شهرهای مهم انگلستان

کشور انگلستان (که همراه با کشورهای ولز، اسکاتلند و ایرلند شمالی جزئی از پادشاهی متحد یا UK محسوب می‌شود) از 9 ناحیه تشکیل شده و این 9 ناحیه جمعاً از 48 شهرستان تشریفاتی تشکیل شده‌اند. انگلستان دارای 51 شهر اصلی و چندین مراکز شهری دیگر می‌باشد. همچنین این کشور دارای مناطق توریستی بسیاریست و هرساله گردشگردان زیادی جذب مکان‌های تاریخی و یا طبیعی این کشور می‌شوند.

شهرهای انگلستان، به ترتیب جمعیت، عبارتند از: لندن، بیرمنگام، لیدز، شفیلد، کورنوال، بردفورد، منچستر، کو دورهام، ویلت‌شر، لیورپول، بریستول، کرکلیس و ...

در ادامه بطور مختصر به 10 شهر برتر کشور انگلستان، می‌پردازیم.


لندن

شهر لندنشهر لندن (London) پایتخت انگلستان و پرجمعیت‌ترین شهر کشور انگلستان و پادشاهی متحد محسوب می‌شود. این شهر قدمتی قدیمی دارد و حدود 2000 هزار سال پیش، ابتدا رومی‌ها در آن اقامت گذیدند که ابتدا نام آن، «لوندونیوم» بود. این شهر و حومه‌ی آن، مجموعاً 1,572 کیلومترمربع مساحت دارد و جمعیت آن در سال 2015، 8,673,713 نفر بود؛ با تراکم جمعیت 5,518 نفر در هر کیلومتر مربع. کرسی دولت پادشاهی متحد و بسیاری از دپارتمان‌های دولتی مانند نخست وزیری و غیره در شهر لندن قرار دارند. همچنین لندن سهم 20% از تولید ناخالصی داخلی پادشاهی متحد را داراست (600 میلیارد دلار در سال 2014)

در بخش آب و هوای لندن، بطور مفصل در اینباره توضیحاتی ارائه شد.

در آمار سال 2011 حدود 36.7% از مردم (2,998,264 نفر) در خارج از بریتانیا بدنیا آمده بودند، که پس از نیویورک، لندن دومین شهر بزرگ از لحاظ تعداد مهاجران خارجی در جهان محسوب می‌شود. بیشترین این تعداد را هندی‌ها تشکیل داده‌اند. از لحاظ نژادی، 59.8% سفیدپوست، 18.4% آسیایی، 13.3% سیاه‌پوست هستند و از نظر دین و مذهب، 48.4% مسیحی، 20.7% بدون دین و 12.4% مسلمان هستند.

شهر کوچکتر سیتی لندن که درون لندن قرار دارد، با مساحت 2.90 کیلومتر مربع، دارای 8,072 نفر جمعیت است.

لندن همواره یکی از برترین کشورها در جذب گردشگران خارجی بوده و در سال 2015، از بیشترین تعداد بازدید در بین دیگر شهرهای جهان، برخوردار بود. همچنین دانشگاه‌های درجه یک و برتری در این شهر واقع هستند. شهردار این شهر، صادق خان می‌باشد.

وبسایت لندن: https://london.gov.uk


بیرمنگام

شهر بیرمنگامشهر بیرمنگام (Birmingham) در ناحیه‌ی میدلند غربی انگلستان است و پس از لندن، پرجمعیت‌ترین شهر پادشاهی متحد، به شمار می‌رود. جمعیت این شهر در سال 2015، 1,111,300 نفر اعلام شد. با توجه به مساحت بیرمنگام که 267.8 کیلومتر مربع است، تراکم جمعیتی این شهر رقمی معادل 4,149 نفر در هر کیلومتر مربع، می‌باشد.

امروزه اقتصاد این شهر بیشتر در قسمت خدمات متمرکز شده است. شاخص GPD در این شهر، 121.1 میلیارددلار می‌باشد که دومین شهر اقتصادی بزرگ در بریتانیا محسوب می‌‎شود.

نام مستعار این شهر Brum است و به افرادی که در شهر بیرمنگهام زندگی می‌کنند، Brummie (برامی) گفته می‌شود که با لحجه‌ای با همین نام صحبت می‌کنند.

شهر بیرمنگام دارای آب و هوای معتدل و دریایی ست. میانگین بالاترین دما 13.4 درجه و پائین‌ترین دما، 6.0 درجه است. در اینصورت این شهر دارای تابستان‌های نسبتاً خنک و زمستان‌های نسبتاً سرد می‌باشد. میزان بارش در این شهر کمتر از میانگین کلی بریتانیاست و در سال 805 میلی‌متر بارندگی در این شهر، وجود دارد.

حدود 2490.000 نفر در شهر بیرمنگام، افراد خارجی هستند و 45% درصد از این تعداد، کمتر از 10 سال است که در این شهر اقامت دارند. لازم به ذکر است که افراد متولد ایران، بیشترین درصد این رقم  را تشکیل می‌دهند.

شهردار این شهر کارل رایس است.

وبسایت بیرمنگام: http://www.birmingham.gov.uk


منچستر

شهر منچسترشهر منچستر (Manchester) در ناحیه شمال غربی انگلستان قرار دارد. این شهر ازجمله منطقه‌های فوتبال‌خیر انگلستان محسوب شده و باشگاه‌های معروف منچستر یونایتد و منچستر سیتی در این شهر هستند. همچنین شهر منچستر دارای 26 ورزشگاه فوتبال است. این شهری مساحتی معادل 115.7 کیلومتر مربع دارد و با 530,300 نفر جمعیت، هفتمین شهر پرجمعیت انگلستان محسوب می‌شود. البته شهرستان منچستر بزرگ، دارای 2,553,379 نفر جمعیت است که دومین منطقه شهری بزرگ انگلستان، پس از لندن بزرگ به شمار می‌رود.

شهر منچستر درای آب و هوای معتدل اقیانوسی است که تابستان‌های آن ملایم و زمستان‌های آن سرد می‌باشد. میزان بارش در این ناحیه کمتر از میانگین بریتانیاست و این میزان 806.6 میلی‌متر در سال اندازه‌گیری شده است.

از لحاظ جمعیتی، 66.7% از مردم منچستر سفیدپوست، 14.4% آسیایی، 8.6% سیاه‌پوست هستند. همچنین تعداد مردم چینی در این شهر، بیشتر از سایر مناطق است. نزدیک به نیمی از جمعیت منچستر، مسیحی هستند. 25% بدون مذهب و 16% مسلمان.

شهردار منچستر اندی بورنام است.

وبسایت منچستر: http://www.manchester.gov.uk


لیورپول

شهر لیورپولشهر لیورپول (Liverpool) در ناحیه شمال غربی انگلستان قرار داشته و از همسایگان منچستر بزرگ است. این شهر در سال 2007، هشتصدمین سالگردش را جشن گرفت. شهر لیورپول با مساحت 111.8 کلیومتر مربع، دارای جمعیتی معادل 478,600 نفر است که در میان شهرهای انگلستان، رتبه دهم را دارد. این شهر نیز یکی دیگر از نواحی فوتبال‌خیز انگلستان محسوب شده و باشگاه لیورپول در این شهر قرار دارد.

شهر لیورپول دارای آب و هوای معتدل دریایی است و تابستان‌های خنک و زمستان‌های ملایم را تجربه می‌کند. میزان بارش در این شهر با 684.37 میلی‌متر در سال، تقریبا نصف میانگین بارش در کل بریتانیاست.

جمعیت این شهر در ده سال گذشته رشد بالای 6درصدی را تجربه کرده است. حدود نیمی از جمعیت لیورپول را جامعه جوان (زیر 30 سال) تشکیل می‌دهند. در میانگین کلی انگلیس، حدود 38% از کل جمعیت را جوانان تشکیل می‌دهند.

شهردار لیورپول جو اندرسون است.

وبسایت شهر لیورپول: http://www.liverpool.gov.uk


لیدز

شهر لیدزشهر لیدز (City of Leeds) در ناحیه یوکشایر و هامبر قرار دارد. این شهر را سیتی لیدز نیز می‌نامند. شهر لیدز با 551.72 کلیومتر مربع، دارای 774,100 نفر جمعیت است که سومین شهر پرجمعیت انگلستان بشمار می‌رود. تراکم جمعیت در این شهر 1,967 نفر در هر کیلومتر مربع است که تراکم نسبتاً بالایی محسوب می‌شود.

آب و هوای شهر لیدز بخاطر مجاورت آن را اقیانوس اطلس، اقیانوسی و معتدل است. این شهر دارای تابستان‌های ملایم با بارش متوسط و زمستان‌های سرد و گاهی اوقات یخبندان با بارش برف بسیار است. ماه جولای گرمترین ماه سال در این شهر است و سردترین ماه، ژانویه است. بطور کلی میزان بارش باران در این شهر بالاست و با 1,024.2 میلی‌متر در سال به میانگین کلی انگلستان نزدیک است.

حدود 85% از ساکنین شهر لیدز، سفیدپوست هستند. 6% آسیایی و 3.5% از جمعین را نیز سیاه‌پوستان تشکیل داده‌اند. بیشتر افراد شهر لیدز تابع دین مسیحیت بوده و تعداد افراد پیرو اسلام نیز، مانند میانگین انگلستان است. رشد جمعیت سیتی لیدز از 1801 تا سال 1971، همواره رشدی مثبت بوده، اما پس از آن رشد چشمگیری نداشته است. در سال 1971، جمعیت لیدز حدود 715.000 نفر بود.

شهردار شهر لیدز گری هارپر است.

وبسایت شهر لیدز: http://www.leeds.gov.uk


کمبریج

شهر کمبریجکمبریج Cambridge یک شهر دانشگاه خیز و کوچک است که در شهرستان کمبریج‌شایر و در ناحیه شرق انگلستان، واقع شده است. مساحت این شهر با حاشیه اطراف آن 40.7 کیلومتر مربع ارزیابی شده و با 130,900 نفر جمعیت، یکی از کوچکترین شهرها محسوب می‌شود. این شهر به "رود کم" هم‌جوار بوده و تمام شهر تنها 6 متر از سطح دریا ارتفاع دارد.

شهر کمبریج مانند دیگر نقاط بریتانیا دارای آب و هوای دریایی‌ست که بزرگترین علت آن بخاطر گلف استریم (جریان اقیانوسی گرم و قوی در اقیانوس اطلس) است. میزان بارش در کمبریج، کمتر از هر نقطه‌ی دیگری در بریتانیاست. میزان بارش سالانه باران در این شهر حدود 570 میلی‌متر است که کمتر از میانگین ملی نیز محسوب می‌شود. برخی سال‌ها نیز ممکن است این میزان به زیر 500 برسد که این تعریف آب و هوایی نیمه‌خشک است.

حدود 90% از اهالی این شهر سفیدپوست هستند. میزان کسانی که حقوق بالا و شغل‌های مدیریتی دارند، در این شهر از میانگین کل انگلستان بالاتر است و میزان کارگران معمولی آن از میانگین کمتر. همچنین درصد افرادی که در شهر کمبریج دارای تحصیلات فوق‌لیسانس یا بالاتر هستند، از دیگر میانگین کل، بالاتر است. جالب است بدانید ریشه‌های گروه موسیقی پینک فلوید در این شهر شکل گرفت.

شهردار شهر کمبریج جرمی بِنستید است.

وبسایت شهر کمبریج: https://www.cambridge.gov.uk


نیوکاسل

شهر نیوکاسلشهر نیوکاسل با نام کامل نیوکاسل اپان تاین Newcastle upon Tyne، شهریست در شهرستان تاین و ور، در ناحیه شمال شرقی انگلستان. قدمت این شهر نزدیک 2000 سال می‌باشد. این شهر با مساحت 114 کیلومتر مربع، 292,900 نفر جمعیت دارد. از لحاظ جمعیتی در میان شهرهای انگلستان، در رتبه 40 ام قرار می‌گیرد.

نیوکاسل در سردترین ناحیه‌‎ی انگلستان واقع شده و درنتیجه آب و هوای آن شهر نیز آب و هوای اقیانوسی سرد است. اما با اینحال در یک منطقه سایه بارانی قرار داشته و میزان بارش در این شهر، کمتر از مقدار میانگین کل بریتانیاست. بیشترین و کمترین میزان ثبت شده در این شهر به ترتیب در آگست (32.5 درجه) و ژانویه (12.6- درجه) بوده است. به نسبت دیگر شهرهای انگلستان، نیوکاسل دارای زمستان‌های سردتر و تابستان‌های خنک‌تر است. با اینهمه، به عقیده بسیار شهر نیوکاسل سردترین شهر بزرگ انگلستان به شمار می‌رود. نزدیک‌ترین ساحل با این شهر تنها 20 کیلومتر فاصله دارد.

این شهر دو دانشگاه دارد؛ دانشگاه نیوکاسل و دانشگاه نورثامبریا. بخاطر وجود این دو دانشگاه، بخش بزرگی از جمعیت نیوکاسل را دانشجویان تشکیل می‌دهند. جالب است بدانید بازیگر معروف، روان اتکینسون (بازیگر نقش مستر بین) در دانشگاه نیوکاسل دانش‌آموخته و خواننده معروف، استینگ، در این شهر بزرگ شده است. مانند دیگر شهرهای انگلستان، نیوکاسل نیز از تنوع نژادی و مذهبی برخوردار است.

شهردار شهر نیوکاسل ایان گراهام است.

وبسایت شهر نیوکاسل: https://www.newcastle.gov.uk


آکسفورد

شهر آکسفوردشهر آکسفورد Oxford در شهرستان آکسفوردشایر و در ناحیه جنوب غربی انگلستان واقع شده است. مساحت شهر آکسفورد 45.59 کیلومتر مربع و جمیعت آن 168,270 نفر است. با این وجود، تراکم جمعیت این شهر معادل 3,270 نفر در هر کیلومتر مربع اندازه‌گیری می‌شود.

آب و هوای آکسفورد، آب و هوای دریایی است. میزان بارش نیز در طول سال بخاطر مجاورت این شهر با اقیانوس اطلس، متغیر است. کمترین میزان دمای ثبت شده در شهر آکسفورد −16.6 درجه سانتی‌گراد و در سال 1982 بوده است. گرم‌ترین میزان نیز 35.6 درجه سانتی‌گراد به ثبت رسیده.

دانشگاه آکسفورد که قدیمی‌ترین دانشگاه انگلیسی به شمار می‌رود، در این شهر واقع شده است. این دانشگاه دارای 40% عضو هیئت علمی و 17% دانشجوی خارجی است. بطور کلی میزان افراد خارجی ساکن این شهر از میانگین کلی انگلستان، بالاتر است و حدود 25% از افراد، غیرسفیدپوست هستند.

شهردار شهر آکسفورد ری هامبراستون است.

وبسایت شهر آکسفورد: http://www.oxford.gov.uk


یورک

شهر یورکشهر یورک City of York که آن را مختصراً York می‌نامند. یک شهر تاریخی‌ست که در شهرستان یورکشایر شمالی و ناحیه یورکشایر و هامبر واقع شده است. این شهر با مساحت 271.94 کیلومتر مربع و جمعیت 206,900 نفر، از شهرهای نسبتاً بزرگ انگلستا به شمار می‌رود. درحالیکه تراکم جمعیت در شهر یورک، 687 نفر در هر کیلومتر مربع است.

شهر یورک از آب و هوایی معتدل برخوردار بوده که هر 4 فصل را داراست. این درصورتیست که دیگر شهرهای ناحیه یورکشایر و هامبر دارای آب و هوایی گرم و خشک هستند.بخاطر ارتفاع کم این شهر از سطح دریا، شهر یورک می‌تواند شاهد یخبندان، مه و بادهای سرد در زمستان و اوائیل بهار باشد. بارش برف نیز ممکن است از ماه دسامبر شروع به باریدن کند، اما بسرعت آب می‌شود. بیشترین میزان دما نیز در ماه‌های می تا جولای است. میزان بارش سالانه در این شهر 626.0 میلی‌متر بوده که تقریبا نصف میانگین کلی انگلستان محسوب می‌شود.

افزایش جمعیت شهر یورک از سال‌های گذشته تقریباً بالا بوده است. اما میزان تنوع نژادی در این شهر از میانگین کلی انگلستان پایین‌تر بوده و قریب به 93% از جمعیت آن را سفیدپوستان تشکیل می‌دهند.

شهردار شهر یورک کیم بریسی است.

وبسایت شهر یورک: https://www.york.gov.uk


بریستول

شهر بریستولبریستول Bristol شهری‌ست که در ناحیه جنوب غربی انگلستان و در شهرستانی با همین نام واقع شده است. این شهر مساحتی معادل 110 کیلومتر مربع دارد و با جمعیت 449,300 نفر، دهمین شهر پرجمعیت انگلستان، به شمار می‌رود. تراکم جمعیت نیز 3,892  نفر در هر کیلومتر مربع است.

به علت قرارگیری شهر بریستول در ناحیه جنوب غربی انگلستان، یکی از گرم‌ترین شهرهای بریتانیا محسوب می‌شود. با میانگین دمای 10.5 درجه سانتی‌گراد در سال، دارای بیشترین میزان تابش خورشید در روز است. با اینحال میزان بارش نیز در این شهر به میانگین کلی انگلستان، نزدیک است. میزان بارش سالانه در شمال و جنوب شهر بریستول از محدوده 700 تا 1100 میلی‌متر متغیر است. این میزان اما در طول سال تقریباً یکسان است. آب و هوای شهر بریستول در فصل بهار کاملاً نامنظم است.

از سال 1377 میلادی که جمعیت شهر بریستول معادل 9,518 نفر ارزیابی شد، رشد جمعیت همواره عدید مثبت بوده است. میزان تنوع نژادی در این شهر از میانگین کلی انگلستان بالاتر است و افراد زیادی از دیگر کشورها و مذهب‌ها در این شهر سکونت دارند.

شهردار شهر بریستول ماروین ریس است.

وبسایت شهر بریستول: http://www.bristol.gov.uk

اگر اطلاعات یا دیدگاهی در مورد مطالب این صفحه دارید،لطفا با ما و کاربران دیگر به اشتراک بگذارید