ویزای کار عمومی انگلستان Tier 2

ویزای کار انگلستان مناسب افرادیست که دارای پیشنهاد شغلی و گواهی مخصوص اسپانسری از یک کارفرمای انگلیسی که مجوز اسپانسری دارد، هستند. پیشنهاد شغلی این کارفرما ابتدا باید برای افراد داخل بریتانیا ارسال شود و اگر به حدنساب نرسید، به مهاجران ابلاغ می‌شود، مگر اینکه این شغل در لیست مشاغل دارای کمبود نیروی کار باشد. در هر سال، 20700 نفر می‌توانند از این نوع ویزای انگلستان استفاده نمایند. کاری که قرار است در انگلستان انجام دهید، باید با حوزه‌ی کاری کارفرمای شما، ارتباط داشته باشد.

می‌توانید از سه ماه قبل از شروع کار در انگلستان، اقدام به اخذ این ویزا کنید. بعد از اخذ ویزای کار ، سه هفته فرصت دارید تا جهت خروج از کشور تصمیم بگیرید. مدت اقامت شما در انگلیس، به دو چیز بستگی دارد، تاریخ درج شده روی ویزای شما که حداکثر پنج سال و 14 روز است و یا تا تاریخ گواهی اسپانسری، به اضافه‌ی یک ماه. هرکدام از این تواریخ که کوتاه‌تر باشند، بعنوان مدت اقامت شما، محسوب می‌شود. توجه داشته باشید که حداکثر 14 روز از زمان شروع تاریخ گواهی اسپانسری فرصت دارید تا کار خود را شروع کنید. همچنین می‌توانید مدت ویزای خود تا حداکثر پنج سال دیگر افزایش دهید، البته به این شرط که مدت اقامت کلی شما، بیشتر از 6 سال نشود؛ زیرا امکان اخذ اقامت دائم انگلستان از این طریق وجود ندارد.


بایدها و نبایدهای اخذ ویزای عمومی Tier 2

شما می‌توانید برای اسپانسرتان کار کنید که این شغل در گواهی اسپانسری، توصیف شده است. شما می‎‌توانید در مدت اقامت، شغل دوم داشته و کارهای داوطلبانه انجام دهید. درمورد شغل دوم بعداً توضیح داده خواهد شد. شما می‌توانید در مدت اقامت به تحصیلات بپردازید، تا زمانی که با کار شما تداخل نداشته باشد. همچنین می‌توانید در این مدت به خارج از بریتانیا سفر کرده و سپس برگردید و خانواده‌ی خود را نیز همراه خود ببرید.

از طرفی دیگر، سهام شما از شرکت فرد حامی مالی، نباید بیشتر از 10% باشد. (مگر اینکه درآمد شما بیشتر از 159,600 پوند در سال باشد.) همچنین نمی‌توانید قبل از شروع کار برای حامی مالی‌تان، برای کار دوم اقدام کنید. شما واجد شرایط دریافت public funds نیز نخواهید بود.


صلاحیت مورد نیاز برای اخذ ویزای عمومی Tier 2

برای واجد شرایط بودن اخذ این نوع ویزای انگلستان، باید نکات زیر را رعایت کنید:

- داشتن کد ارجاع یا Reference number مربوط به گواهی اسپانسری

- داشتن دستمزد مناسب

- دانش کافی از زبان انگلیسی؛ اگر فارغ‌التحصیل مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و یا دکتری در یکی از دانشگاه‌های انگلیسی زبان هستید، نیازی به ارائه مدرک زبان انگلیسی نیست. در غیر اینصورت ارائه مدرک IELTS، کافیست. موسسه موردقبول انجام این تست برای ایرانیان، ایرسافام می‌باشد..

- رعایت قوانین مربوطه درصورت اینکه قصد تغییر ویزای تحصیلی انگلستان یا Tier 4 به این ویزا را دارید.

- داشتن مدرکی مبنی بر پس‌اندازی حداقل به مبلغ 945 پوند، مگراینکه از این قانون معاف باشید که در پائین به این موضوع پرداخته می‌شود.

- گواهی عدم سوء پیشینه در ده سال گذشته از کشوری که بیشتر از 12 ماه در آن زندگی کرده‌اید؛ درصورتیکه در منطقه‌ی حساس و آسیب‌پذیری زندگی می‌کنید.

کد ارجاع یا Reference number

گواهی اسپانسری همان Reference number شماست که اطلاعاتی درمورد شغل و اطلاعات شخصی شما را شامل می‌شود. این گواهی بصورت نوشته شده یا نامه نیست. اسپانسر یا کارفرمای شما این کد را به شما اعلام می‌کند. همچنین آنها باید اطلاعات دیگری که برای گرفتن ویزا به شما کمک می‌کند، ارائه دهند؛ مانند حقوق ماهیانه‌ی شما. شما باید این کد را در فرم درخواست ویزای خود وارد کنید و توجه داشته باشید فقط یکبار می‌توانید از این کد استفاده نمائید. این کد تا سه ماه پس از اینکه به شما داده شد، معتبر می‌باشد.

دستمزد مناسب

برای کاری که می‌خواهید به آن مشغول شوید، باید حداقل 30,000 پوند در سال و یا "نرخ مناسب" آن شغل بخصوص، حقوق دریافت کنید. هرکدام که بالاتر بود، بعنوان حقوق مناسب به شمار می‌رود. در شرایطی خاص، ممکن است با حقوق پائین‌تر از این میزان نیز موافقت شود، بعنوان مثال اگر:

- گواهی اسپانسری شما، قبل از نوامبر 2016 به شما داده شده باشد

- شغل شما در یکی از زمینه‌های پرتونگار پزشکی، پرستاری، پیراپزشک و یا معلمی مقطع متوسطه باشد.

- شغل شما بعنوان پرستار یا ماما بصورت پیش ثبت‌نام باشد.

پس‌انداز

شما باید از 90 روز قبل از اپلای، 945 پوند در حساب خود داشته باشید؛ برای اثبات اینکه در ماه اول مدت اقامت می‌توانید از پس مخارج خود بربیایید.

اگر دارای هر دو شرایط زیر باشید، نیازی به این پس‌انداز نیست:

1 اگر توسط یک اسپانسر درجه یک، حمایت می‌شوید.

2 مدرکی که نشان دهد اسپانسر شما حداقل مبلغ 945 پوند برای هزینه‌ی ماه اول اقامت، به شما پرداخت کرده است.


مدارک مورد نیاز برای مهاجرت به انگلستان از طریق کار عمومی

1 پاسپورت؛ باید حداقل یک برق پشت و رو خالی در پاسپورت شما برای ویزا موجود باشد.

2 نامه‌ای از طرف بانک که وجود حداقل 945 پوند در 90 روز اخیر را در حساب شما تأیید کند. یا نامه‌ای از طرف اسپانسر یا کارفرمای درجه یک شما که پرداخت 945 پوند در ماه اول ورود شما به انگلستان را تأیید می‌کند.

3 مدارکی مبنی بر دانش شما در زبان انگلیسی

4 گواهی سلامت پزشکی

5 گواهی عدم سوء پیشینه در ده سال گذشته از کشوری که بیشتر از دو سال در آن زندگی کرده‌اید، درصورتیکه در یکی از زمینه‌های زیر مشغول به کار خواهید شد:

- آموزشی؛ مانند معلمی، مشاور تحصیلی و بازرس مدارس

- بهداشتی؛ مانند پرستاری، پزشکی، مدیریت بهداشتی، داروسازی، دندانپزشکی و چشم‌پزشکی

- درمانی؛ مانند روانشناسی، گفتار و زبان درمانی

- خدمات اجتماعی؛ مانند کارگران اجتماعی، مدیران اجتماعی و افسران آزادی مشروط

نیاز است که تمام مواردی که نیاز به ترجمه دارند، توسط دفاتر دارالترجمه، به زبان انگلیسی ترجمه شوند. همچنین ممکن است با توجه به شرایط هر فرد، مدارک بیشتری نیز نیاز باشد.


هزینه ویزای کار انگلیس

هزینه‌ی پرداختی شما برای اپلای این نوع ویزا، بستگی به وضعیت، موقعیت مکانی، مدت زمانی که می‌خواهید اقامت داشته باشید بستگی دارد. برای اپلای ویزای کار عمومی Tier 2، اگر قصد اقامت تا سه سال را دارید، باید هزینه‌ی 587 پوند پرداخت کنید. برای تغییر از یک ویزای دیگر به این نوع ویزا، 677 پوند و اگر می‌خواهید از سرویس Premium برای تغییر ویزا و بصورت حضوری در انگلستان استفاده کنید، مبلغ پرداختی به ازای هر نفر 1,267 پوند می‌باشد. اگر اقامت زیر سه ساله‌ی شما برای شغل‌های دارای کمبود باشد، این مبالغ به ترتیب به 446، 446 و 1,036  پوند، کاهش می‌یابند.

در حالت دوم اگر مدت ویزای شما قرار است بیش از سه سال (حداکثر تا پنج سال باشد)، باید به ازای هر نفر، 1,174 پرداخت کنید. برای تغییر از یک ویزای دیگر به این نوع ویزا 1,354 پوند و اگر می‌خواهید از سرویس Premium برای تغییر ویزا و بصورت حضوری در انگلستان استفاده کنید، مبلغ پرداختی شما 1,944 می‌شود. اگر در این حالت، ویزای شما برای کار در شغل‌های دارای کمبود باشد، این مبالغ به ترتیب به 892، 892 و 1,482 پوند کاهش می‌یابند. هزینه بیمه‌ی سلامت برای ایرانیان، برای هرکدام از چهار نوع ویزای بالا، مساوی است. طبق قانون اداره مهاجرت انگلستان، شما باید به ازای هرسال کاری (صرفنظر از مدت اقامت شما) مبلغ 200 پوند پرداخت کنید.


انتخاب شغل دوم

اگر شغل دوم شما مانند شغل اول نبوده و یا کار داوطلبانه نیست، باید در خواست یک ویزای عمومی Tier 2 جدید بدهید. در اینصورت باید توسط یک کارفرا یا اسپانسر دیگر گواهی اسپانسری دریافت کنید. اگر این شغل در لیست مشاغل دارای کمبود باشد، نیازی به درخواست دوباره ندارید. حداکثر تا 20 ساعت در هفته اجازه‌ی کار در شغل دوم را دارید. در شرایط اجازه‌ی فعالیت در شغل دوم را ندارید:

- اگر هنوز شغل اول خود را شروع نکرده باشید.

- اگر قبل از تأیید درخواست شما، شغل دوم را شروع کرده باشید.

علاوه بر مدارک مورد نیازی که در بالا گفته شد، به یک نامه نیاز دارید که در این نامه باید ذکر کنید قصد تغییر اجازه‌ی اقامت خود را دارید. این نامه باید شامل موارد زیر باشد:

- نام کامل

- تاریخ تولد

- کد Reference number مربوط به گواهی اسپانسری فعلی

- تاریخ اتمام اجازه‌ی اقامت فعلی


تمدید ویزای کار عمومی انگلستان

برای تمدید ویزا، بهتر است قبل از اتمام اعتبار ویزای فعلی، اقدام کنید. برای تمدید ویزا باید شرایط زیر را دارا باشید:

- باید در همان شغلی که هنگام مهاجرت به انگلستان شروع کردید، درحال ادامه باشید.

- باید برای همان اسپانسر یا کارفرمایی که این کار را به شما معرفی کرده، کار کنید.

- همچنان درحال دریافت دستمزد مناسب باشید.

توجه داشته باشید که برای تمدید، باید در بریتانیا حضور داشته باشید.

اگر بصورت حضوری در انگلستان اقدام کنید، می‌توانید در همان روز پاسخی برای درخواستتان دریافت کنید. همچنین هنگام درخواست باید اطلاعات هویتی یا بیومتریک شما توسط اداره مهاجرت، دریافت شود. اگر بصورت آنلاین یا پستی اقدام می‌کنید، با پرداخت 19.20 پوند می‌توانید عکس و اثرانگشت خود را توسط ادارات پست به اداره مهاجرت ارسال کنید. اگر بصورت حضوری اقدام می‌کنید، در همان محل بدون دریافت هزینه، این اطلاعات از شما دریافت می‌گردد.

اگر شغل شما تغییر پیدا کرده

اگر بنا به یکی از شرایط زیر شغل شما تغییر کرده، نیاز به اخذ دوباره‌ی ویزای عمومی Tier 2 دارید:

1- اگر می‌خواهید شغل جدیدی را امتحان کنید و این شغل، کافرمای جدیدی دارد.

2- اگر کد SOC (Standard Occupation Classification) شما تغییر یافته باشد.

3- شما کاری که در لیست مشاغل دارای کمبود است را رها کرده و در یک شغل خارج از این لیست مشغول به کار باشید.

در موارد زیر نیز نیاز به اپلای دوباره نیست:

1- اگر شما در حال کار کردن باشید و شغل شما از لیست مشاغل دارای کمبود برداشته شده، نیازی به اپلای دوباره ندارید.

2- اگر شما برای کارفرمای قبلی خود درحال کار کردن باشید و شغل شما به یک نحوی با هنگامی که کار را شروع کردید، تفاوت داشته باشد. مثلاً اگر تحت همان کد SOC تصمیم تغییر شغل دارید و یا دستمزد شما افزایش یافته.

اگر اجازه‌ی اقامت شما همچنان دارای اعتبار باشد، می‌توانید تا زمان شروع تاریخ گواهی اسپانسری جدید، نزد کارفرمای خود کار کنید. اما درنظر داشته باشید که تا زمانی که اجازه‌ی اقامت بیومتریک را دریافت نکرده‌اید، نباید کار جدیدی را شروع کنید. در یکی از شرایط زیر، ممکن است این مدت بیشتر به طول بیانجامد و متعاقبا با شما تماس گرفته خواهد شد.

- اگر مدارک تکمیلی شما نیاز به اعتبارسنجی داشته باشند.

- اگر باید یک مصاحبه انجام دهید.

- اگر بخاطر یکی از شرایط بوجود آمده برای خودتان باشد، مثلاً اگر محکومیت کیفری داشته باشید. 

 مهدی رستمی مروج
  لطفا راهنمایی و کمک کنید که از طریق تخصص به انگلیس یا یکی از کشورهای اروپایی یا آمریکایی مهاجرت کنم . من NDT man هستم و دارای مدارک LeveII in TOFD PA UT RT MY PT&VT با هفده سال سابقه بازرسی در پروژه های نفت و گاز و پتروشیمی ، جادههای ریلی و سایر صنایع هستم  
اگر اطلاعات یا دیدگاهی در مورد مطالب این صفحه دارید،لطفا با ما و کاربران دیگر به اشتراک بگذارید