ویزای توریستی امریکا

اگر قصد بازدید از آمریکا و اخذ ویزای توریستی آمریکا را دارید، ابتدا باید هدف خود از این بازدید را مشخص نمائید تا بتوانید ویزای مناسب خود را انتخاب و مدارک‌های خود را براساس آن تنظیم نمائید. چند نوع ویزای توریستی آمریکا وجود دارند که می‌توانید با توجه به شرایط خود، یکی از آنها را برگزیده و بصورت آنلاین اقدام به اخذ ویزا نمائید.

بطور کلی هر شخص خارجی که بخواهد وارد خاک آمریکا شود، ابتدا باید یک ویزا دریافت نماید؛ ویزاهای غیرمهاجرتی برای اقامت موقت و ویزاهای مهاجرتی برای اقامت دائم صادر می شوند. ویزای توریستی آمریکا یک ویزای غیرمهاجرتی محسوب می‌شود و برای کسانی که بکار می‌رود که قصد بازدید از ایالات متحده را به قصد کار (درجه B1)، گردشگری یا تفریح (درجه B2) و یا تلفیقی از هردو (درجه B1/B2) داشته باشند.


انواع ویزای توریستی آمریکا

با در اختیار داشتن هر کدام از انواع ویزاهای توریستی زیر می توانید کارهای مرتبط را انجام دهید:

ویزای توریستی امریکا، درجه B1

•         با یک مشاور کسب و کار مشورت کنید.

•         در یک کنفرانس یا همایش علمی، آموزشی، حرفه‌ای یا شغلی شرکت نمائید.

•         به وصایای یکی از نزدیکان فوت شده رسیدگی کنید.

•         برای یک معامله به مذاکره بپردازید.

ویزای توریستی امریکا، درجه B2

•         گردشگری.

•         استفاده از تورهای مسافرتی امریکا.

•         بازدید از امریکا با خانواده یا دوستان.

•         استفاده از خدمات درمانی.

•         شرکت در رویدادهای اجتماعی که توسط سازمان‌های اجتماعی، خدماتی یا دوستانه برگزار شده‌اند.

•         شرکت تازه‌کارها در رویدادها و مسابقات مربوط به موسیقی، ورزش یا سایر زمینه‌ها، به شرطی پولی بابت حضورشان دریافت نکنند.

•         شرکت در دوره‌های آموزشی، به شرطی که مدرکی پس از اتمام دوره به فرد اعطا نشود (بعنوان مثال، دو روز شرکت در دوره آشپزی هنگامیکه برای بازدید وارد امریکا شده.


کارهایی هستند که فرد برای انجام آنها می‌بایست ویزای متفاوتی دریافت نماید، مانند:

•         تحصیل

•         اشتغال

•         اجراهایی که به ازای آنها مبلغی دریافت شود یا هرگونه اجرا مقابل حضاری که برای تماشا، پولی پرداخت کرده باشند.

•         حضور بعنوان یکی از خدمه در یک کشتی یا هواپیما

•         کار بعنوان یک خبرنگار، بازیگر، گوینده خارجی یا هرگونه مواردی که مربوط به رسانه شود.

•         اقامت دائم در امریکا


درخواست ویزای توریستی امریکا

مراحل زیادی برای درخواست ویزای توریستی ایالات متحده وجود دارد که ترتیب آنها بر اساس کنسولگری یا سفارتی که در آن اقدام به دریافت ویزا می‌کنید، ممکن است متفاوت باشد. بصورت کلی برای دریافت ویزای ویزیتوری آمریکا ابتدا باید یک فرم درخواست توسط سامانه DS-160 تکمیل نموده و پس از دریافت وقت مصاحبه، این فرم درخواست را همراه خود داشته باشید، تنها درصورتیکه متقاضی کمتر از 13 سال یا بالای 80 سال داشته باشد، نیازی به مصاحبه ندارد. مدت زمان انتظار برای دریافت وقت مصاحبه به ملیت هر فرد و مدارک او بستگی دارد، همچنین باید در زمان درخواست آنلاین یک عکس از خودتان در سایت آپلود نمائید. اگر نیاز باشد پیش از انجام مصاحبه، هزینه آن را پرداخت کنید، ممکن است به شما بگویند هزینه اعطای ویزا را نیز پرداخت نمائید که آن نیز بستگی به ملیت شخص متقاضی دارد. طبق جدول سایت امور خارجه امریکا، هزینه‌ای بابت اعطای ویزا از ایرانیان گرفته نمی‌شود.

هنگام مصاحبه برای دریافت ویزا، افسر مصاحبه علاوه بر مشخص نمودن اینکه واجد شرایط دریافت ویزا هستید یا نه، نوع ویزای توریستی شما را نیز با توجه به هدف شما از سفر تعیین می‌کند. در این مرحله اطلاعات بیومتریک شما مانند اثرانگشت گرفته می‌شود. اسکن اثر انگشت دیجیتالی نیز به عنوان بخشی از فرآیند در طی مصاحبه از شما گرفته می شود، البته این بر اساس مکان متفاوت است. دریافت ویزای امریکا به هیچ وجه تضمینی نمی‌باشد. بنابراین توصیه می‌شود پیش از دریافت ویزای امریکا، برنامه سفر خود را نچیده و یا بلیط هواپیما تهیه نکنید. ویزا تا زمانیکه که کنسل یا باطل نشود، تا مدت زمان درج شده در آن، اعتبار دارد؛ بنابراین یک ویزای معتبر در یک پاسپورت منقضی شده، همچنان دارای اعتبار است. بنابراین پس از دریافت پاسپورت جدید برای سفر، از ویزای پاسپورت پیشین نیز می‌توانید استفاده نمائید.


مدارک لازم برای دریافت ویزای توریستی امریکا

پیش از زمان مصاحبه، باید مدارک زیر را آماده نمائید:

•         پاسپورتی که برای ورود به ایالات متحده، معتبر باشد. اعتبار این پاسپورت 6 ماهه، نیز نباید پیش از بازگشت شما از سفر باشد، در غیراینصورت با اتمام اعتبار از خاک امریکا بیرون خواهید شد.

•         تأییدیه فرم درخواست ویزای غیرمهاجرتی امریکا.

•         هزینه مصاحبه (درصورتیکه لازم باشد هزینه‌ای برای مصاحبه پرداخت نمائید).

•         عکس. پس از اتمام درخواست آنلاین ویزای توریستی آنلاین، باید عکس خود را در سایت آپلود نمائید، درصورتیکه به هر دلیلی عکس شما مورد قبول واقع نشد، باید همراه با یک عکس به سفارت موردنظر مراجعه نمائید.

پس از فراهم مدارک بالا، ممکن است مدارک دیگری نیز برای تأیید صلاحیت شما موجود باشد مانند شواهدی برای:

•         هدف از این سفر چیست؟

•         آیا پس از اتمام زمان ویزا قصد خروج از امریکا را دارید؟

•         آیا می‌توانید هزینه‌های خود را هنگام اقامت موقت خود در امریکا پرداخت نمائید؟

مدارکی مربوط به شغلی که در ایران دارید و یا وابستگانتان که می‌توانند خروج شما از امریکا را پس از اتمام دوره ویزای توریستی به اثبات برسانند. همچنین اگر نمی‌توانید تمام مخارج خود را پرداخت نمائید، می‌توانید مدرکی مبنی بر اینکه شخص دیگری حامی مالی شماست، ارائه دهید.

نکته: درخواست ویزای توریستی امریکا به شرایط خانواده و دوستان متقاضی در کشور مبدأ بیشتر بستگی دارد تا شرایط دوستان و خانواده‌اش در ایالات متحده. بنابراین نیازی به ارائه دعوت‌نامه یا اظهارنامه‌ی مربوط به حمایت برای دریافت ویزای غیرمهاجرتی نیست. اما اگر بخواهید هنگام مصاحبه چنین مدارکی تحویل دهید، این را درنظر داشته باشید که هیچ تأثیری در روند تأیید یا رد ویزای توریستی امریکا برای شما نخواهد داشت.


ورود به آمریکا با ویزای توریستی

دریافت ویزای توریستی به منزله ورود تضمینی به کشور امریکا نیست، پس از وارد شدن به یکی از فرودگاه‌های این کشور، دو سازمان امنیتی DHS و CBP شرایط شما برای ورود را برای بار آخر بررسی می‌نمایند. اگر مشکلی وجود نداشت، با مهر CBP می‌توانید وارد خاک این کشور شوید. اگر پس از ورود به خاک ایالات متحده و پس از گذشت مدت زمان مجاز اقامت، این کشور را اقدام به ترک نکنید، ویزای شما بصورت اتوماتیک باطل می‌شود. همچنین اگر دارای ویزای مولتی باشید و به این دلیل باطل شود، برای دفعات بعد نمی‌توانید از آن استفاده نمائید؛ توجه داشته باشید که ممکن است در آینده با درخواست ویزای شما موافقت نشود.

تغییر وضعیت

پس از ورود به این کشور با استفاده از ویزای توریستی امریکا می‌توانید در سازمان خدمات شهروندی و مهاجرتی ایالات متحده (USCIS) ویزای غیرمهاجرتی خود را به یک نوع دیگر از ویزای غیرمهاجرتی تبدیل نمائید. هنگامیکه در ایالات متحده هستید و درخواست تغییر وضعیت داده‌اید، اگر مدت زمان بررسی وضعیت شما بیش از زمان اعتبار ویزای توریستی بطول بیانجامد، باید در سازمان‌های مربوطه اقدام به دریافت ویزای جدید نمائید.

 Roza Khakbaz
  سلام ، من یه سوال داشتم : اگر کسی در امریکا تا زمانی که مدت ویزا ش تموم نشده اعلام پناهندگی کنه به درخواستش رسیدگی میشه؟  
اگر اطلاعات یا دیدگاهی در مورد مطالب این صفحه دارید،لطفا با ما و کاربران دیگر به اشتراک بگذارید