ایالت کالیفرنیا | California

ایالت کالیفرنیا (California)پر جمعیت ترین ایالت و یکی از مهمترین ایالت های آمریکا محسوب می شود.همچنین از نظر مساحت ، کالیفرنیا سومین ایالت آمریکا است.شهر لس آنجلس در جنوب کالیفرنیا پرجمعیت شهر این ایالت می باشد و پس از شهر نیویورک دومین شهر بزرگ در کل ایالات متحده به حساب می آید.ایالت کالیفرنیا که در غرب آمریکا واقع است با ایالت اورگن Oregonاز شمال ، از شرق با نوادا Nevadaو از جنوب شرقی با آریزونا Arizona  هم مرز است.همچنین این ایالت از سمت جنوب دارای مرز بین المللی با یکی از ایالت های کشور مکزیک یعنی ایالت باخا کالیفرنیا Baja Californiaاست.

مرکز ایالت کالیفرنیا شهر ساکرامنتو Sacramentoاست که در شمال این ایالت واقع شده.این ایالت دارای پراکندگی و گستردگی جغرافیایی زیادی است که شامل رشته کوه های نوادا در شرق تا کرانه اقیانوس آرام در غرب و همچنین جنگل های ردوود داگلاس در شمال غرب و صحرای موهاوی  Mojave Desertدر جنوب غرب میشود.مرکز کالیفرنیا نیز توسط دره مرکزی Central Valleyکه یک منطقه بزرگ کشاورزی است احاطه شده.

زبان رسمی

انگلیسی

زبان‌های محاوره‌ای

  • انگلیسی۵۷٫۴٪
  • اسپانیایی۲۸٫۵٪
  • چینی۲٫۸٪
  • تاگالوگ۲٫۲٪
  • ویتنامی۱٫۴۳٪

نام اهلیت

Californian

مرکز

ساکرامنتو

بزرگ‌ترین شهر

لس آنجلس

بزرگ‌ترین کلانشهر

لس‌آنجلس بزرگ

مساحت

رتبه 3

کل

۴۲۳٬۹۷۰کیلومتر مربع

پهنا

400 کیلومتر

طول

۱٬۲۴۰کیلومتر

- % آب

۴٫۷

جمعیت

رتبه 1

کل

39,144,818 (2015)

تراکم

۹۵٫۰بر کیلومتر مربع
رتبه 11

اسامی اختصاری

CA، Calif. , Cal. US-CA

وب‌سایت

www.ca.gov


کالیفرنیا پرجمعیت‌ترین ایالت ایالات متحده آمریکاست و نیز بزرگ‌ترین جمعیت ایرانی تبار خارج از خاور میانه را در خود جای داده است به طوری که چندین تن از اعضای شورای شهر بورلی هیلز ایرانی‌الاصل هستند.

این ایالت در تاریخ خود تاثیرات فراوانی بر فرهنگ و سبک زندگی کل مردم جهان گذاشته است چرا که زادگاه بسیاری از صنایع متحول کننده جهان از جمله صنعت فیلم سازی، اینترنت و همچنین کامپیوتر های شخصی بوده است.

میزان تولید ناخالص داخلی این ایالت به تنهایی تقریبا به اندازه کل کشور ایتالیا است.تمرکز اصلی اقتصاد کالیفرنیا در سرمایه گذاری، خدمات املاک ، تکنولوژی و ارائه خدمات حرفه ای  و علمی در امور تجاری است.درآمد زایی صنعت کشاورزی در این ایالت نیز از دیگر ایالت های آمریکا بیشتر است.در واقع اگر این ایالت را یک کشور به حساب آوریم ، کالیفرنیا ششمین کشور ثروتمند و پنجاه و سومین کشور پرجمعیت دنیا خواهد بود.

شهرهای مهم و پرجمعیت کالیفرنیا بعد از لس آنجلس Los Angelesعبارتند از(به ترتیب جمعیت ) : سن دیگو San Diego، سن خوزه San Jose، سانفرانسیسکو San Francisco، فرنسو Fresno، ساکرامنتو Sacramento، لانگ بیچ Long Beachو اکلند Oakland

انگلیسی، زبان رسمی در کالیفرنیا است طبق بررسی ها 57.02% مردم بالای 5 سال این ایالت در خانه های خود فقط به زبان انگلیسی صحبت می کنند.در حالی که 42.98% جمعیت کالیفرنیا در خانه به زبانی غیر از انگلیسی حرف می زنند.براساس تحقیقات، 73% از افرادی که در خانه به زبانی غیر از انگلیسی حرف می زنند میتوانند انگلیسی را خوب یا خیلی خوب صحبت کنند.در حالی که 9.8% از افراد غیر انگلیسی زبان کالیفرنیا اصلا انگلیسی بلد نیستند.

در کل 16 زبان مختلف در کالیفرنیا وجود دارد که توسط بیش از 100.000 نفر به عنوان زبان اصلی در خانه ها مورد استفاده می گیرد و از این حیث این ایالت مقام اول را دارد و نیویورک با 9 زبان، در مقام دوم قرار دارد.اکثر افراد غیر انگلیسی زبان کالیفرنیا را اسپانیایی زبان ها تشکیل می دهند.

بیشترین و کمترین دمای میانگین در شهرهای مهم کالیفرنیا

Location

August (°C)

December (°C)

Los Angeles

29/18

20/8

LA Shoreline

23/18

18/9

San Jose

27/14

14/5

San Francisco

20/12

14/8

San Diego

24/19

18/9

Oakland

23/14

14/7

Sacramento

33/14

12/3

Fresno

36/19

12/3

Riverside

35/18

21/5

مذهب در کالیفرنیا(2014)

مذهب

درصد

پروتستان

32%

کاتولیک

28%

بدون مذهب

27%

یهودی

2%

بودایی

2%

هندو

2%

اسلام

1%

مورمون ها

1%

دیگر مذاهب

5%

سیستم حمل و نقل و راه های کالیفرنیا نیاز بسیار گسترده است.اتوبان ها و جاده های مناسبی برای تردد وسایل نقلیه در این ایالت وجود دارد.کالیفرنیا از نظر سازه های حمل و نقل نیز بسیار پیشرفته است به طور مثال پل گلدن گیت  Golden Gate Bridgeدر شهر سانفرانسیکو که زمانی ظولانی ترین پل معلق جهان محسوب می شد در این ایالت واقع شده و یکی مکان های دیدنی آن بشمار می رود.

 تصویر پل Golden Gate در سانفرانسیکو

در زمینه حمل و نقل هوایی نیز فرودگاه لس آنجلس Los Angeles International Airport (LAX)  ششمین فرودگاه پر تردد دنیا و فرودگاه سانفرانسیسکو San Francisco International Airport (SFO)بیست و یکمین فرودگاه پرتردد جهان است.

کالیفرنیا همچنین چندین بندر مهم برای حمل و نقل دریایی دارد که مهمترین آنخا بندر لس آنجلس و بندر لانگ بیچ است.

اگر اطلاعات یا دیدگاهی در مورد مطالب این صفحه دارید،لطفا با ما و کاربران دیگر به اشتراک بگذارید