تحصیل پزشکی در کانادا

اگر به یک حرفه پر سود و ایمن علاقه دارید پزشک شدن گزینه فوق العاده ای است؛ اگر کمک به دیگران و به طور بالقوه حتی نجات جان انسان ها کافی نیست، بهتر است بدانید پزشکان کانادایی به طور متوسط سالانه 339000 دلار درآمد کسب می کنند. بسیاری از افراد به دلیل سطح بالای زندگی و فرهنگ مدرن، تصمیم به مهاجرت به کانادا و تحصیل پزشکی در این کشور دارند. بسیاری از دانشکده های پزشکی در کانادا از زیرساخت ها و امکانات عالی برخوردار هستند و سالانه متقاضیان زیادی درخواست تحصیل در آنها را دارند. حقیقت این است که رشته های پزشکی رقابت بزرگی را در بین دانشجویان کانادایی، به ویژه دانشجویان بین المللی ایجاد می کند؛ زیرا کرسی های مشخص شده توسط دولت کانادا تعداد کمی دارند.

مزایای تحصیل پزشکی در کانادا :

•        تحصیل در دانشگاه های معتبر جهانی و مورد تایید وزارت علوم ایران

•        مناسب بودن هزینه زندگی در کانادا درمقایسه با کشورهای هم سطح

•        تحصیل به زبان انگلیسی

•        امکانات کامل زندگی، دانشگاه های مجهز و رفاه اجتماعی بالا

•        20 ساعت کار دانشجویی در هفته

پزشک شدن در کانادا یک روند طولانی است که در چهار مرحله مهم انجام می شود و اطلاعات زیر به شما کمک می کند تا با مراحل و شرایط تحصیل پزشکی در کانادا آشنا شوید:


مدت زمان تحصیل پزشکی در کانادا

مدت زمان برنامه پزشکی در دانشگاه های کانادا با توجه به مشخصات و الزامات هر دانشگاه از سه تا پنج سال طول می کشد. ابتدا، برای دریافت پذیرش از دانشگاه های کانادا در رشته پزشکی، دانشجو باید دارای لیسانس زیست شناسی یا رشته مرتبط دیگر در این مقطع باشد. سپس دانشجو باید سال مقدماتی را بگذراند كه او را قادر می سازد پایه و اساس محكمی در زیست شناسی، علوم انسانی و اجتماعی بدست آورد. سالهای تحصیلی بعدی که معمولاً دو سال است، كه در طول آن دانشجویان مهارتهای اساسی را بدست می آورند و شروع به كار می كنند. سرانجام، دو سال آخر خارج از دانشگاه می باشد که عمدتاً از کارورزی در بیمارستان تشکیل می شود. در پایان این 4 یا 5 سال (متفاوت با توجه به دانشگاه) دانشجوی جدید دکترا باید اقامت خود را کامل کند؛ برای انجام این کار، او باید بین 2 تا 5 سال قبل از اینکه به طور قانونی بتواند طبابت کند، در یک بیمارستان، در پزشکی عمومی یا تخصصی تمرین کند.


سیستم تحصیل پزشکی در کانادا

دانشکده های پزشکی کانادا برنامه های مطالعاتی یکپارچه را برای مدرک دکتر پزشکی (MD) ارائه می دهند، که اولین مدرک حرفه ای است که یک دانشجوی تخصص پزشکی در کانادا می تواند بدست آورد. هر دولت بویژه استانداری که میزبان دانشکده است، با توجه به ظرفیت جذب دانشجو، تأمین مالی و همچنین نیازهای آینده خود، در چارچوب های بهداشتی، تعداد کرسی های مورد نیاز برای تحصیل در آن را تعیین می کند. اگرچه دانشجویان متقاضی تحصیل پزشکی در کانادا حق دارند برای بیش از یک کالج اقدام کنند، بیشتر شهروندان پذیرفته شده کانادا یا افرادی که اقامت دائم دارند، متعلق به استانی هستند که دانشکده به آن وابسته است.

سیستم آموزش پزشکی کانادا، به دانشجویانی که قصد مهاجرت به کانادا از طریق تحصیل را دارند، این امکان را می دهد که فقط در برخی از دانشگاه های کانادا ثبت نام کنند. بدیهی است برخی کالج ها وجود دارند که با دولت ها و نهادهای بین المللی توافق نامه هایی را امضا می کنند تا در صورت لزوم کرسی های خود را پر کنند.


شرایط تحصیل پزشکی در کانادا

1-     آزمونهای زبان : معمولا آزمون های TOEFL, IELTS, MELAB و  CAEL پذیرفته میشود، اما ممکن است برخی از دانشگاه های کانادا آزمون های اختصاصی داشته باشند.

2-    هزینه های تحصیل : دانشجویان خارجی که به طور موقت در کشور ساکنند، موظفند مدارک مبتنی بر تمکن هزینه های کامل مربوط به تحصیل پزشکی را زمان ثبت نام ارائه دهند.

3-    وضعیت ویزا : دانشجویان بین المللی که مایل به تحصیل پزشکی هستند باید ویزای تحصیلی کانادا را دریافت کنند.


برترین دانشگاه های پزشکی کانادا

بهترین دانشگاه های پزشکی کانادا در تولید تحقیقات مرتبط با انواع مباحث پزشکی و زیست پزشکی گسترده شده و با قدرت امتداد یافته اند. این موارد شامل بی حسی، قلب و عروق، پزشکی عمومی و داخلی، دستگاه گوارش، زنان و زایمان، چشم، رادیولوژی و جراحی هستند. از 17دانشگاه پزشکی کانادا، هفت دانشگاه دانشجویان بین المللی را نمیپذیرند و دو دانشگاه دیگر تنها از کشورهای خاصی دانشجویان خارجی را قبول میکنند.

برترین دانشگاه های کانادا دررشته های پزشکی بر اساس شهرت و تحقیقات انجام شده به ترتیب زیر هستند:

•        University of Toronto

•        McMaster University

•        University of British Columbia

•        McGill University

•        University of Montreal

•        University of Calgary

•        University of Alberta

•        University of Ottawa

•        Western University

•        Laval University


اخذ پذیرش از دانشگاه های پزشکی کانادا

درحال حاضر حدود 15هزار دانشجوی بین المللی در دانشگاه های کانادا مشغول به تحصیل هستند که با توجه به رشد صعودی متقاضیان شرایط هر ساله کمی دشوارتر می شود. رقابت برای ورود به دانشکده های پزشکی در کانادا بسیار تنگاتنگ است، بنابراین متقاضیان باید اطمینان حاصل کنند که شرایط ورود مخصوص هر دانشکده پزشکی را کاملا برآورده می کنند. همچنین ارائه درخواست در تاریخ تعیین شده اهمیت بسیاری دارد به طوری که اگر درخواستی پس از مهلت مشخص شده ارسال شود رد خواهد شد. بیشتر دانشکده های پزشکی آزمون پذیرش کالج پزشکی (MCAT) را برگزار میکنند، این آزمون یک آزمون استاندارد و چند گزینه ایست که علاوه بر دانش مفاهیم و اصول علمی ضروری مطالعه پزشکی، همچنین حل مسئله، مهارت تفکر انتقادی و نوشتن را می آزماید. برای افزایش شانس دریافت پذیرش از دانشگاه های پزشکی کانادا سکونت در همان استان دانشگاه نکته بسیارموثری می باشد.


هزینه های تحصیل پزشکی در کانادا

هزینه های تحصیل دوره های پزشکی با محل زندگی دانشجو همراه است و ممکن است در مقاطع و دانشگاه های مختلف متفاوت باشد. هزینه های پرداختی شهروندان یا دانشجویان مقیم دائم کانادا در سال جدود 17 هزاردلار کانادا است؛ در حالیکه این مبلغ در استان انتاریو به حدود 26 هزاردلارمی رسد. در خصوص دانشجویانی که با ویزای کانادا به طور موقت درکشور ساکنند هزینه سالانه از حدود 27هزاردلار در دانشگاه Sherbrooke شروع و تا 72هزار دلار در دانشگاه تورنتو متغیر است. همچنین هزینه های جانبی دیگری مانند هزینه ثبت نام برای تمامی دانشجویان وجود دارد که بین 75 تا 2هزار دلار میباشد. بر اساس قوانین مهاجرت به کانادا تمامی دانشجویان بین المللی ملزم به تهیه بیمه درمانی از ابتدای تحصیل هستند؛ که هزینه آن با توجه به استان های مختلف، متفاوت میباشد.

همانطور که مشاهده کردید هزینه های تحصیل پزشکی درکانادا نسبتا زیاد هستند، (البته نسبت به کشورهای اروپایی هم سطح کمتر می باشد)؛ با این حال بورسیه های تحصیلی هستند که مقداری یا تمام شهریه را برای دانشجویان خارجی پوشش میدهند. برخی از دانشگاه ها نیز برای کمک به پرداخت هزینه تحصیل در کانادا اقدام به ارائه وام های دانشجویی به دانشجویانشان کرده اند. 

اگر اطلاعات یا دیدگاهی در مورد مطالب این صفحه دارید،لطفا با ما و کاربران دیگر به اشتراک بگذارید