مهاجرت به انگلستان از طریق پناهندگی

«وبسایت مهاجرت ایرانی به هیچ عنوان قصد تشویق بازدیدکنندگان برای اخذ پناهندگی انگلستان یا کشورهای دیگر را ندارد. پناهندگی در کشوری پیچیدگی‌های فراوانی داشته و مشکلات بسیاری را از جمله مشکلات روحی، اجتماعی و ... برای فرد و وابستگانش ایجاد می‌کند. بنابراین به ایرانیان عزیز توصیه می‌کنیم به هیچ‌وجه پناهندگی را به عنوان یک گزینه برای مهاجرت در نظر نگیرند و درصورتیکه که قصد مهاجرت دارند، روش‌های دیگری را برای این منظور انتخاب نمایند. تنها هدف ما از ایجاد این صفحه بازگو کردن قوانین بین‌المللی و قوانین کشورها در مورد پناهندگی و پناهجویان است.»


به عقیده‌ی بسیاری از حقوق‌دانان، اخذ اقامت انگلستان از طریق پناهندگی در مقایسه با راه‌های قانونی دیگر دریافت اقامت انگلستان، پرخطرترین و طولانی‌ترین روش محسوب می‌شود. همچنین دارای قوانینی بسیار ویژه است که تنها افرادی خاص و با شرایط خاصی که دارند، باید برای اخذ اقامت انگلستان از طریق پناهندگی اقدام کنند. لذا توصیه می‌شود متقاضی محترم تنها تحت شرایط خاص، از این روش مهاجرتی استفاده نماید.

متقاضیان برای درخواست پناهندگی انگلستان باید ابتدا کشور خود را ترک نموده و پس از رسیدن به انگلستان، ثابت کنند امکان بازگشت به کشورتان بخاطر ترس از آزار و زندانی شدن، ندارند. دلایل آنها باید یکی از موارد نژادی، مذهبی، ملیتی و یا اعتقادات سیاسی باشد. یا هرمشکل دیگری مانند مشکلات اجتماعی، مذهبی، فرهنگی یا سیاسی که برگشتشان را به کشور را با خطر مواجه می‌کند. متقاضی پناهندگی در انگلیس باید ثابت کند که کشورش، به او پناه نخواهد داد. فرد به محض ورود به انگلیس باید درخواست پناهندگی خود را اعلام کند؛ زیرا در غیر اینصورت ممکن است با درخواست او موافقت نشود. همچنین اگر قبل از رسیدن به بریتانیا، در کشورهای عضو اتحادیه اروپا درخواست پناهندگی داده باشد، درخواستش فوراً رد خواهد شد. فرد متقاضی مهاجرت به انگلستان از طریق پناهندگی می‌تواند بهمراه شریک (همسر، نامزد و ...) و فرزندان زیر 18 سال خود، اپلای کند. در اینصورت آنها بعنوان وابستگان او محسوب خواهند شد. همچنین شریک یا فرزندان او می‌توانند بصورت جداگانه نیز درخواست پناهندگی انگلستان یا نوعی دیگر از ویزا را بدهند، ولی دراینصورت با آنها بعنوان وابستگان، برخورد نخواهد شد.

پس از درخواست پناهندگی، برای فرد متقاضی یک وقت ملاقات با افسر اداره مهاجرت ترتیب داده می‌شود، که به این روند Screening یا باصطلاح غربال گفته می‌شود. در این مرحله پس از انجام یک مصاحبه با مسئول پرونده، وضعیت فرد مشخص می‌شود. همچنین عکس و اطلاعات بیومتریک از متقاضی گرفته خواهد شد. کسانی که به زبان انگلیسی مسلط نیستند، می‌توانند تقاضای مترجم نیز داشته باشند. متقاضیان حداکثر تا 6 ماه، پاسخی برای درخواست پناهندگی در انگلستان دریافت خواهند کرد. اگر شخص متقاضی در انگلستان جایی برای زندگی نداشته باشد، می‌تواند به دفاتر Screening مراجعه کرده و این روند را به انجام برساند. اما اگر درحال حاضر همراه شخصی زندگی کرده و یا خود خانه‌ای در انگلیس دارد، باید ابتدا بصورف تلفنی یک قرار ملاقات رزرو نماید.


برای روند Screening، متقاضیان پناهندگی در انگلیس به مدارک زیر برای خود و وابستگانتان نیاز خواهند داشت.

- پاسپورت یا هرنوع اسناد سفر دیگری

- گواهی Police Registration

- مدارک شناسایی؛ مانند کارت‌های شناسایی، گواهی‌های تولد و ازدواج، سوابق تحصیلی و ...

- مدارک دیگری که در روند قبولی درخواست، کمک خواهند کرد

پس از روند Screening به فرد متقاضی Application Registration Card یا کارت شناسایی پناهندگی (ARC) و یا Standard Acknowledgment Letter داده می‌شود که این به معنای درخواست برای پناهندگی‌ست (SAL). اگر متقاضی دارای کارت SAL باشد، باید طی دو ماه آن را به ARC تبدیل کند. همچنین به او اطلاع داده می‌شود که تا زمان دریافت پاسخ، چه کاری باید انجام دهد. بعنوان مثال باید بطور مکرر به مسئول پرونده خود گزارش دهد که این روند به Reporting Meetings معروف می‌باشد. اگر متقاضی پناهندگی در انگلستان در این جلسات حاضر نشود، ممکن است مرکز Immigration Removal Centreاو را بازداشت کند (فقط در موارد خاص بازداشت صورت نمی‌پذیرد؛ بعنوان مثال اگر زیر 18 سال سن داشته باشد، مسن باشد، باردار باشد، خانواده‌دار باشد، دارای مشکلات فیزیکی و روحی غیرقابل کنترل باشد و ...).

اگر شرایط متقاضی به هرنحوی تغییر پیدا کرد، باید فوراً به مسئولان مربوطه اطلاع دهد. همچنین آن فرد در روند انتظار برای نتیجه، اجازه کار در انگلستان را نخواهد داشت. مگر در موارد خاص (بعنوان مثال اگر پاسخ به درخواست پناهندگی بیشتر از 12 ماه بطول بیانجامد). همچنین از دیگر خطرات درخواست پناهندگی در انگلیس آنست که اگر متقاضی در درخواست خود اطلاعات غلط وارد کرده باشد، دولت از او می‌خواهد فوراً خاک انگلستان را ترک نموده و در مواقع خاص ممکن است فرد تا دو سال بازداشت شود. 

تحت شرایط زیر ممکن است پاسخ به درخواست پناهندگی در انگلیس کمی بیشتر از 6 ماه بطول بیانجامد: 

  • مدارک نیاز به تأیید داشته باشند.
  • اگر نیاز باشد فرد در مصاحبه‌های بیشتری شرکت کند.
  • شرایط شخصی فرد باید بیشتر بررسی شود؛ بعنوان مثال اگر دارای سابقه کیفری بوده و یا درحال حاضر تحت تعقیب قرار داشته باشد.

اگر با درخواست پناهندگی اشخاص کاملاً موافقت شود، می‌توانند همراه با بستگانشان تا 5 سال در بریتانیا اقامت داشته باشند. پس از پنج سال نیز قادر خواهند بود برای اقامت دائم انگلستان اقدام کنند.

 مهران
  سلام میخواستم شرایط پناهندگی به انگلیس یا کاندا و هزینه هاش و نحوه ی رفتن و موضوع کیس وکالتی رو بدونم. لطف میکنید بفرمایید  
 رضاصدررضایی
  میخواستم به انگلیس ازطریق پناهندگی اقدام کنم از کجا باید شروع کنم؟  
 اردلان
  سلام.اگه کسی سابقه داشته مثل دعوا .و بخاطره دختر بره زندان سابقه در انگلیس در بیاد مشکل هستش  
 شهرام
  من المان هستم حدود 9 ساله و جواب منفی پناهندگی گرفتم می خواستم ببینم ایا می تونم برای پناهندگی انگلیس اقدام کنم  
 Arsi
  سلام وقت بخیر ایا طی پناهندگی در انگلستان میتوان ادامه تحصیل داد؟ ممنون میشم اگر‌پاسخ بدید.  
 محمد
  سلام میخاستم بدونم با ویزای توریستی انگلیس میشه اعلام پناهندگی کرد  
 Sediq
  با سلام ،سوالم اینه که از طریق زمینی خودم رو برسونم به انگلیس یا هوایی؟کدوم برای پناهندگی بهتره؟  
 بابک
  سلام. سوالی داشتم از خدمتتون. در مطالب سایت مطرح کردین که اگر پناهندگی فردی در انگلیس تایید بشه میتونه همسر و فرزند زیر ۱۸ سال رو هم به انگلیس دعوت کنه. آیا در اینصورت اونها هم به عنوان بستگان فرد پناهنده از حمایت مالی دولت انگلیس برخوردار میشن؟  
 عباس
  سلام درود من تاکنون به جایی مهاجرت نکردم و کارم فنی هستش میخواستم بدونم از چه طریقی میتوانم واسه مهاجرت به انگلیس اقدام کنم و چقدر هزینه لازم است  
 emi
  ویزای کار ولی با دعوتنامه کاری از یه شرکت توی انگلستان که معمولا کار خیلی دشواریه و تقریبا غیر ممکن  
 Mostafa
  باسلام...من دعوت‌نامه ازآلمان دارم و می‌خوام ویزای شنگن بگیرم میخواستم بدونم آیا میشه از اینجا اول به انگلیستان برم و بعدش به آلمان چون می‌خوام کیسم رو توی انگلستان تحویل بدم.  
 emi
  مشکلی ایجاد نمیکنه به شرطی که در طول سفر به انگلیس گیر نکنی که مجبور به دادن اثر انگشت پناهندگی توی آلمان یا یه کشور دیگه بشی. اگر به غیر از اثر انگشتی که توی سفارت برای شنگن دادی توی حوزه شنگن ازت اثر انگشت بگیرن اگر به انگلیس هم برسی دیپورت میشی به اولین جایی که اثر انگشت دادی. (قانون دوبلین)  
 سهراب کریمی
  اونجورکه من شنیدم کشورانگلیس ازطریق پناهندگی اصلا امکان پذیرنیست  
 emanoel
  انگلیس پناهنده میگیره خوبم میگیره  
 بهرام بهرامی
  سلام کی گفته نمیگیره؟ تازگیا قانونش عوض شده؟؟؟؟  
 پرناز دانی
  سسلام یه سوال داشتم من قبلا در المان پناهنده شده بودم و الان هم برگشتم به ایران خودم درخواست برگشتنمو داشتم و الان هم پشیمونم ولی میخوام در انگلیس پناهنده میشم به نظر شما میشه؟  
 الکس
  میشه، ولی پیچیده هست.  
 emi
  اثر انگشت پناهندگی برای همیشه ثبت میشه ولی با شیطنت (سوزوندن پوست انگشت یا خراشیده کردن ) و یا رسیدن به انگلستان و کمک از یک وکیل مجرب میشه دوست عزیزتلاش کن به انگلیس هم نرسی همون آلمان دست کمی از انگلستان نداره و شاید بهتذر هم باشه  
 کامیار
  باسلام. 30 سالمه و متاهلم. شرایط زندگی اینجا برام مقدور نیست و میخواستم پناهنده انگلستان بشم. چطوری باید اقدام کنم؟  
 عباس غ
  اونجور که من متوجه شدم واسه پناهندگی انگلیس باید اول یجوری خودتو (یا با همسرت) برسونی انگلیس و قبل از اینکه دیر بشه درخواست پناهندگی بدی  
اگر اطلاعات یا دیدگاهی در مورد مطالب این صفحه دارید،لطفا با ما و کاربران دیگر به اشتراک بگذارید