانی گفت که هیچگونه موانع و هشداری برای معاملات قانونی بانکی با ایران وجود ندارد.
وی در این نشست تاکید کرد که بانک ها برای تجارت مشروع با ایران مشکلی ندارند.
وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد تلاش می کند سوء برداشت ها را درباره تحریم های ایران برطرف کند.
وی امروز در دیدار با مدیران ارشد بانکی در لندن بار دیگر تاکید کرد بانک‌های اروپایی نباید از مجازات آمریکا به دلیل از سرگیری روابط تجاری قانونی با ایران بهراسند.
وزیر خارجه آ مریکا با اشاره به تلاش‌ها برای کاهش ترس از جریمه‌ای که سابقا آمریکا برای وام‌دهندگانِ ناقض تحریم‌های ضد ایرانی وضع کرده بود افزود وام دهندگان به دلیل کسب و کار مشروع با ایران مورد اتهام قرار نخواهند گرفت.
وزیر امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه گفته بود که شرکت‌ها در سرتاسر جهان، آمریکا را بهانه خود برای خودداری از تعامل با ایران معرفی می‌کنند.
جان کری افزود بانک‌های اروپایی برای تجارت با ایران، تبادل پولی، انجام توافق تجاری قانونی و قرض دادن پول به ایران «کاملا آزاد» هستند.
به گفته منابع آگاه، مدیران ارشد بانک‌های بارکلیز، اچ‌اس‌بی‌سی، استاندارد چارترد و شماری دیگر از بانک‌های اروپایی با وزیر خارجه امریکا  دیدار و نگرانی خود از تحریم‌های واشنگتن را ابراز کرده‌اند.
ایران و کشورهای گروه 1+5 شامل امریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه، چین و آلمان در 23 تیرماه سال گذشته در وینِ اتریش به توافقی بر سر برنامۀ جامع اقدام مشترک (برجام) دست یافتند.
پس از اجرای تعهدات دو طرف بر اساس برجام، تحریم‌های ضد ایرانی در تاریخ 27 دی ماه با اجرایی شدن برجام لغو شد.
با وجود این، ترس بانک‌های بزرگ از نقض سایر تحریم‌های ضدایرانیِ امریکا مانع برقراری روابط اقتصادی شده است.
مقام‌های ایرانی بارها اعلام کرده‌اند با توجه به لغو تحریم‌ها، ایران از افزایش همکاری و سرمایه گذاری دیگر کشورها استقبال می کند اما هراس از مجازات امریکا مانع اقدام جدی شرکت های غربی شده است.