رئیس حزب مردم اتریش مامور تشکیل دولت می‌شود

تاریخ ثبت خبر :10/26/2017

پس از شمارش آخرین آراء شهروندان، نتایج نهایی انتخابات اتریش اعلام شد. بر اساس این گزارش حزب حافظه کار مردم اتریش به ریاست "زباستیان کورتس"، وزیر امور خارجه فعلی با کسب 31.5 درصد آراء، قدرتمندترین حزب شد.

بر اساس اطلاعات وزارت کشور اتریش، حزب سوسیال دموکرات صدر اعظم فعلی اتریش  یعنی "کریستین کرن" نیز در جایگاه دوم قرار گرفته و توانست 26.9 درصد آراء را کسب کند، حزب افراطی آزادی اتریش نیز با کسب 26 درصد آراء و با اختلاف بسیار کم از حزب سوسیال دموکرات در جایگاه سوم قرار گرفت. براساس آمارها و گزارشات، میزان مشارکت در انتخابات شهروندان اتریشی نیز 80 درصد بوده است.

این انتخابات رسما یک زلزله انتخاباتی برای حزب سبز این کشور بود، چرا که این حزب 31 سال بعد از تاسیس برای اولین بار از ورود به پارلمان باز ماند و تنها توانست 3.8 درصد آراء شهروندان را به دست آورد.

نتایج نهایی اولیه در یک نشست پارلمانی در اواخر اکتبر و طی مراسمی رسمی خواهد شد. رئیس جمهور اتریش اعلام کرد که زباستیان کورتس، پیروز انتخابات پارلمانی اتریش است و وزیر امور خارجه این کشور روز جمعه رسما به تشکیل دولت جدید مامور خواهد شد. زباستیان کورتس، تشکیل دولت ائتلافی با حزب افراطی آزادی اتریش را رد نمی کند.

دولت ائتلافی اتریش متشکل از حزب چپ میانه سوسیال دموکرات و حزب محافظه کار راست میانه "مردم" قرار بود تا سپتامبر سال 2018 به کار خود ادامه دهد، اما پس از ماه‌ها مجادله، چند ماه پیش حزب مردم در پی استعفای "رینولد میترلینر"، "زباستیان کورتس" وزیر امور خارجه اتریش را به عنوان رئیس جدید این حزب معرفی کرد. کورتس نیز خواستار برگزاری انتخابات مجدد شد.

بنابراین به دلیل اختلافاتی که بین حزب سوسیال دموکرات و مردم وجود دارد تشکیل این ائتلاف در اتریش بعید به نظر می رسد.

در انتخابات شورای ملی دوره قبل در سال 2013 حزب سوسیال دموکرات 26.8 درصد آراء، حزب مردم اتریش 24 درصد و حزب افراطی آزادی اتریش هم 20.5 درصد آراء شهروندان را کسب کرده بودند.